עמוד הבית » חופש מיני – חירות או שעבוד?

חופש מיני – חירות או שעבוד?

צילום: freepik
לקראת חג הפסח – חג החירות, נדבר הפעם על חירות בהיבט אחר – חירות מינית, חופש מיני. העולם של העידן החדש עבר מהפכה מינית בעשרות השנים האחרונות שבאה לידי ביטוי בתחומים רבים.

בעקבות החירות המינית החברתית, האנושות שינתה את פני מהותם של היחסים המיניים, הצורך הקיומי להתרבות, הפך לאחד ממקורות הנאה גם ללא התכלית הקיומית שלו. מה שנקרא הנאה מהדרך אל המטרה, או אולי הנאה מהדרך גם בלי המטרה.

בכל הקשור לקיומו, האדם יכול היה להסתפק במועט. ניקח לדוגמא את עניין האוכל. כדי להתקיים צריך לאכול, על כך אין חולק. אבל המזון הקיומי, הפך בעצמו לסוג של תרבות ותעשיה – ספרי בישול, מתכונים יצירתיים, על האש, גורמה, בופה, מאכלים המאפיינים עדות ותרבויות, מנה ראשונה, עיקרית, קינוח, וכמובן – מאסטר שף…

לעניין המעברים והתנודה ממקום למקום אפשר להגיע בקלות על ידי רכב סביר, ובכל זאת תרבות ותעשיית הרכב צברה תאוצה ומודעות, ואנשים רוצים להגיע ממקום למקום בנוחות ואפילו להינות מחוויית הנסיעה על ידי מכוניות משוכללות יותר שהופכות את הנסיעה לחוויה נעימה, לפעמים אף מסעירה. גם בהיבט המיני, ככל שעברו השנים הודגשו יותר ויותר הרעיונות והמושגים המיניים: המשחק המקדים, התנוחות, הז'אנרים השונים, האורגזמות וההנאה לשני המינים, אביזרי המין, כל אלו הפכו את המין הטבעי, בסיס הילודה – למהנה ומחבר יותר, שכולל המון ריגושים חווייתיים.

צילום: freepik

 

>>>יציקות נשיות – צורות ומהיות נשיות בפיסול

השינוי הגדול ביותר קרה בעקבות המצאת ופיתוח הגלולה ושאר אמצעי המניעה. נוצר מהפך תודעתי הקשור לחופש המיני, בכך שעל ידי אמצעי המניעה, זוגות החלו לקיים יחסים בעיקר כדי להנות ולא רק בשביל להתרבות. לא שהתפיסה התרבותית המינית בהכרח הייתה שונה בהרבה מהיום מאשר בעבר, וגם מצינו טכניקות ישנות ו'חובבניות' שנקטו בדורות עברו למניעת הריון, אך כניסתה של הגלולה לעולם הרפואה הייתה החותמת, או האישור הסופי, לשינוי התודעה החברתית לגבי היחס שלה למין.

החופש המיני והתנועות החברתיות שפעלו להגדיר ולהאדיר אותו, אמנם יצר איזו תועלת מסוימת, בעיקר בשיפור היחסים בין בני זוג, אך הוא גם הכניס את כל הרעיון של החופש למעין בלבול: עד כמה אפשר ללכת רחוק עם החופש הזה? מה הן הגבולות שלו? האם חופש מיני זה אומר גם להסתובב ערומים ברחובות, לשכב עם כל מה שזז? לבגוד מהצד? להיות עם בני אותו מין? מה מוגדר מותר ואסור מבחינת זכות האדם על גופו? מאיזה גיל שייך לאפשר קיום יחסים? או בין איזה גילאים זה נחשב נורמאלי? מתי החוק בא לשרת את המוסר? ומי בכלל קובע מה מוסרי ומה לא?

צילום: pexels

 

ביהדות למשל, המין הוא דבר חשוב וחיוני לקשר זוגי, אך אותה יהדות, שגם בה יש סוג של פתיחות מינית במובנים מסוימים כל עוד מדובר בקשר שבין איש לאשתו, מסמנת גבולות מאד ברורים מבחינה מוסרית וערכית.  מלבד עניין הגבולות, ישנן נקודות רבות הקשורות לפרדוקס בין החופש המיני בזמנינו לבין שעבוד שנוצר בעקבותיו.

קראתי לא אחת עדות של נשים רבות, בעיקר נשים צעירות, שבעקבות כל הפתיחות המינית שגרמה לקשרים מיניים מזדמנים, התחילו לקשר באופן מוטעה, את ההחפצה של גופן על ידי הגברים, ברשתות החברתיות, בחבר'ה, או סתם בהערות סקסיסיטיות (זה לא במקום, אני יודע…) לערכן האישי. ייתרה מזאת, יש כאלה שכיום תרגמו ופרשו את ערכן האישי על פי כמות הגברים שרצו לשכב איתן. תמונות של נשים באינסטגרם הופכות חושפניות יותר ויותר, רק כדי לקבל תשומת לב ולהרגיש שוות יותר על ידי רמת המשיכה הפיזית אליהן, בלי שבכלל מישהו מכיר את אישיותן.

מקרים נוספים לשימוש במיניות לערך עצמי הוא תופעת החיבור האקראי לאלו שרק נפרדו מקשר מתמשך, והחליטו ללכת רחוק עם הקשר החדש, המיידי, זה שמגיע סמוך לפרידה – המכונה 'ריבאונד', אפילו לשכב אתו וכמה שיותר מהר, כדי להרגיש שעדיין יש להם איזשהו ערך ומשיכה של מישהו כלפיהם. מה קרה כאן?

במצבים מעין אלו, האדם לא מחפש את הסקס לשם הסקס וההנאה הפיזית השטחית, אלא הוא מחפש אימות, אישור, הרגשת ביטחון שהוא מספיק נחשק וטוב כדי לגרום למישהו לרצות אותו. אנשים רבים כיום, מקיימים יחסי מין כדי להגביר את ההערכה העצמית שלהם, ועד כמה שזה יכול להישמע מובן, ניווכח שהחופש המיני יצר שיעבוד תדמיתי אצל חלק מבני האדם. אם חופש מרמז שאתה לא מוגבל או מעוכב, אז ההנחיות המעורפלות והאכזריות של אטרקטיביות שנוצרו כביכול בגלל אותו חופש מיני, גרמו לאחרים, אם תרצו האטרקטיביים פחות, למין שעבוד וכבלים של ערכם העצמי שעמד על פי הסטנדרטים החדשים והכל כך פתוחים.

צילום: pexels

 

אחרים מצאו את עצמם משחקים משחק של להיות מישהו שהם לא, אך ורק כדי להשיג תשומת לב שדרכו הם חוו את ערכם העצמי. גם בעידן המודרני של החופש המיני והשחרור, בני אדם עדיין צריכים להזכיר לעצמם שהם מספיק אטרקטיביים בגלל אישיותם. כי הם מעניינים, מצחיקים, חכמים, יצירתיים, כיפיים, הרפתקניים וכל שאר התכונות הנפלאות הקיימות אצל כל אחד.

כנראה שרק לאחר קבלת החום האהבה, ההכלה והחיבור הרגשי שיש לנו עם בני המין השני בזכות מה שאנחנו, נוכל באמת להנות מ"חופש מיני" אמיתי, כך נוכל להיות האדם המיני המקיים יחסי מין עבור משמעות ולא סתם בשביל אימות ואישור עצמי.

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה