עמוד הבית » שמורת טבע אגמון החולה-קק"ל

שמורת טבע אגמון החולה-קק"ל

זרון סוף צילום: שי אגמון צפרות,טבע, סביבה
פארק אגמון החולה היפיפה: אגם מלאכותי, השוכן בלב העמק החולה. נקרא עוד בימי התלמוד "מי מרום" או "סיבכי" או "סומכי"- "ימה סמכו, חולתא" (תלמוד ירושלמי, שקלים, יז).

היסטוריה:

בשנת 1951 עמק החולה היה אגם קטנטן כאשר הציונים שהגיעו לארץ קראו לה "ימה". החלטת המדינה היתה לנקז את הביצות,  בגלל המלריה ששררה באזור. החלוץ היה הברון רוטשילד שהביא פקידים מצרפת שהחלו בייבוש המקום. להערכתם כך ימי הכנרת יעלו ואדמות חקלאיות חדשות יווצרו במקום שטח המים.

בזמן זה מדינת ישראל קולטת עליה המונית מאירופה, בסיום מלחמת העולם השניה ויהודים מצפון אפריקה בקצב הגדילה חסר תקדים. אין יותר מלריה (קדחת הביצות) ונמצאה תרופה ע"י שארל לואי אלפונס לבראן, אשר הגיע למסקנה שמלריה מגיעה מעקיצת היתושה.

צילום: נעמה משיח כהן

מדינת ישראל יוצרת שינוי מול העולם, החשיבות של מים וחקלאות הם נכס צאן ברזל של המדינה והיא מייבשת את הימה. כל העולם מבין את הפתרון ומתחילים לייבש אגמים במדינות שונות בעולם. עובדי קרן קיימת לישראל מביאים מנופים, חופרים תעלות ומנקזים והאדמות הופכות לאדמת חקלאות לקיבוצים ומושבים החיים מסביב לעמק. 30 שנה לאחר מכן, בראייה לאחור התברר כי הייבוש היה אסון אקולוגי.

צילום: נעמה משיח כהן

בשנות ה-80, המדינה מתחילה להבין את ממדי אסון הייבוש. חומרי ההדברה והדישון פגעו בכנרת והמים הפכו לפחות איכותיים. אז החלו לשקם את העמק תוך יצירת אגם מלאכותי לשמירה על המים. אין שדות ואין צורך בדישון וכך הדשנים לא עוברים לכנרת.

צילום: נעמה משיח כהן

האגם המלאכותי הפך להיות מקום תיירותי, בית ותחנת מנוחה לבעלי חיים ועופות השוכנים במקום. בנוסף, הפך האגמון מוקד משיכה וציר של תחנת מעבר והתכנסות למגוון עופות נודדים שקנאים, חסידות, עגורים ועופות דורסים בהכחדה, העוברים בקיץ מסע מפרך לארצות הקור באירופה ובחורף במסע לארצות החום באפריקה.

דוחל שחור גרון צילום:שי אגמון, צפרות,טבע, סביבה.

כמיליארד עופות נוחתים בשמורה בתקופת הסתיו והאביב בכדי לנוח ולצבור כוח להמשך המסע.

פעילות במקום:

בכניסה לפארק משתרע מרכז המבקרים חדש וממוזג בעל 3 קומות, כאשר למעלה בקומה השלישית – תצפית  – בה ניתן  להשקיף על האגמון ועמק החולה, עם ספסלי ישיבה להתבונן בטבע המופלא וביופיו, בזמן שהעופות מתכנסים למנוחה.

צילום: נעמה משיח כהן

בקומה שניה – קומת הכנסים – אולמות כנסים, המאובזרים במערכות מולטימדיה משוכללות ומקום לאירוח.

בקומה הראשונה – אודיטוריום בן 200 מושבים אשר ישמש את תושבי האיזור כבית קולנוע. בשעות פעילות האתר יוקרנו בו סרטים המתארים את ההיסטוריה של האגמון.

מרכז המבקרים, מציע גם תחנת מציאות מדומה בה ניתן להרגיש חלק מלהקת ציפורים במעופה, גלובוס נתיבי הנדידה העולמיים, קיר ציפורים אינטראקטיבי, מעגל של עמדות מסכים ועוד. המרכז נפתח וכעת בהרצה.

מרכז המבקרים צילום: ענת חרמוני

מרכז המבקרים פתוח לקהל הרחב. המקום  מציע רכיבה על סוגים שונים של אופניים במסלולים מסביב לאגם, כלי רכב חשמליים למשפחות, השכרת משקפות מקצועיות, הדרכה באפליקציה המספקת הסברים ומסלולים. כמו כן מוצעים סיורים מודרכים בעגלות מסתור.

חיוואי צילום: שי אגמון, צפרות,טבע, סביבה

יצאתי עם משפחתי ברכב חשמלי, הצטיידנו במשקפות, מפות ויצאנו לדרך. עברנו דרך הגן הבוטני הייחודי לצמחי מים וביצה המכיל גם צמחים מיוחדים הגדלים רק שם. בגן, המשתרע על 300 דונם, יש כמאה מינים שונים, חלקם נדירים וחלקם בסכנת הכחדה.

שקנאי לבן צילום: שי אגמון, צפרות,טבע, סביבה

המשכנו לעבר המסלולים, השטחים נרחבים, עצים משתרעים בכל מקום, רוח קלילה, שקט ומראות ירוקים בעיניים. עברנו דרך פינות טבע יפיפיות, חלקן תחת עצי תות, כדי לתפוס הנאה ושלווה מהמראות.

עגור בוגר בחיתה צילום: שי אגמון, צפרות,טבע, סביבה.

פרטים נוספים על כלל הפעילות באתר האינטרנט של אגמון החולה קק"ל הכולל סיורי ערב בעגלת המסתור.

הוספת תגובה

הוספת תגובה