עמוד הבית » מחלות אוטואימוניות – לו ידעו לדבר מה הן היו מגלות לנו?

מחלות אוטואימוניות – לו ידעו לדבר מה הן היו מגלות לנו?

צילום:pexels
הן תוקפות את הגוף, לכאורה בלי סיבה נראית לעין, הן מסבות סבל רב לאדם ולסביבתו, הן מנהלות אותנו, קובעות לנו משטר טיפולי ולפעמים ממש משתקות את הפעילות היומיומית שלנו. אבל לו היו יכולות לדבר, מהן היו מספרות לנו?

מחלות עור, בעיות במערכת העיכול, חוסר איזון בלוטת התריס, טרשת נפוצה ועוד מחלות שנראה שעל פניו אין ביניהן כל קשר עשויות להיות שייכות לקבוצה גדולה מאוד של מחלות אוטואימוניות הנוצרות עקב תקלה במערכת החיסון. כן, אותה מערכת תאים חיונית, שאמורה להגן עלינו מפני מחלות, לפעמים חוטפת כמו "באג" שגורם לה לתקוף את תאי הגוף שלנו עצמם בלי סיבה לכאורה. ממש כמו איזה צבא, שבמקום להילחם באויב שלשמו הוא קם, הוא תוקף את כוחותיו שלו על ידי יצירת נוגדנים עצמיים וחלבונים מעוררי דלקת נגד רכיבים בריאים של הגוף.

צילום:pexels

מחלות אוטואימוניות גורמות לדלקתיות ולהרס של תאים, רקמות ואיברים, לפעמים של איבר אחד ולפעמים כמה איברים (מחלות רב מערכתיות) והן פוגעות באיכות החיים ומסבות כאב רב ולעיתים אף בושה לאדם החולה ולבני משפחתו.

מה גורם להתפתחותן?
זה נכון שמחלות אוטואימוניות רבות תתפתחנה על רקע של נטייה גנטית משפחתית אבל לא רק, מסתבר שגם חשיפה לגירויים חיצוניים למשל, זיהומים חיידקיים או נגיפיים, חומרים כימיים ו/או תרופות יכולים לבלבל את מערכת החיסון ולגרום לה לזהות גם תאים ורקמות בריאות כגורמים זרים ולתקוף אותן. ועוד יותר מכך, מתח ומצב נפשי עשויים להיות גורם משמעותי המזרז את הופעתם בנקודת זמן כזו או אחרת, וגם גורם שעשוי להצביע על עוצמת חומרתן.

קיימות כ-80 מחלות אוטואימוניות והן שכיחות יותר בנשים, כנראה בגלל העובדה שיש להן מערכת החיסון חזקה יותר, ולכן במצבים שחל שיבוש בתפקודה, הנזק חריף יותר.

צילום:pexels

מה המחלה רוצה לספר לנו?
ברמה הרוחנית/רגשית, בדיוק כמו שהמערכת החיסונית הורסת תאים בריאים כך הגוף כולו בא לבטא תהליך של הרס עצמי. כלומר, במובן מסוים, האדם מבטא כמיהה עמוקה, שאינה באה לידי ביטוי, להפסיק מצב שבו הוא נמצא. זו יכולה להיות סיטואציה שפוגעת בו, אורך חיים שאינו מיטיב, מערכות יחסים עם עצמו או אחרים, מקום עבודה שמקשה עליו או כל עומס. אם נסתכל באופן מעמיק ורגיש על המקומות בגוף שבהם המחלה התפרצה וניקח בחשבון את אופי המחלה, כיצד היא באה לידי ביטוי, מה התדירות שלה ואיזו חוויה היא יוצרת נבין יותר לעומק מהו המקום הרגשי שממנו האדם היה רוצה להימנע.

למשל אלרגיות עם גודש באיזור האף והסינוסים מעידות שיש לאדם קושי עם המקום שהוא לוקח בסביבה החברתית, אולי אלה קשיים חברתיים או ענייני ערך עצמי ובעיות תקשורת חברתית. העור מייצג מגע מיידי של אדם עם העולם ולכן פסוריאזיס, או מחלות עור דלקתיות יבטאו את הקושי של האדם עם גבולות, מה הוא מכניס פנימה ומה משאיר בחוץ,. דלקות מעיים למיניהן ייצגו ביטוי של מה האדם מוכן לספוג מבחינה חומרית, רגשית/רוחנית, והקשר שלהן להזנה ולתפקודים רגשיים וערכיים.

צילום:pexels

טיפול הומאופתי במחלות אוטואימוניות
בטיפול הומאופתי אנחנו נרצה לטפל לא רק בביטוי הפיסי של המחלה האוטואימונית, אלא אנחנו נבחן לעומק את כל האספקטים הרגשיים/רוחניים של היווצרותה. נרצה להבין מה היה הטריגר שבגללו הופיעה, ואיזו חוויה קיימת לאדם ברמה היומיומית שעמה הוא מתמודד. מכאן, שהמחלה האוטואימונית היא לא הדבר היחיד שיש לרפא, כפי שהרפואה המערבית מתייחסת אליה, אלא היא ביטוי לחוסר איזון ברמה הרגשית הנפשית. ואם נקשיב למחלות האוטואימוניות, ולביטוי האישי הייחודי שלהן בכל אחד, נוכל להתאים את הטיפול הטוב ביותר, שייצור איזון והטבה, לא רק במישורי המחלה הגלויים, אלא גם אלה הסמויים מן העין, ומכאן יוביל לרווחה ולהטבה לאדם ולסביבתו.

מאת: הילה יניב
הומאופתית קלאסית ומקדמת תהליכי ריפוי, בעלת BA בעבודה סוציאלית.

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה