עמוד הבית » שומן "טוב" VS שומן "רע"

שומן "טוב" VS שומן "רע"

צילום יחצ
חנוכה מתקרב, ואיתו גם המאכלים עתירי הקלוריות והשמן. אבל, חשוב לדעת שלא כל השמנים והשומנים מזיקים.

שישנם שומנים "רעים" וישנם שומנים "טובים". שומנים רעים הם שומני טראנס הנמצאים במרגרינה ובשמנים צמחיים שעברו עיבוד וחימום. לדוגמה שמן חמניות, שמן סויה ועוד. שימוש בשמנים צמחיים אלו לטיגון מאכלים שונים מזיק, וזאת מאחר והטיגון מסייע לחמצון השמנים הללו וליצירה של שומני טראנס איתם הגוף לא יודע להתמודד והם שוקעים בדפנות כלי הדם.

שומנים נוספים בעיתיים לא פחות הם אלו המגיעים משומן מן החי כגון חמאה, מוצרי חלב שמנים, בשר שמן ועוד. כאן מדובר כבר בתזונה עתירה בכולסטרול שעובר חמצון בגוף בתהליכי החמצון הרגילים המתקיימים בשוטף. כולסטרול מחומצן מעלה את  הכולסטרול ה"רע" הנקרא LDL, אשר ברמות גבוהות חוסם את העורקים ומפריע לזרימת הדם – כך עולה הסיכון הבריאותי.

בניגוד לשומנים הרעים, ישנם "שומנים טובים" המופקים ממקורות שונים דוגמת דגים, צ'יה, זיתים, אצות, פשתן ואבוקדו. שמנים אלה מכילים חומצות שומן בריאות ומוכרות שלהן תועלות בריאותיות רבות במידה וצורכים אותם בצורה הטבעית שלהם, כלומר ללא תהליכי חימום ואך ורק בכבישה קרה.

חומצות השומן החיוניות תורמות לבריאות הגוף ואף תומכות במערכת החיסון. הן גם משמשות כמקור טוב לטיפוח ולהגמשת רקמות עור יבשות והן מעניקות לעור לחות.

אחת מחומצות השומן הבריאות והמוכרות ביותר היא אומגה 3. ניתן למצוא אותה בטבע במזונות שונים מן החי או מן הצומח כגון דגי מים קרים ועמוקים אצות, וזרעים שונים כגון פשתן וצ'יה. חשוב לדעת שגופנו אינו יכול לייצר אומגה 3 בעצמו ולכן עלינו לספק לו אותה ממקור חיצוני.

הבעיה היא שלא כולנו מקפידים לאכול מזונות עשירים וגם אם כן, אין לנו דרך לדעת כמה אומגה 3 נספגת בגוף. לכן מי שמבין את היתרונות הבריאותיים  אך ורק על התזונה ומשלים את הכמות על ידי נטילת תוספי תזונה.
כיום ניתן למצוא בשוק מגוון רחב של מוצרים המכילים ומתאימים לכל גיל.

כמוסות אומגה 3, מכילות את המינון הגבוה והמרוכז ביותר של EPA ו- DHA, הנגזרות הפעילות בגוף של אומגה 3, ביחס אופטימלי. בניגוד למוצרים אחרים אותם צריך ליטול מספר פעמים ביום, כמוסה יומית אחת של אומגה 3 "950" עושה את העבודה.