עמוד הבית » הורות חושבת קדימה: על החשיבות בהחזקת חזון למשפחה

הורות חושבת קדימה: על החשיבות בהחזקת חזון למשפחה

צילום: unsplash
בסדרת הטורים 'הורות חושבת קדימה' יוצגו עצות ותובנות על דרכים לטיפוח תפיסת אושר חיובית וערכית בקרב ילדים ומשפחות.

כמו כל דבר בחיינו, סביר להניח שמחשבה הקודמת למעשה תוביל לתוצאות טובות יותר, כך גם במערכות יחסים, בהורות ובמשפחה. כולנו רוצים לחנך את הילדים שלנו, כך שיגדלו להיות מאושרים. אך לא תמיד משקיעים מחשבה על הדרך בה נבחר לעשות זאת, ולא תמיד יודעים מה באמת יכול ליצור תחושת אושר עקבית ומתמשכת.

ההגדרה הרווחת לאושר בקרב חוקרים בפסיכולוגיה החיובית היא רווחה נפשית (Well-Being). רווחה נפשית סובייקטיבית עוסקת ברגשות החיוביים של הפרט ובתחושת שביעות הרצון שלו מהחיים, ורווחה נפשית פסיכולוגית עוסקת בשאלה מהם הערכים והמידות שצריכים להיות לאדם על מנת שיוכל למצות את הפוטנציאל האישי שלו. ולכן כשאנו מדברים על תפיסת האושר, נוכל לדבר על האופן בו אנו תופסים וחווים את האושר כתוצר של רגשות חיוביים והתנהגות ערכית. נקודת המוצא היא שיש לנו יכולת ללמוד לייצר יותר אושר בחיינו וללמוד להטיב עם עצמנו ועם הסביבה שלנו. אך ראשית אנו צריכים ללמוד לזהות ולהכיר את המחשבות שלנו בנושא.

צילום: pexels

הנה מספר שאלות למחשבה הנוגעות להורות ולמשפחה:

האם אתם מחזיקים חזון עבור המשפחה שלכם? האם קבעתם לעצמכם מטרות ויעדים בהורות? האם אתם משקיעים מחשבה קודמת בנוגע לדרכי החינוך של ילדכם? האם לדעתכם אתם תהיו הורים משפיעים גם בעתיד? האם אתם יכולים לנבא איזו סוג מערכת יחסים תהא לכם עם הילדים כשהם יגדלו? האם הם יבואו לבקר מספיק? האם הם יתקשרו לדרוש בשלומכם? האם התקשורת בינכם תהא חיובית? האם הם ישתפו אתכם בחיים שלהם? ובכלל מה אתם חושבים על מערכת היחסים שלכם עם הילדים כעת? האם היא טובה ? האם עזרה הדדית בין בני המשפחה היא ברירת המחדל או שהיא מאולצת? האם יש תחושה לכידות משפחתית ? האם יש לכם הרגלי שיחה טובים ?  האם תוכלו לומר שהמשפחה שלכם מאושרת ? האם תוכלו לומר שהילדים שלכם מאושרים?

צילום: pexels

חשוב וכדאי להתייחס אל ההורות כמקצוע לכל דבר ולא רק כתפקיד שקיבלנו, אם נשחרר את ההתניה שמקצוע קשור לפרנסה, נוכל לראות שכבעלי מקצוע, נוכל לשכלל ולהשתכלל ביכולות שלנו להניע את המשפחה שלנו לעבר החזון שאנו יכולים ליצור.  מקצוע הוא דבר נרכש, ניתן ללמוד אותו ניתן להתמקצע בו ולקחת אותו הכי גבוה שאפשר במומחיות שלו. זה שהפכנו להורים, לא אומר שנולדנו עם כישרון לכך, ולכן חשוב וכדאי לטפח את המיומנויות ההוריות שלנו, על מנת שנוכל להשפיע טוב על ילדנו ועל המשפחה שלנו.

תשובות לשאלות שאתם שואלים את עצמכם הם שלב הכרחי בהורות חושבת קדימה, התשובה הכי מהותית היא התשובה לשאלה על אילו ערכים ומידות טובות אתם בוחרים לגדל את הילדים שלכם? ערכים הם התשתית והיסודות לבניית תפיסת אושר חזקה וחיובית. הם אילו שיאפשרו לילדים שלכם, מלאות של רגשות חיובים, שביעות רצון מהחיים ותחושה של מיצוי הפוטנציאל האישי שלהם. הם אילו גם שיאפשרו למערכת היחסים שלכם איתם להיות מושתת על כבוד הדדי, נתינה, עזרה, שייכות, תקשורה מיטבית, אמפטיה, סובלנות ועוד.

צילום: pexels

ישנו סיפור זן על אינדיאני שמספר לנכדו על מאבק שמתרחש בתוך אנשים. הוא אמר לו: "נכדי, המאבק הוא בין שני זאבים שחיים בתוך כולנו: זאב אחד הוא רוע, כעס, קינאה, אשמה, תאוות בצע, שקרים ואגו. הזאב השני הוא טוב, הוא שלום, אהבה, תקווה, נדיבות, אמפטיה, רחמים וענווה. חשב על כך הנכד למשך דקה ולאחר מכן שאל את סבו: "ואיזה זאב ינצח?" ענה האינדיאני בפשטות: "זה שאתה מאכיל."

אכן פשוט. כל עוד הילדים שלנו תחת חסותנו, יש לנו את האחריות לבחור איזה סוג מזון "נאכיל" אותם. אם נבחר "להאכיל" אותם בערכים טובים שמעוררים רגשות טובים וחיוביים ומעשים טובים וחיוביים, הם יחוו ויתפסו את החיים בדרך חיובית ומאושרת יותר, בינם לבין עצמם וגם בתוך המשפחה ומחוצה לה.

צילום: pexels

איך מחזיקים חזון עבור המשפחה:

1.חישבו כיצד אתם רואים את המשפחה שלכם מתנהלת בעתיד?

2.חישבו על אילו ערכים אתם רוצים שמערכת יחסים שלכם תהא מושתת עם הילדים שלכם?

3. כיתבו על דף את החזון ונהלו רשימה של המחשבות והערכים שבחרתם, הכתיבה תעזור לכם להתמקד ולבנות את חזון מדויק יותר.

  1. אל תספקו במה שיש, חפשו יותר ממה שיש, תמיד אפשר להתמקצע יותר, ולמצוא דברים לשפר ולהשתפר.
  2. חיזרו מדיי פעם לרשימה הרהרו בה, הוסיפו ושנו בהתאם לתובנות שאתם אוספים.

חזון ערכי הוא התשתית להורות חושבת קדימה, מה שנזרע נקצור בעתיד. אם נזרע ערכים טובים נאפשר לילדנו לגדול עם ביטויים חיוביים של מחשבות, רגשות ומעשים, ואילו יביאו איתם תפיסת אושר חזקה שתחלחל ותשפיע על כל ההתנהלות במרחב המשפחתי ועל מערכת היחסים שלכם איתם.

צילום: רונית לוביצקי

כלנית פילו, A..M, מתמחה בייעוץ והדרכת כלים לטיפוח מיינדסט חיובי עבור ילדים ומשפחות, ומחברת הספר סוד המילים הקסומות.

ליצירת קשר: calanit@maagalim-m.com

לאתר: www.maagalim-m.com