עמוד הבית » מה הם גלי מוח בערנות, במעבר לשינה וממנה ובתוך השינה עצמה?

מה הם גלי מוח בערנות, במעבר לשינה וממנה ובתוך השינה עצמה?

צילום:pexels
איך התגלו גלי המוח? כבר ב – 1875, גילה רופא בריטי בשם ריצ'ארד קייטון, שמוחם של בעלי חיים פולא סיגנל חשמלי הניתן למדידה במכשיר גלוונומטר פשוט. כאשר מודדים את גלי המוח באמצעות מכשיר ה – EEG – אלקטרואנצפלוגרם, מגלים גלי מוח נוספים. המכשיר הומצא בסביבות 1915, ע"י הנס ברגר, פסיכולוג שפרסם מאמר ראשון על ממצאיו כבר ב - 1929.

המדידה של גלי המוח:

ה EEG – הוא מכשיר אליו מקושר כיסוי ראש הנראה כמו כובע ים. הכובע הזה מצמיד אלקטרודות חיצוניות, במיקומים ספציפיים על פני הגולגולת, היוצרים כעין מפה המחולקת לקואורדינטות הנוצרות מקווי אורך ורוחב. קצת בדומה למיפוי כדור הארץ. בעבר האלקטרודות היו מחוברות לחלק שבו יש מחטים עדינות הרושמות את המתרחש בדיו על גבי נייר רציף. לתרשים זה קוראים אלקטרואנצפלוגרף. כיום הרישום דיגיטלי ולא נדרשות מחטים, דיו או נייר. מפת המיקומים של האלקטרודות הינה בין לאומית וקבועה בין כל המכשירים.

צילום:pexels

הגילוי:

הגל הראשון שהתגלה היה גל אלפא. – גל ההרדמות והיקיצה, התדר שלו נמדד בין 12 עד 8 הרץ. אחריו התגלה גל בטא, גל הערנות המלאה, הנמדד בין 13 עד 38 הרץ. טווח זה מחולק אף הוא ל 3 חלקים הנקראים בטא 1 בטא 2 ובטא 3. בהמשך התגלה גל גמא, גל החשיבה הערנית הגבוהה, המשתרע בין 38 עד 42 הרץ. גם רצף זה מחולק לשלוש רמות שונות מעט. בנוסף התגלו גם גל דלתא ותטא. גל תטא – גל החלימה בטווח שבין 7 עד 4 הרץ וגל דלתא – השינה העמוקה – המשתרע בין 4 עד 0.5 הרץ. זו גם הסיבה שלכאורה השמות של הגלים אינם נמצאים בסדר הגיוני מאחר שהשמות שלהם נקבעו בהתאם לכרונולוגיה של הגילוי שלהם.

צילום:pexels

חלוקה תפקודית של ערנות ושינה:

לערנות יש שני גלים עוצמתיים ומהירים: בטא וגמא.

לשינה יש שני גלים עדינים ואיטיים: תטא ודלתא.

בין הערנות לשינה מפריד גל אלפא, הבינוני, המתווך בין ערנות לשינה ומסייע לזמני המעבר להיות הרמוניים יותר ועדינים.

השינה הרצופה:

כוללת חמישה מחזורי שינה שאורכים בערך 90 דקות כל אחד. כלומר שעה וחצי כל מחזור. משמעות הדבר ששינה תקינה בסיסית, אמורה להמשך לפחות 7.5 שעות!

רישום EEG במהלך השינה מראה כי גם במהלך כל מחזור מתרחשים שינויים ואפילו גלי מוח שמובילים להתעוררות אפילו עד 15 הרץ! אך לשברירי שניות ולרוב האדם לא יחוש בהם וימשיך לישון. כך ניתן לראות שאף על פי שגלי המוח מראים שינויים הם יחולו בטווחים שבין דלתא לתטא עם פרצי אלפא הנקראים כישורי שינה או שינה שטחית של ההירדמות והיקיצה. הרעננות המתרחשת בעת ההשכמה מקורה בעיקר במשך השינה העמוקה המאופיינת בגל דלתא. לכן המטרה של כל מי שישן היא להאריך את משך הינה העמוקה המחדשת, משקמת, מנקה, מטעינה ומרעננת.

צילום:pexels

עוד מידע ביחס לדרך להשגת שינה עמוקה ומתמשכת יותר בכל מחזורי השינה, כאשר כבר ישנן מורכבויות שינה, המפריעות לשינה רצופה, יש לפנות בצירוף שם ומספר  למייל: goldensleep21@gmail.com  ואחזור לתאם שיחת ייעוץ.

שינה רצופה וחלומות פז