עמוד הבית » ההבדלים בין תקרה אקוסטית לתקרת גבס

ההבדלים בין תקרה אקוסטית לתקרת גבס

צילום: pixabay
אם אתם רוצים לבצע הנמכה של התקרה לשם התקנה של גופי תאורה שקועים, הסתרה של תשתיות או לשם הפחתת רעשים, תצטרכו להתקין תקרה מגבס. לפני שאתם מזמינים בעל מקצוע לביצוע העבודה חשוב שתכירו את ההבדלים בין תקרה אקוסטית לתקרת גבס כדי שתדעו איזה סוג תקרה אתם צריכים.

מהי תקרת גבס?

כפי שציינו בתחילת המאמר, תקרת גבס משמשת כהנמכה לתקרת הבטון הקיימת עבור מספר מטרות. אחד מהיתרונות הגדולים ביותר של תקרות גבס הוא שניתן לבנות אותן במהירות רבה. בנוסף, תקרות אלה מאפשרות הסתרה של תשתיות ומערכות שונות בתוכן. כמו כן, חומר הגבס הגמיש מאפשר יצירה של מרקמים מיוחדים ואלמנטים שונים, התורמים לעיצוב הכולל של החלל.

הגבס עצמו מגיע בלוחות מוכנים וחתוכים לפי מידה. לפני התקנת הלוחות תתבצע הכנה של התשתית שלהן, הכוללת מסילות ממתכת שאותן מחברים לקירות ולתקרת הבטון בצורה של רשת. ניתן להזמין מראש תקרת גבס שבה ישנם פתחים ייעודיים להתקנת תאורה שקועה, שבה חיבורי החשמל נסתרים בתוך התקרה לגמרי. לא ניתן להתקין תקרת גבס על גבי תקרה שבה יש רטיבות, זאת משום שהגבס הוא אינו חומר עמיד למים ולכן הרטיבות תפגע בשלמותו. יחד עם זאת בהחלט פותחו סוגים של תקרות גבס העמידות למים, אך גם במקרה זה עדיין מומלץ שלא להתקין אותן על תקרה עם רטיבות, משום שעשוי להופיע עובש בתוך השכבה שבין שתי התקרות.

לאחר הרכבת לוחות התקרה על גבי רשת המסילות יש לקבע אותם למקומם. הקיבוע והאיטום של התקרה נעשה באמצעות שימוש בחומר הנקרא שפכטל. ניתן גם לצבוע את הלוחות המגיעים בצבע לבן.

תקרות הגבס יכולות להתפרש על כל שטח התקרה בחדר, אך ניתן גם ליצור תקרות צפות שאינן מתחברות בהכרח לקירות החדר. זו דרך נפלאה ליצירת עיצוב מלא במרקם וייחודיות בחדר. לוחות הגבס אינם חייבים להיות בעלי זוויות ישרות, ניתן לחתוך אותם גם בצורות מעוגלות. למעשה אין כמעט גבול לאפשרויות העיצוב כשזה מגיע לתקרות גבס.

מהי תקרה אקוסטית?

המטרה העיקרית של התקרה האקוסטית היא לספוג רעשים בחדר ולמנוע הד בחלל החדר. יחד עם זאת חשוב להבין שלא כל תקרה אקוסטית מבודדת את החדר מרעשים לגמרי, אך היא בהחלט משפרת את הפיזור האקוסטי בחלל. בדומה לתקרת הגבס, גם התקרה האקוסטית מורכבת על גבי תקרת הבטון של החדר והיא יכולה להסתיר תשתיות שונות בחלל הקיים בינה לבין התקרה המקורית.

תקרות אקוסטיות הן בדרך כלל בעלות תפקיד פרקטי הרבה יותר מאשר פתרון אסתטי. לכן, לא כל כך נהוג להשתמש בתקרות אלה בבתים פרטיים או דירות, אלא בחללים ציבוריים כמו משרדים, מוסדות לימודים או בתי חולים. האריחים האקוסטיים יהיו לרוב בעלי מראה פשוט ותעשייתי, שאינו מאפשר יותר מדי חופש ברמת העיצוב.

ההתקנה של תקרה מסוג זה מהירה גם כן, אך היא מתבצעת באופן מעט שונה מההתקנה של תקרת הגבס. אריחי התקרה יורכבו גם הם על מסילת מתכת, אך אין כלל אפשרות ליצור תקרה צפה. התקרה חייבת להיות ישרה לגמרי ולפגוש בכל קירות החדר כדי לאפשר ספיגת רעשים טובה ככל הניתן. לעיתים ניתן יהיה לראות את מסילות המתכת בין אריחי התקרה, אך ניתן גם לבצע התקנה המאפשרת הסתרה שלהם. עלות ההתקנה הנסתרת תהיה גבוהה הרבה יותר. מצד שני, תקרה זו תהיה זולה יותר מתקרת הגבס משום שהיא אינה דורשת התאמה אישית לסגנון מבוקש והמראה שלה פשוט ביותר.