עמוד הבית » כשהאדם הופך לחפץ למימוש אינטרסים

כשהאדם הופך לחפץ למימוש אינטרסים

צילום unsplash
האם המדיות החברתיות, שהמידע שבהן מופץ בקלות ובמהירות, תרמו בסופו של דבר לשיפור החיים הזוגיים? על פניו, אפשר ללמוד על זוגיות ולקבל המון טיפים זוגיים על כל נושא שבעולם שקשור למערכות יחסים דרך המדיות שברשת, ובכל זאת, האם בסופו של דבר, כשאנחנו בודקים את הנתונים בשטח, באמת התפתח כאן משהו חיובי? כנראה שלא.

הפייסבוק והרשתות החברתיות השונות, פגעו באינטימיות הזוגית, הגדילו לבני האדם את השפע של בני אדם אחרים במרחב האישי וגם הגדילו את הקלות של אחרים להגיע אליהם. אינני יכול לטמון את הראש בחול, ואני יודע בעצמי כמה קשרים טובים נהרסו בגלל המדיה. אך, מה קורה בהיבט המיני של הקשרים, האם המדיות החברתיות תרמו משהו לפיתוח המיניות של בני זוג כיום? התשובה על כך היא כן. ולא.

כיום, המון אפשר ללמוד המון דברים פרקטיים בקלות דרך הרשת, גם בצורה צנועה ומכובדת, למרות שהדרך לשם רצופה חתחתים, אך מצד שני התכנים המופצים כיום למכביר והשיח העולה ברשתות החברתיות, לא עוסקים דיים בהיבט הרגשי של המיניות – לא בנשים שלא מרגישות נוח בסיטואציות, לא על לדעת מתי לעצור, איך עוצרים, מה אומרים, וכיצד מתנהגים נכון בסיטואציה של סירוב, כשהצד השני לא חפץ במין כרגע, או שרוצה לעצור באמצע כי הוא מרגיש שלא בנוח.

כמו כן, הרשתות החברתיות הפכו את המין לאובייקט זול, בכך שאנשים הופכים את המין למטרה ולא לאמצעי חיבור שבין גבר ואישה בהיבט הרומנטי והזוגיות הארוכה והיציבה. הרשתות הפכו לכלי לחיפוש של מין מזדמן, שגם חלק מהנשים משתפות אתו פעולה, אך לרובן הגדול זה פשוט סיוט בגלל כל הפניות של סוטים למיניהם, שלפעמים מדובר גם על כמה פעמים ביום.

אמנם ישנו אלמנט קדום יותר, שקיים עוד קודם הרשתות החברתיות, שהוא הפרסומות השונות למוצרים שונים, שגם הן לא חסכו להפוך את המין למשהו זול יותר, אם נתבונן לעומק כמובן. הפרסום משתמש במיניות כדי לקדם מוצרים, נרצה או לא נרצה. אנחנו נמשכים למלכודת הפרסום ששותלת לנו שתלים במוח בתחום המיני. אותם אשפי הפרסום יודעים מה כוחה של המיניות בקרב המין האנושי ומשתמשים בו בחוכמה, בגלל שרוב אוכלוסיית העולם נותנת למין משמעות חזקה לחיים כאחד מגורמי האושר.

פרסומות רבות עושות שימוש עד היום, בגברים ונשים כדי לקדם מוצרים מסוימים. זה יכול להיות פרזנטורים מסוקסים, גבר או אישה, בעיקר אישה בפרסומות וידאו, וגם בפרסומת תמונה קפואות. שם נגלה לרוב גבר או אישה יוצאי דופן ביופיים, סקסיזם נוטף, בעיקר כדי לקדם מוצרים מתחום היופי, הקוסמטיקה, הלבוש, אך לא רק, גם כלי רכב, ריהוט, ושאר מוצרים שאינם קשורים ליופי, משתמשים בדוגמנים יפי תואר ויפי מראה כדי לקדם מוצרים.

מה קורה כאן?

בני אדם נמשכים לדברים יפים, לבני אדם יפים. היופי ששותלים לנו בפרסומות נתפס כהצלחה בעיני רבים. אם אתה רוצה להיות מצליח ויפה תשתמש במוצר כזה וכזה, או מאידך, אם אנשים יפים במיוחד, שהם לכאורה סמל להצלחה – משתמשים במוצרים מסוימים, זה אומר שמצליחנים קשורים למוצרים האלה. אלו מסרים שאנחנו לא מעבדים אותם בצורה ישירה, הם מטופטפים לנו למוח דרך אנשים יפים.

יופי נתפס בעיני רבים כהצלחה, למרות שאנשים יפים כלל לא עמלו על היופי שלהם, הם קיבלו מתנה גנטית מולדת, ויכול להיות שחלקם הם בני אדם שליליים מאד, אך היופי הוא הדבר הראשון שאותו אנחנו קולטים. המוח מכוון אותנו בתת המודע להתרבות, ואם כבר להתרבות, אנחנו רוצים ילדים יפים, כי יופי סימטרי הוא סימן לגנים משובחים, בריאות ועמידות – ככה זה נתפס בתת המודע לפחות. ולכן, אנשים יפים פשוט עושים לנו את זה, בלי להכיר אותם. שלב ההיכרות שבא אחר כך, הוא שלב מכריע לגילוי אישיות ושם זה בדרך כלל נופל או ממשיך לעמוד, אבל הפרסום לקח את האדם העמוק והפך אותו לאביזר ולבובת ויטרינה.

צילום unsplash

לאלה שעושים כסף מהפרסום זה לא כזה ישנה, יש כאלה שגם דברים קיצוניים יותר יגדירו כאומנות, אני לא נכנס לפינה הזאת, אבל מה שבטוח, הפרסום הנעזר דווקא באנשים יפים ובסמלי מיניות מובהקים, כסמל ההחפצה המובהק של האדם, שבו כל הרגש והעומק של מיניות האדם נשחקת. לא משווקים לנו ערך אנושי, אלא פנים וגוף. מילא בתחום היופי, אבל בכל מה שקשור לכלי רכב וכלי בית… האדם הפך להיות חפץ מוכר.

ההחפצה המינית היא בעוכרנו, הרבה מאד משוק הבשר מחכה לילד שיבוא ויצעק: "המלך עירום", אך עדיין הרוב הדומם ממשיך לתת לרכבת לנסוע, בסופו של דבר להרבה מההמון זה נוח. כיום ישנו קמפיין שמנהלות נשות ה METOO שיוצא חוצץ כנגד החפצה. הן הצליחו לבטל מעודדות כדורסל בחלק מהמקומות, וגם התחילו לתת תו תקן ללבושי ספורטאיות, ולפרסומות מיניות מדיי.

בהקשר הזוגי, ההחפצה המינית לא עושה טוב לזוגיות בדרך כלל, זה אולי מרגש באקט עצמו, תוך כדי מימוש פנטזיות והבאת היצר הבהמי הכובש שלנו לפרונט, אבל כשהאדם מולנו מקבל ערך עוד לפני שנכנסים לחדר המיטות, כל הקשר נראה אחרת וגם הסקס עצמו מקבל פנים חדשות.

כל אדם רוצה להרגיש ערך. רוב הבעיות המיניות של סגירות נשית וחוסר הענות למין בקשר, נובעות מהעובדה שנשים רבות מרגישות מוחפצות וכעין כלי לסיפוק צרכים ויצרים. כשהאישה מחפשת את הרומנטיקה בקשר, היא לא מחפשת רק את מה שמתחת לבגדים, אלא גם ובעיקר את מה שנמצא מתחת לעור, לבשר ולגידים, בעיקר בחלק העליון של הבטן הפונה לצד שמאל – את הלב.

צילום unsplash

לא מפליא שגם חלק גדול מהגברים לא אוהב להיות מוחפץ, בפרט כשמדובר בקשר שנמשך זמן רב, שגם גברים מחפשים את ערכם ושווים האישיותי, חוץ מאשר להיות הטובים במיטה.