עמוד הבית » שינה רצופה בגיל ההתבגרות

שינה רצופה בגיל ההתבגרות

צילום:pexels
מתי הם יכבו כבר את המסך הקטן במיטה?

ככל הנראה אתם כבר בעשר או אחת עשרה מוכנים לישון ואילו המתבגר או המתבגרת בביתכם, לעיתים גם כמה מהם, עדיין לא מראים סימני ישנוניות. מה עושים? איך גורמים להם ללכת לישון ולכבות כבר את המסכים הקטנים? למה הם לא מבינים זאת בעצמם? כמה אפשר לריב? איך אפשר לישון כשהאווירה בבית כל כך מתוחה וכעוסה? למה הם חוזרים כל כך מאוחר בלילה בסופ"ש או בימי חופש? והחופש הגדול? להורים, לסבים ולסבתות בכלל מתחיל ב – 1 בספטמבר או אחרי החגים.

צילום:pexels

תיאום ציפיות:

אלו הן רק השאלות העיקריות החוזרות על עצמן שוב ושוב מהורים רבים מאד. המאמר הזה דן בסיבות והדרכים המרכזיות. מאחר ובכל משפחה ולכל נער או נערה יש קונסטלציה אחרת ומורכבויות מעט שונות, לא ניתן להחליף ייעוץ איתי התפור באופן ייחודי לצרכים המדויקים שלכם ושל בני הנוער שאתכם בבית. בכל שאלה יש לפנות עכשיו, בצירוף שם מלא וטלפון נייד, למייל: goldensleep@gmail.com  ואחזור לתאם איתכם מועד לשיחת ייעוץ.

מה קורה למתבגרים בשינה?

במאמרים הקודמים ראינו שבעוברות והילדות המוקדמת, השינה מכילה יותר זמן של תנועות עיניים מהירות (תע"מ) כלומר חלימה. 80:20 בהדרגה היחס משתנה בסביבות גיל חצי שנה ועד שנה ליחס של 50:50 שנת חלום ושינה עמוקה או אחרת. החל מגיל 5 השינה מתייצבת על היחס הקבוע של 20:80 לטובת השינה העמוקה והקלה, ורק 20% שנת תע"מ = חלימה.

מה שקורה למתבגרים הוא דבר שונה המאפיין רק את גיל ההתבגרות ובסיומו חוזר לדפוס הרגיל. דפוס השינה של מתבגרים – השעון הביולוגי שלהם – זז. הם לא אשמים בכך. הם פשוט מגיבים לתהליך אבולוציוני טבעי שככל הנראה היה קיים גם בתקופת האדם הקדמון, אצל יושבי המערות.

השעון הביולוגי זז?

כן, אצל מתבגרים המקצב היממי, הפועל ומגיב לשעות היום והלילה, מתחיל לפעול במקצב פנימי שונה ובו שעות השינה בהן מופרש מלטונין הקורא לכל אברי הגוף להתכונן לשינה. בהמשך, תגיע הפרשת הורמון נוסף – אדנוזין, המשפיע על ההרדמות המלאה.

עד לאן זז השעון הביולוגי?

ובכן, כמובן שאצל כל מתבגר זה מעט שונה אך בהכללה גסה, שעת ההירדמות שלהם תזוז מהשעה 9 בילדות מאוחרת, אל השעה 11, בתחילת גיל ההתבגרות ואז לשעה שבין 01:00 ל – 03:00 בסביבות גיל 16! וזה היה טבעי עבורם ולא באשמתם כבר עידנים רבים.

אבל הם צריכים לקום מוקדם בבוקר לבית הספר, גם ההורים יוצאים לעבודה?

למה הדבר דומה. אילו היו מכריחים אותנו המבוגרים לישון כבר בשעה 18:00 בערב או 19:00, גם היינו מייצרים התנגדות רצינית. אילו היו מאלצים אותנו לקום לעבודה בשעה 03:00 לפנות בוקר – ולא בי בחרנו בעבודת משמרות, או עבודת לילה בעצמנו, היינו מאד עייפים ועצבניים או מדוכאים. תראו את המצב האבסורדי והמתיש, הורים שצריכים להיות מוקדם בעבודה ולהכין את ילדיהם לבית הספר קמים מוקדם בעצמם, המתח עולה, קשה להעיר אותם כי הם הלכו לישון מאוחר, שוב לא באשמתם. מתכון לאסון משפחתי שנמשך דורות על דורות.

צילום:pexels

מה הסיבה לתזוזה של השעון הביולוגי?

ככל הנראה זו לא טעות של הטבע. יש כאן כוונה עמוקה הקשורה לתהליך היצירה של המתבגר הצעיר לבוגר. בשפה המקצועית זה נקרא "ספריישן אינדיבידואיישן" או התבדלות ופיתוח עצמי של המתבגרים לבוגרים עצמאיים בעלי עצמיות ייחודית מפותחת. אמא טבע יצרה למתבגרים חלון פרטי בשעות שהוריהם כבר ישנים, לבחון עת עצמם ואת השינויים רבי העוצמה שמתחוללים בגופם, להסתגל לשינוי ולגלות בעצמם דרכי פעולה חדשות.

ולמה הם מבלים כל כך הרבה זמן מול המראה?

זו גם הסיבה שהם מבלים כל כך הרבה זמן מול המראה. חשוב להבין כי הם זקוקים לזמן להכיל ולהטמיע את השינויים הרבים המתחוללים בגופם, את הפעולתם הנמרצת של הורמוני המין והגדילה.

האם יש פתרונות?

כן, והם יכולים להיות מערכתיים וגם יצירתיים. כאן המקום גם לפנות למעצבי המדיניות החינוכית ולספר כי בעולם יש כבר מערכות חינוך מיוחדות למתבגרים, בהן שעות ההתחלה של השעה הראשונה מאוחרות יותר. למשל בין 11:00 ל – 17:00, שהן השעות היותר אפקטיביות ללמידה של מתבגרים. הן לא כל כך נוחות להורים, אשר מצופים להתייצב בעבודה מוקדם, ועוד לאחר מאבק מתמשך נוסף בפקקים. זו דרישה שמורידה מהאפקטיביות של המבוגר כאדם יצרני שלא לדבר על יצירתי. מאבק בילדים בבוקר, מאבק בכביש בפקקים ורק אז להתחיל לעבוד? זה כמעט גרוע כמו למידה בבית ספר, למתבגרים, בין 8 ל 14. שנדרשים לקום בסביבות 6 וחצי – להתארגן, לעלות על הסעה ואז להתחיל ללמוד? ולרוב השעה הראשונה היא מתמטיקה. פלא שכל כך הרבה מתקשים לקלוט או להפנים מקצוע זה? אם מתמטיקה היתה ב – 12:00 בצהרים שאצל מתבגרים שווה ל –9 בבוקר של מבוגרים.

רעיון יצירתי אחר הוא ללמד מתמטיקה תוך כדי שמאפשרים לתלמידים להניח ראש ולישון בזמן השיעור. במקום שהמורה יעלב ויתעקש שהם יתעוררו וירימו ראש, עדיף שהם ישנו ולא יפריעו. הקליטה של מידע לימודי בשינה עצום לאין שיעור. הם יקומו הרבה יותר מבריקים ויודעים את הנדרש ואף למעלה מזה.

ניוטון ואינשטיין:

אייזיק ניוטון ואלברט איינשטיין לא נחשבו לתלמידים המבריקים ביותר בכתתם. הם נהגו לעסוק בחידות של החיים בתחומים מגוונים – במיוחד לפני השנה. שניהם הגיעו לגילויים ולמסקנות פורצות דרך בתחומם במהלך השינה, בשלב החלימה. שלב יצירתי מאין כמוהו.

צילום:pexels

הורים שעובדים מהבית:

כבר היום, במיוחד אחרי הקורונה, ישנם פתרונות כמו למידה מרחוק, בזום או בכל פלטפורמה אחרת, עבודה מרחוק, כלומר מהבית, החוסכת גם את העמידה בפקקים בכל בוקר ובכל אחר צהרים. הופכת את הכבישים לבטוחים יותר.

 

רגע של הגות:

אני די בטוחה שיהיו חכמים ממני ומשפיעים יותר, שיוכלו לחשוב על דרכים מרתקות ומעניינות ללמידה, להטמעה בזיכרון ובמיוחד ליישום. יש לי הרבה רעיונות לא שגרתיים. אל תהססו לשאול במייל שלעיל.