עמוד הבית » מה עושים גלי המוח בשינה רצופה? ומה הם עושים בערנות?

מה עושים גלי המוח בשינה רצופה? ומה הם עושים בערנות?

צילום: pexels
שינה רצופה: כאמור פועלת בשלושה גלי מוח עיקריים: אלפא (12-8 הרץ), תטא (8-4 הרץ) דלתא (4 – 0.5 הרץ).

גלי אלפא:

מתרחשים כאשר המוח נמצא ברגיעה ומתרחש זרם מחשבות שקט, צפייה בטלוויזיה או תהליך מדיטטיבי, לרוב תחושה נוכחות של כאן ועכשיו. פוטנציאל גבוה ללמידה ומודעות, תקשורת פנימית עם הגוף ורוגע. תהליכי ריפוי מודעים.

צילום: pexels

גלי תטא:

גלים אלה מופיעים ביחד עם סימנים חיצוניים כמו תנועות עיניים מהירות (REM), שיתוק שרירים רצוניים מהצוואר ומטה, לעיתים מתרחשת גם זיקפה. זהו גל בו ישנה שינה טובה ומרחשת חלימה. המודעות מופנית פנימה אל הפעולות החיוניות המתרחשות בתוך הגוף. עיבוד של רגשות ואירועים שהתרחשו באותו יום או באותו שבוע. הדמיון פעיל במיוחד, מתרחשת הטמעה של הלמידה, האינטואיציה מתגברת ולוקחת חלק פעיל, ונגישה יותר למידע מורכב שאינו נגיש לנו בערנות, ישנו טיפול בזיכרונות ובטראומות כמו גם טיפול בפחדים. גלים אלו קשורים למדיטציה עמוקה ולתהליכי ריפוי חצי מודעים.

צילום: pexels

גלי דלתא:

גלים איטיים מאד, עמוקים וחזקים. זוהי שינה ללא חלימה ומתרחשות בה פעולות ניקיון יסודי של כל התאים במוח ובגוף, השיקום, ההחלפה של תאים, התיקון והריפוי של הגוף. בשלב שינה זה אין מודעות חיצונית כלל וכל התהליכים הם פנימיים, לא מודעים ורבי משמעות לחיוניות והרעננות של הבוקר שאחרי.

גלי אינפרה נמוך:

הוגדרו בעבר כחלק מגלי דלתא והתדר שלהם בין 0.5 – 0 הרץ. בקצה של יכולת המדידה של המכשירים. עדיין אין עליהם מספיק מחקר.

ומה קורה בערנות?

במהלך שעות הערנות נראה מדידה של גלי בתא 1, 2, 3 (12 – 38 הרץ) וגלי גמא (38 – 42 הרץ).

גלי בתא:

גלי הערנות בטא מתחלקים לשלוש רמות:

בטא 1: (12 – 15 הרץ) – מתואר בשלב של הרהור. כעין שלב מעבר ובעל איכויות משל עצמו. מצב בהיה וזרם מחשבות פנימיות, עם יכולת לתקשר עם הסביבה החיצונית בקלות.

בטא 2: (15 – 22 הרץ) – פעילים במיוחד כאשר אנו נדרשים לפתרון בעיות ממוקד, לריכוז וקשב מלא. תחושה של התמקדות וגיוס כל משאבי הערנות למשימה.

בטא 3: (22 – 38 הרץ) – מתרחש באשר ישנה התרגשות, מחשבות מורכבות, יכולת לקלוט מחשבות חדשות, תחושה של לחץ פנימי גבוה תוך שימוש בכמות אנרגיה מרובה.

גלי גמא:

התגלו בהתחלה אך נקראו "רעש של המוח". הם גלים מהירים ועדינים. מתרחשים כאשר המוח שרוי במצב מהיר ושקט בו זמנית. מצבים אלו נוצרים בעת תחושת אהבה אוניברסלית, חמלה, אהבה לזולת ורגשות נעלים אחרים. המודעות נמצאת במצב ער, פתוח ובעל יכולת להתקשר ולבטא תפיסות גבוהות. גלים אלו שונים מהגלים האחרים מאחר והם נמצאים מעל ל"טווח הירי" של הנוירונים ולכן דרך היווצרותם עדיין בגדר חידה ומסתורין.

צילום: pexels

גלי המוח הם אנחנו:

כאשר גלי המוח לא מאוזנים, נראה כי בגוף מתרחשת פעולה של התמודדויות רגשיות ובריאותיות. כל דבר שמשפיע על התפיסה שלנו ישפיע על גלי המוח שלנו ולהיפך. לעיתים יהיו ניסיונות לשלוט בהם באמצעים כימיקליים (תרופות), תפיסתיים (טיפול רגשי לא תרופתי), מחשבתיים (מדיטציה) או תנועתיים (יוגה ועוד). כל הנאמר לעיל מראה קשר הדוק בין גוף לנפש, כמו שנאמר "נפש בריאה בגוף בריא" בערנות כמו בשינה.

שינה רצופה וחלומות פז.