עמוד הבית » שכנות טובה עם אייל דרור

שכנות טובה עם אייל דרור

צילום באדיבות אייל דרור
נפגשתי בסטודיו שלי בנוף ים עם סא"ל (מיל.) אייל דרור, משוחרר טרי מצה"ל שזכה, ממש ככה, לפקד על פרויקט 'שכנות טובה' בגבולנו עם סוריה מוכת המלחמות. היום הוא מרצה בארץ ובעולם על שליחותו זו.

אייל, איך הכול התחיל?

"בשנת 2016 קיבלתי החלטה לעבור לתפקיד חדש ברמת הגולן, להקים ולפקד על מנהלת "שכנות טובה" (יחידת הסיוע ההומניטארי לאזרחים הסורים). ההחלטה הייתה מורכבת ומלאת חששות, היות ומשמעותה הייתה לעזוב יחידה שהייתה לי לבית שני במשך 13 שנים וללכת אל הלא נודע. במשך שלוש שנים עברתי תהליך מדהים של בנייה והובלת צוות, תוך שימוש בחשיבה מקורית, יצירתיות, נטילת יוזמות, לקיחת סיכונים וניהול תהליך ארוך של בניית אמון למול בני אדם שחונכו עשרות שנים לשנוא אותנו ופחדו מאיתנו פחד רב".

מה בילדותך הוביל לבניה ותנופה של אישיות יזמית?

"המסר של הוריי, מסר אותו הנחלתי לחיילי ומנסה להנחיל לילדיי ולפיו הדרך חשובה, התהליך, קבלת הטעות וההבנה, כי טעויות הן חלק חשוב בהתפתחות ובתנאי ועושים הכל על מנת למנוע את התרחשותן ובמידה ומתרחשות, למודים מהן להמשך".

מה משך אותך למקצוע?

"מילדותי ידעתי שאמשיך בדרכו של אבי ז"ל ואהיה קצין בצבא ההגנה לישראל, אולם לא ידעתי שאשרת כל כך הרבה שנים ואתקדם בסולם הדרגות. מניח שתחושת האחריות והזכות להגן על מדינת ישראל, לצד העניין הרב במגוון התפקידים שביצעתי, גרם לי לרצות להמשיך עוד ועוד".

צילום באדיבות אייל דרור

איך יוצרים רלוונטיות ויצירתיות?

"מעזים ומנסים. כל תהליך מימוש מבצעי הסיוע ההומניטארי ורקימת הקשרים מול הצד הסורי היה בבחינת "ללכת בשדה לא חרוש". ידענו שאם נחכה ולא ניזום – לא נצליח. ידענו שאם לא ננסה ולעיתים ניכשל – לא נצליח. אם אתה שואל אותי איך יוצרים את זה – משחררים את המוח, לא מפחדים לטעות, מדמיינים ומנסים לממש".

נקודת המפנה שלך?

"המפגש עם ילד סורי בן 10 באחד המבצעים הראשונים. ילד שהסתכל עליי בעיניים עצובות וששאלתי אותו "מה תרצה לעשות שתגדל?" ענה לי בפשטות, שהוא לא יזכה להיות גדול, אלא בוודאי ייהרג בשנים הקרובות. ההלם מהתשובה, גרם לי להבין שבשם מדינת ישראל אנחנו עושים את הדבר הנכון לעשות ונתן לי את המוטיבציה להמשיך. המפגשים עם הילדים הללו גרמו לי להעריך את מה שיש לנו. את הדברים הפשוטים (כדוגמת מים זורמים, בגדים נקיים, גלידה במקפיא וכדור אקמול) שאנחנו אף פעם לא מקדישים ולו רגע להגיד "תודה" שהם נמצאים שם עבורנו. פשוט לוקחים הכל כמובן מאליו. למדתי כמה אנחנו בני מזל לחיות פה".

טיפול בפצוע, צילום באדיבות אייל דרור

מהיכן התעוזה והאומץ?

"אני לא יודע האם אני אמיץ. לא יודע. האומץ והתעוזה לעשות את מה שעשינו, שהיה כרוך כל לילה בסכנת חיים, נבע כנראה מההבנה שאנחנו מגינים על מדינת ישראל ועוזרים לחלש פשוט עושים את הדבר הנכון לעשות. עושים את מה שחונכנו עליו ".

הפחדים שבדרך?

"שחלילה אחד מחיילי ייפגע במהלך אחת הפעילויות. ברגע שלא הייתי שם, איתם בשטח, אלא בחפ"ק מאחורה, זה כואב בבטן. ולא עד הרגע שגדר הגבול נסגרת, אלא רק ברגע שהם חוזרים חזרה לבסיס, אפשר ללכת לישון מעט בשקט".

כיצד משלבים קריירה ומשפחה ?

"קשה מאוד. דורש תעצומות נפש גדולות של בת הזוג והילדים. קשה להיות בשטח ולא ביום ההולדת של הילדה או במסיבת הסיום של החוג שלה. קשה לקבוע לצאת למסעדה אם בת הזוג ולהיות בתוך הטלפון כל הזמן. לשמחתי, אשתי מדהימה ותרמה רבות על מנת לשמור על המסגרת המשפחתית יציבה. הילדים היו גאים באבא ששומר על המדינה. אבל ללא ספק, זה לא פשוט".

מה מעשיך בימים אלה של קורונה?

"לאחרונה סיימתי לכתוב את ספרי "לחבק את האויב" על פעילותה של מנהלת "שכנות טובה" ואשר צפוי לצאת לאור בחודשים הקרובים. במקביל אני כותב דוקטורט בנושא של שיתופי פעולה בין ארגונים ולמידה בעת חירום (ניחוש אחד מה יהיה ה (case study?. בנוסף, העיסוק המרכזי שלי (טרום קורונה ובמהלכה) הינו העברת הרצאות, לקהלים מגוונים בארץ ובחו"ל, במגוון נושאים כדוגמת פעילות הסיוע שביצענו, בניית אמון, ניהול תהליכים מורכבים, אתגרי הביטחון הגבול הצפון ועוד".

מה העצה הכי טובה שקיבלת?

"להיות ישר. להאמין בדרך. לתת מבלי לחשוב מה אקבל".

מה הדבר הגורם לך הנאה במקצוע?

"היכולת להשפיע על אנשים באמצעות הסיפור האישי שלי פעילותינו בגבול (שיש הרואים בו סיפור של השראה גדולה)".

 מה השיא שלך בקריירה מבחינתך?

"בקריירה הצבאית – הקמת מנהלת "שכנות טובה". בחיים ה"חדשים" בשנה וחצי האחרונות – כל הרצאה, כל מפגש, כל קהל נוסף ששומע על פעילת המנהלת ועל מה שמדינת ישראל עשתה בשנים הללו זה שיא".

מה מרגש אותך ?

"אשתי והילדים שלי. רמת הגולן שפורחת".

מה סוד ההצלחה שלך?

"משפחה תומכת לצד אמונה עצמית בנכונות הדרך שבחרתי עבורי – הפשוט והקל היה להמשיך ולהישאר עוד בצבא, להתקדם בדרגות. זה לא היה נכון עבורי, אחרי שחוויתי את השיא שלי".

עד כמה העבודה משפיעה על חיי החברה?

היום פחות. השירות הצבאי פגע וצמצם. "החיים החדשים" מאפשרים יותר זמן פנוי ויותר שעות חברות.

מה החזון שלך לעשור הקרוב?

"להמשיך ולפתח את הידע המועבר בנושא "שכנות טובה" ולהשתמש בידע שצברתי על מנת להשפיע ולעשות טוב".

מה היית רוצה שאנשים אחרים ידעו עליך?

"שאני איש של אנשים ומשפחה ובמקביל שלא קלה היא דרכנו, אבל אם מאמינים בה, לומדים ונהנים מהתהליך ולא מפחדים לקבל החלטות – טובה היא".

טיפ למתחילים?

"תאמינו בעצמכם. תהיו טובים – תעשו טוב לאחרים. תלמדו מכל אחד ואחד ומכל סיטואציה. תהיו שלמים עם מעשיכם".

אייל דרור מיוצג בסוכנות –www.spylegends.co.il

 

תגיות

הוספת תגובה

הוספת תגובה