עמוד הבית » חלומות של עוברים

חלומות של עוברים

צילום: pexels
או מה תפקיד חלומות של עובר בבטן האם?

מאיזה גיל עובר מתחיל לחלום?

מגיל 23 שבועות חוקרים גילו שנת חלום המאופיינת בתנועות עיניים מהירות. מגיל זה ואילך תנועות עיניים מהירות יאפיינו את עיקר שלב השינה האקטיבית של העובר. מחקרים מצאו ארבעה מצבי קיום בשלב זה: שינה שקטה ורגועה, שינה אקטיבית, ערות שקטה וערות אקטיבית.

מה התפקיד של חלימה ברחם?

אצל מרבית החוקרים הפרינטליים, מקובל לחשוב כי לחלימה, שמתרחשת במשך רוב שעות השינה של עובר, תפקיד מרכזי ביצירת מבנים מוחיים, אפילו נוירונים וקשרים ביניהם. לחלימה העוברית בשלב זה יש תפקיד אחר – תפקיד של בניה ויצירה של אותן מערכות, שתוכלנה לשמש את היילוד לאחר הלידה – בחלימה כפי שאנחנו מכירים אותה אצל בני אדם בוגרים. תפקיד זה ממשיך גם מעט לאחר הלידה.

מה קורה אם עובר לא ישן או חולם מספיק ברחם?

כאשר עובר לא ישן מספיק ברחם, ואין לו מספיק זמן חלימה (REM), עלולים להיווצר חסכים מוחיים במבנים הפיזיים ובתפקודים המוחיים השונים של היילוד לאחר הלידה. ישנם מחקרים המראים כי חוסרים בשינה וחלימה של עוברים לא ניתנת להשלמה ולפיצוי לאחר הלידה. מה שלא מושג בזמן ההיריון ברחם, לעולם לא יוכל להיווצר ויהיה חסר.

מה מפריע לשינה ולחלימה של עובר ברחם?

כל מה שמפריע גם לנו כבוגרים: רעב, קולות רמים, מוזיקה רועשת וצורמנית, הבזקי אור כמו אולטרה סאונד, סטרס, חבלה פיזית או רגשית באם, דקירות וחדירות כמו בדיקות פולשניות (מי שפיר). אלכוהול, ניקוטין, סמים וקפאין יוצרים הפרעה לעובר. כל הפרעה כזו, כאמור, היא בלתי הפיכה ובלתי ניתנת לשיקום מאוחר יותר. זאת מאחר והיא זמן ייחודי, בתוך הרחם בסביבה מוגנת וסמויה, מצב שלא יכול לחזור על עצמו לעולם, לאחר הלידה.

צילום: pexels

מה מסייע לעובר להרדם ברחם?

מה שיכול לסייע לשינה של עובר ברחם דומה מאד למה שמסייע לעובר לישון לאחר הלידה. מוזיקה נעימה ומרגיעה, חושך, מזון נעים וטעים, מגע עדין, דיבור רך בקולה של האם. תנועות מערסלות וריתמיות או מעט תנועה. תחושת בטחון של האם, שמחה ובריאות תקינה של האם משפיעה לטובה.

אז על מה העובר חולם?

ככל שהשאלה הזו תישאר עלומה כך ייטב לעובר, ליילוד ואפילו למבוגר שיתפתח ממנו. ישנם תהליכים שאמורים להתרחש באורח סמוי, ללא עיניים חיצוניות. מה שכבר ידוע זה המון והמלצתי היא להניח לתהליך להתרחש במיטבו באפלולית החמימה של הרחם. לאפשר את התנאים ולהפסיק עם המציצנות. נדמה לי שעוברים לא כל כך אוהבים את כל החשיפה הזו. כמו השינה הרצופה שהם שרויים בה מרבית מזמן חייהם, הם זקוקים למזון איכותי, לכבוד לפרטיות שלהם ולהישאר רחוקים מן העין, ככל האפשר, כאשר טובת היילוד והוריו עומדת בראש סדר העדיפויות.

צילום: pexels

שנזכה לעוברים בריאים ותקינים, להריונות רגועים ושלמים, להורים מיטיבים ולחיים של התפתחות וגדילה עד ללידה קלה ככל האפשר. בשבוע הבא שינה וחלימה של יילודים ותינוקות.

שנה טובה, חתימה טובה,

שינה רצופה וחלומות פז