עמוד הבית » בניית חוסן בזמנים מאתגרים: חיזוק החוסן הנפשי במהלך המלחמה מול חמאס

בניית חוסן בזמנים מאתגרים: חיזוק החוסן הנפשי במהלך המלחמה מול חמאס

צילום: pexels
אנחנו נמצאים בתקופה לחוצה של קונפליקט מתמשך ובתקווה מלחמה אחרונה מול החמאס. בזמן הזה שמירה על חוסן נפשי היא משימה אדירה, לא רק עבור יחידים אלא גם עבור משפחות השואפות לשמור על עמידה בתוך האתגרים.

בכתבה הזאת נבחן כיצד לחזק את הכוח הנפשי שלכם ושל משפחתכם בזמן שאתם מנווטים במורכבויות החיים בזמנים המאתגרים האלו.

אמצו מחשבת צמיחה:

אחד העקרונות הבסיסיים של חיזוק הכוח המנטלי הוא אימוץ חשיבה של צמיחה. מושג זה, שזכה לפופולריות של הפסיכולוגית קרול דואק, מדגיש שניתן לפתח אינטליגנציה ויכולות באמצעות מסירות ועבודה קשה. בהקשר של מלחמה, השינוי המחשבתי הזה יכול להתעצם ולהעצים. עודדו את משפחתכם, במיוחד את הילדים, לראות ולזהות באתגרים הזדמנויות לצמיחה ולא כמכשולים שלא ניתן לעבור. אתם יכולים אפילו ליצור דיון על המצוקות שחוויתם בעבר שהתגברתם עליהן באופן והדגישו את הלקחים שהפקתם. על ידי טיפוח חשיבת צמיחה, אתם יכולים להשרות תחושה של אופטימיות וחוסן.

טיפ מעשי: הטמיעו 'לוח הצלחה' משפחתי שבו אתם מתעדים הישגים, קטנים ככל שיהיו. ככה תגיעו למצב שבו אתם חוגגים כל ניצחון, ומחזקים את הרעיון שלמידה וצמיחה מתרחשים באמצעות אתגרים.

צילום: pexels

התמקדות בשגרה ובמבנה:

בתקופות של חוסר ודאות, ביסוס שגרה יכול לספק תחושת יציבות ויכולת תכנון. זה חשוב במיוחד עבור משפחות. הקפידו על לוחות זמנים יומיים קבועים, כולל זמנים קבועים לארוחות, עבודה, לימודים ואפילו זמן משחק. מבנה מציע תחושת שליטה, שיכולה לסייע בהפחתת חרדה ומתח. כזוג או כהורה יחיד, הובילו דוגמה על ידי הקפדה על שגרה עקבית. שתפו את בני משפחתכם וצרו ביחד לוח זמנים המתאים לצרכים של כולם, וודאו שהוא כולל רגעים של כיף אינדיבידואלי וקולקטיבי כאחד.

טיפ מעשי: שלבו את הילדים ביצירת לוח הזמנים המשפחתי. אפשרו להם לבחור פעילויות מסוימות או להקצות זמן לתחומי העניין שלהם, ולשפר את תחושת הבעלות שלהם.

צילום: pexels

תקשורת ותמיכה יעילה:

תקשורת פתוחה וכנה היא עליונה בחשיבות שלה במהלך הזמן הזה. עודדו את משפחתכם לחלוק את המחשבות והרגשות שלהם בסביבה בטוחה ולא שיפוטית. כמנטור להתפתחות אישית ומנטלית, אני מבין את המשמעות של תקשורת פתוחה ואפקטיבית וכמה היא מקלה על הסטרס ומצב הרוח. תיישמו טכניקות הקשבה אקטיביות, כגון הקשבה רפלקטיבית ותגובות אמפתיות, כדי לטפח אמון והבנה. יתר על כן, חפשו תמיכה מהרשת או מאיש מקצוע במידת הצורך. החוזק הנפשי של המשפחה שלכם קשור זה בזה, ועל ידי טיפוח הרווחה שלכם, אתה יכול לתמוך בהם טוב יותר.

טיפ מעשי: ארגנו פגישות משפחתיות שבהן לכל אחד יש הזדמנות להביע את רגשותיו ודאגותיו. רעיון שיהפוך את השיח לקל ומכיל יכול להיות שימוש ב"מקל מדבר" (מי שעם המקל תורו לדבר וכל השאר מקשיבים) כדי להבטיח שכל אחד מבני המשפחה יישמע ללא הפרעה.

צילום: pexels

חיזוק החוסן בעזרת מיינדפולנס:

תרגילי מיינדפולנס יכולים לשפר משמעותית את החוזק המנטלי. תעסקו בפעילויות מיינדפולנס יחד כמשפחה, כגון תרגילי נשימה עמוקה, מדיטציה או יומן הכרת תודה. פרקטיקות אלו לא רק מקדמות ויסות רגשי אלא גם משפרות את היכולת להישאר נוכחים ולהעריך את מה שיש כרגע. עודדו את ילדיכם להשתתף על ידי הפיכתם לחוויה משותפת. על ידי טיפוח מיינדפולנס, אתם מעצימים את המשפחה שלכם לנווט אתגרים ברכות ובקור רוח.

טיפ מעשי: התחילו או סיימו את היום עם תרגיל תשומת לב משפחתי קצר. לדוגמה, הקדישו כמה דקות כדי להתמקד בנשימה שלכם ולשתף משהו שאתם אסירי תודה עליו.

צילום: pexels

ליצור תחושת מטרה:

בזמנים קשים, תחושת מטרה יכולה להיות מניע רב עוצמה. תערבו את המשפחה שלכם בדיונים על איך הם יכולים לתרום באופן חיובי, אפילו במובנים קטנים. עודדו מעשי חסד והזדמנויות להתנדב שמתאימות לערכים שלכם. חזרו על כך שכמשפחה, אתם יכול לעשות שינוי באמצעות המעשים שלכם. תחושת מטרה זו יכולה להוות כוח מניע לחוזק נפשי וחוסן.

טיפ מעשי: תצרו 'קופסת מעשים טובים' משפחתית שבה כל חבר רושם מעשי חסד שביצע או קיבל. כאשר הקופסא מלאה, חוגגים בפעילות משפחתית מיוחדת.

אביעד אולמן, צילום: באדיבות אביעד אולמן

 

בשורה התחתונה, בניית חוסן נפשי בעיצומו של קונפליקט הוא מסע של שינוי. כמנטור להתפתחות אישית אני מפציר בכם, ההדרכה שלכם חשובה לאין ערוך בסיוע למשפחותיכם להיות עמידים וחיוביים יותר מול מצוקות ואתגרים. על ידי טיפוח חשיבת צמיחה, ביסוס שגרה, מתן דגש על תקשורת יעילה, תרגול מיינדפולנס וטיפוח תחושת מטרה, תוכלו לצלוח יחד את סערות החיים בעיקר, ואת תקופת המלחמה בפרט, בעוצמה בלתי פוסקת. ביחד, לא רק תשרדו אלא גם תשגשגו מול אתגרים, ותצאו מכל מצוקה נחרצים ומחוברים עוד יותר. בכך, המשפחה שלכם לא רק תמצא חוסן אלא גם תחושה עמוקה יותר של אחדות וכוח מול המצב.

https://www.instagram.com/aviad_ulman/

מאת אביעד אולמן מאמן להתפתחות אישית, תזונה וכושר.

הוספת תגובה

הוספת תגובה