עמוד הבית » מה עושים כשלא מספיק להסתכל על החיים דרך משקפיים ורודים ?

מה עושים כשלא מספיק להסתכל על החיים דרך משקפיים ורודים ?

צילום: pexels
לראות את העולם דרך משקפים ורודים, לשמור על אופטימיות, להתמקד בחצי הכוס המלאה, אלו ללא ספק פעולות משמעותיות שעוזרות לנו לשמור על איזון ושמחה בחיים.

ישנה כמות עצומה של מחקרים בתחום הפסיכולוגיה החיובית אשר הוכיחו כי פעולות מסוג זה מעלות את רמת האושר ומקדמות רווחה נפשית,  ללמוד לעשות בהן שימוש ברמה היומיומית,  זו לא קלישאה, זוהי כבר עובדה ובמציאות של ימינו גם הכרח. מניסיון אילו פעולות שדורשות עבודה,  אך ככל שאני מאמנת ומתרגלת יותר את המוח שלי לחשוב חיובי,  כך אני מרגישה שהתפיסה שלי על החיים משתנה. גם בתחום זה נערכו המון מחקרים שהוכיחו שהמוח שלנו הוא גמיש ודינמי, ושיש לו יכולת להשתנות בעקבות חשיבה חיובית. 

אז אם כך נוכל לומר, שתרגול ואימון יומיומי של הסתכלות דרך משקפים ורודים יותר, יוכלו לעזור לנו לחווט את המוח מחדש ולהשפיע על הרגשות שלנו לטובה.  אך יחד עם זאת, גם אם אנחנו מאסטרים של חשיבה חיובית, לעיתים כמה שננסה להסתכל על הדברים בדרך חיובית, עדיין לא נצליח להתגבר עליהם. נראה כי הנפש שלנו, לא תמיד מסתפקת בהסתכלות דרך משקפיים ורודים, לעיתים היא גם מבקשת לוודא שאנחנו יודעים שהמשקפים שלנו "נקיים", על מנת לדחוף אותנו קדימה ולעזור לנו להתפתח.

צילום: pexels

ולמה אני מתכוונת?

ישנו ביטוי שאומר  "כל הפוסל, במומו פוסל", משמעותו שאם אדם פוסל את התנהגות הזולת, הוא בעצם פוסל חלק נסתר בהתנהגות שלו שכדאי שיתקן בעצמו,  אפשר לומר שתיאור זה מקביל למשפט על הגמל שלא רואה את הדבשת שלו.

כולנו מתנהגים לפעמים כמו "גמלים", חוטאים בפסילות, שופטים אחרים על מעשיהם ולא מקפידים לעשות בדק בית עצמי. על מנת לעזור לעצמנו להתמודד עם שיפוטיות וביקורתיות כלפי אחרים ולרגשות השליליים שנלווים לכך, חשוב שנתוודע ליכולת הזו לחפש את החלק  שבתוכנו שאותו פסלנו אצל האחרים.

אם לדוגמה מפריע לי שחברה שלי מזלזלת בי ולא נותנת לי כבוד בהתנהגות שלה, אז אולי במקום לכעוס עליה או לדרוש ממנה לתת לי כבוד, כדאי שאבדוק עם עצמי קודם למי אני לא נותנת כבוד מספיק? אולי להורים שלי אולי לעובדים שלי? או אולי זו אני בכלל שלא מכבדת את עצמי מספיק?  התבוננות פנימית אמיתית תוכל לענות לנו על השאלות שנשאל, וכשנקבל את התשובות נוכל להתחיל לפעול לתיקון המצב.

צילום: pexels

התבוננות פנימית ומחשבה מקדימה לפני ששופטים אחרים על ההתנהגות שלהם, תוכל  לעזור לנו לווסת את רמת הרגשות השליליים, ולמנוע תגובות שלפעמים אנו מצטערים עליהן. התבוננות מסוג זה מצריכה אחריות אישית ויכולת להבין שמה שאנחנו מרגישים לא חייב להישאר כביטוי מקומי של רגשות, אלא יכול להפוך להזדמנות ואפשרות לגלות את עצמנו כל פעם מחדש, להתפתח ולהתחזק נפשית. תובנות אילו יכולות להפוך את ההתמודדות שלנו עם החיים לקלים יותר ופשוטים יותר.

ישנו סיפור על זוג צעיר שעבר לגור בקיבוץ, בעת שסידרו את הרהיטים בבית, ראתה האישה מהחלון את שכנתה החדשה תולה כביסה. אמרה האישה לבעלה " איזו שכנה לא נקייה, היא תולה את הכביסה שלה מלוכלכת אולי כדאי לי להמליץ לה על אבקת הכביסה שאנו משתמשים בה?" בעלה לא הגיב. כך מספר ימים שבה האישה ואמרה לבעלה את אותו דבר, בסוף השבוע בעת ההכנות לשבת, הציצה האישה שוב מהחלון, ואמרה:  "סוף סוף היא תולה את הכביסה נקייה." ענה הבעל: זו לא הכביסה שהייתה מלוכלכת אילו החלונות שלנו שהיו מלוכלכים, רק היום הספקתי לנקות אותם ולכן לא רציתי לומר דבר."

צילום: pexels

מוסר ההשכל פשוט, כמו האישה בסיפור גם אנו לפעמים מביטים על הזולת עם זגוגיות משקפים עכורות ולא תמיד נקיות. נעשה לעצמנו טובה גדולה אם נתחיל לשים יותר לב לדבשת שלנו במקום לזו של האחרים, ואם אנחנו לא מצליחים לראות טוב דרך המשקפים הוורודים, אז זהו בהחלט סימן שהגיע הזמן לנקות אותם מבפנים. ככל שננקה יותר, נוכל להוריד יותר את מפלס השיפוטיות וללמוד לקבל יותר את האחרים ואת המתנות שהם נותנים לנו להתפתחות שלנו.  ובסופו של יום לעזור גם לעצמנו להיות קצת יותר שמחים ויותר מאושרים.

צילום: רונית לובצקי

 

כלנית פילו, A..M, מתמחה בייעוץ והדרכת כלים לטיפוח מיינדסט חיובי עבור ילדים ומשפחות, ומחברת הספר סוד המילים הקסומות.

ליצירת קשר: calanit@maagalim-m.com

לאתר: www.maagalim-m.com