עמוד הבית » הילד שלך לא חושב כמוך – דרכי חשיבה אצל ילדים

הילד שלך לא חושב כמוך – דרכי חשיבה אצל ילדים

צילום pixabay
בשנים הראשונות לחיים, ילדים חווים את העולם באופן ייחודי, השונה בצורה משמעותית מהדרך שבה מבוגרים רואים אותו. הבנה של החשיבה הילדית יכולה לעזור להורים, למורים ולאנשי טיפול להבין טוב יותר את העולם הפנימי של הילדים ולתקשר איתם בגובה העיניים.

ילדים רואים את העולם אחרת

ילדים מדברים לפעמים על דברים שנשמעים לנו כמו שטויות – אבל מבחינתם הם פשוט מתארים לנו את העולם כמו שהוא נראה דרך עיניהם. אופן החשיבה של ילדים, ארגון המידע והדרך שבה הם תופסים דברים הם ייחודיים לגיל ולשלב ההתפתחותי שלהם. בזכות פסיכולוגיה התפתחותית, אנחנו יכולים להבין טוב יותר כיצד העולם נראה מבעד לעיניהם של ילדים ולגשר על הפער הזה.

עולם קסום שהילד הוא חלק בלתי נפרד ממנו

כפי שאנחנו לא נולדים בגוף של מבוגרים, כך גם המוח שלנו עובר התפתחות מהלידה ועד הבגרות. בשנים הראשונות לחיים, המוח הילדי עדיין לא מצויד ביכולות מסוימות שנדמות לנו כמובנות מאליהן, ובמקומן הוא משתמש בכלים אחרים שעוזרים לו לפענח את העולם.

העולם קסום, ואני במרכזו: עבור ילדים העולם הוא מקום מופלא וקסום, מלא בנקודות עניין שיש לחקור. החשיבה הילדית מתאפיינת בתפיסה מאגית של העולם: ילדים רואים את עצמם כמרכז המארג הקסום של העולם, והם מאמינים שלפעולות שלהם יש השפעה ישירה על האופן שבו דברים קורים בחיים – גם דברים שלא קשורים לילד.

אין אתמול ואין מחר: תפיסת הזמן של ילדים בגיל הרך עדיין לא מפותחת, ולכן הם מתקשים להבין מושגים כמו "אתמול" או "מחרתיים". בשלבים מאוחרים יותר של הגיל הרך ילדים לומדים להבדיל בין עבר, הווה ועתיד, אך מתקשים למקם אירועים בצורה ספציפית – מה שקרה בשנה שעברה קרה אתמול, ויום ההולדת שיקרה בעוד חודש קורה "מחר".

האנשה של הסביבה: בעולמם של ילדים, לכל אובייקט יש אישיות – לבובות, למכוניות צעצוע, לעצים ולעננים. הם מתקשים להבדיל בין מציאות לדמיון, ולכן לא נדיר לראות אותם מדברים לעצמם, כשבעצם הם מנהלים שיחה ערה עם אחד הצעצועים שלהם. בלימודי פסיכולוגיה התפתחותית לומדים כיצד לפענח את העולם הפנימי של הילד ולהבין ממנו דברים על מצבו הרגשי ועל מאורעות בחייו.

חשיבה ויזואלית וסיפורית: חשיבה מופשטת היא יכולת שאנחנו מפתחים לאורך הילדות, ורק בבית הספר היסודי ילדים מתחילים להבין רעיונות מופשטים. עד אז, לרעיונות מופשטים אין כל משמעות עבורם, וקל להם יותר להבין תמונות וסיפורים שמתלווים אליהם.

בין עולם הילדים לעולם המבוגרים

ילדים יכולים להתנהג בדרכים שלנו כמבוגרים נראות משונות – אבל לרוב אנחנו מבינים שמדובר פשוט בהתנהגות ילדית, ולעתים גם זוכרים איך נראה העולם בעינינו כשהיינו בגילם. הפער בין תפיסות העולם הופך למשמעותי כאשר יש חשיבות להבנה של מצב מסוים, מצד הילד או מצד המבוגר – למשל במצבי חירום או כאשר הילד נמצא במצוקה. לימודי פסיכולוגיה התפתחותית מסייעים לנו להבין טוב יותר את עולמם של ילדים, איך לפענח את המסרים שלהם וכיצד לגשת אליהם.

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה