עמוד הבית » שחור ולבן – בכביסה ובשינה רצופה

שחור ולבן – בכביסה ובשינה רצופה

צילום: pexels
שחור: הוא למעשה העדר אור ומשום כך גם העדר צבע. הלילה הוא שחור. יתכן ואנשים שנעים להם הצבע השחור בכלל ובמצעים בפרט, או בחדר השינה למעשה בוחרים משהו שיש בו הסתרה, פרטיות אך גם מלכותיות. השחור נחשב מאד יוקרתי.

מצעים בצבע שחור יוצרים תחושה של חיבוק חושני ורחמי. הרצון להעלם, בין המצעים כמו להעלם מעיני העולם. כאשר אנחנו עוצמים את העיניים וישנים, לכאורה אין לנו צורך בצבעים, כפי שכתבתי כבר במאמרים בקודמים. אם עבורכם מצעים בצבע שחור – נעימים לכם, תהנו בכיף! העובדה ששחור נטול צבע ואור יכולה להיות מאד מרגיעה. פחות גירויים, לאנשים רגישים במיוחד, יכול להציע רווחה מסוימת. לא לכולם, אך בהחלט לכמה אנשים.

לבן:

הוא בדיוק הפוך משחור, מכאן הוא מלא באור וכולל בתוכו את כל צבעים כולם. יש משהו מאד נקי ונעים, אולי אפילו קצת סטרילי, בצבע הלבן. יחד עם זאת מצעים לבנים ומתוחים למשעי, יוצרים תחושה של ניקיון והרמוניה, של הזמנה שקטה למנוחה מלאה ושלמה. הרבה בתי אירוח ומלונות בוחרים במצעים לבנים, גם כי קל יותר לנקות אותם. מצעים צבעוניים, נראים דהויים אחרי זמן. לבן, תמיד נראה זוהר. משרים בקצת מלבין או אקונומיקה והכל מתנקה.

צילום: pexels

מסיפורי הסבתות:

בעבר נשים שעבדתי איתן, היו מספרות על יום הכביסה המיוחד. באותם הימים, כל המצעים היו רק לבנים. כדי להלבין את הכבסים, שהיו "מבשלים" על אש פתוחה בפיילה, מערבבים את המצעים במקל עץ עצום. היו שמים "כחול של כביסה", שהיה מלבין את הכל והכביסה היתה יוצאת נוצצת.

צילום: pexels

סחיטה וייבוש:

היה צורך בשתי נשים וארבע ידיים לסחוט ולסובב את המצעים כל קצה לכיוון אחר. הייבוש היה בשמש וותיקות טבריה סיפרו שהיו נוהגות לייבש על הגג השטוח. בחום של טבריה הכל היה מתייבש מיד, גם בלי סחיטה.

מתיחה וגיהוץ:

באותם זמנים גם היה נהוג לעמלן את המצעים ולגהץ אותם. משם מגיעה המתיחה למשעי. כדי שהכל יראה חלק ללא קמטים. מה הן היו עושות עם מצעים צבעוניים או שחורים? רחמנא ליצלן. חלק מהנשים סיפרו על כובסת מיוחדת שהיתה עוברת ומסייעת למלאכת הכביסה. היה תפריט מיוחד לארוחת הצהרים של יום כביסה. לפעמים סיפרו חלק מהקשישות, היו יורדים לחצר המשותפת, כולם יחד מכל הבתים. מאחר ורוב האנשים באותה תקופה, חיו בצניעות ובעוני, כל משפחה היתה מביאה את המאכל המיוחד שלה וככה היה לכולם יותר. הילדים היו מחכים ליום הכביסה, לשחק יחד, להביא אוכל לקשישים בודדים בשכונה, כשהאימהות עובדות קשה, ולאכול בכיף.

צילום: pexels

אשרינו:

רובנו לא יודעות אפילו כמה טוב וקל לנו היום עם מכונת כביסה ומייבש וכלי מיטה שאינם דורשים גיהוץ או עמילן. תודה לאימהות וסבתות על עבודתן הקשה והמיטיבה. כיום בזכות המכשירים, אנחנו עובדות פחות קשה מהן ואפילו המצעים שלנו יכולים להיות לא רק לבנים אלא צבעוניים ואפילו שחורים!

שינה רצופה וחלומות פז