עמוד הבית » חגיגות 60 שנה, למוזאון היפני טיקוטין "התחלה חדשה"

חגיגות 60 שנה, למוזאון היפני טיקוטין "התחלה חדשה"

טקס תה צילום איתי יעקב
מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית מציין בימים אלה 60 שנה להיווסדו בשורת אירועים ולקראת פתיחתן של שתי תערוכות חדשות ומיוחדות לציון 60 למוזיאון. התערוכות החדשות ייפתחו מיד כאשר ניתן יהיה לפתוח את המוזיאונים הסגורים עדיין בשל מגפת הקורונה.

במוזאון קיימת תערוכה אשר מוצגים בה פריטי יקרי ערך פסלוני נטסקה, אביזרי חרבות, הדפסי עץ, כלי לכה ופורצלן חרבות יפניות, מגילות מצויירות,  המייצגים נאמנה את תרבות ואמנות יפן קליגרפיה וציורי דיו, קרמיקה וספרים עתיקים,פרגודים מתקפלים מן המאות ה- 17-19.

צילום נעמה משיח כהן

כמו כן, תיפתח בימים הקרובים תערוכה נוספת מיוחדת, "60 הדפסים יפניים עכשוויים", 60 עבודות הדפס עכשווי של 60 אמנים יפנים חשובים, אשר תרמו למוזיאון את יצירותיהם באמצעות גלריה יוסיידו בטוקיו. התערוכות החדשות נקראות קָאנְרֶקִי (kanreki). קָאנְרֶקִי הוא ביטוי יפני שמשמעו, "התחלה חדשה" והוא מתקיים בגיל 60.

צילום אופק רון כרמל

מוזיאון מרבה גם בימים כתיקונם בפעילויות חינוך והעשרה על תרבות יפן המיועדות לילדים ונוער וכוללות, בין השאר, לימוד השפה היפנית, קליגרפיה, אִיקֶבָּאַנה, אוֹרִיגַָאמִי ובישול יפני. כמו כן, פועלת בשגרה באודיטוריום המוזיאון, אודיטוריום רפאל אנג'ל, סדרת ההרצאות הפופולרית "מועדון תרבות" המושכת מדי יום מאות משתתפים להרצאות ופעילויות בנושאים שונים. למוזיאון טיקוטין מגיעים כ-70,000 מבקרים מדי שנה.

מוזיאון  השוכן במרומי הכרמל, מוקדש להצגתם ולשימורם של חפצי אמנות יפניים והינו יחיד מסוגו במזרח התיכון. המוזיאון נפתח ב 1960, ביוזמת פליקס טיקוטין מהולנד, אספן אמנות יפנית, וראש העיר חיפה דאז, אבא חושי.

יותם יקיר מנכל מזאון צילום אופק רון כרמל

פליקס טיקוטין, ארכיטקט במקצועו, היה לסוחר ולאספן של חפצי אמנות יפניים בעל שם עולמי. משך למעלה מארבעים שנה אסף חפצי אמנות יקרי ערך ומיוחדים במינם וארגן תערוכות אמנות יפנית במוזיאונים רבים. במלחמת העולם השנייה ברח טיקוטין מן הנאצים והסתיר את אוספיו בהולנד. בשנות ה50 חוזר להציג תערוכות יפניות בלונדון ופריז ומגיע לישראל לבקר את בתו , ומחליט שלאוסף ייעוד מיוחד ועליו להימצא בישראל וכך נוצר הקשר של פליקס טיקוטין עם ראש העיר חיפה .

צילום נעמה משיח כהן

בשנת 2000 זכה המוזיאון בפרס המיוחד של קרן יפן הוענק על ידי קיסר יפן מדי שנה למוסדות התורמים תרומה משמעותית לחילופי תרבות עם יפן. בשנת 2003 דורג המוזאון במקום השני אחרי מוזיאון ישראל, על ידי ועדת האיכות של משרד החינוך והתרבות בשל איכות התערוכות והאוספים שבו ובשנת 2009, הוענק למוזיאון אות שר החוץ היפני.

האוצרת הראשית של המוזיאון, ד"ר אילנה זינגר בליין אמרה: "בזכות מגוון רב של תערוכות ופעילות חינוכית ותרבותית ענפה, המוזיאון הפך למרכז להפצת תרבות יפן, להבנת תרבות ייחודית זו, לידידות בין העמים וחיזוק הקשרים בין ישראל ליפן. התערוכות הנערכות במוזיאון מתמקדות במרכיבים שונים של התרבות היפנית ומציגות חתך נרחב של אמנות יפן המסורתית והעכשווית. הן מדגישות ערכים אסתטיים ייחודיים באמנות היפנית. אני גאה על 60 שנה מרתקות ומאמינה שהמוזיאון הוא אכן ערב 'קנ רקי', ערב התחלה חדשה".

מיהו קטאוקה טקס תה יפני
צילום נעמה משיח כהן

מנכ"ל מוזיאוני חיפה יותם יקיר לדבריו: "מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית נמצא בנקודת ציון דרך משמעותית. כזו שיכולה להסתכל אחורה בסיפוק וקדימה בתקווה גדולה. אנו שואפים להמשיך ולהרחיב את החלון לתרבות ואמנות יפן עם תערוכות עכשוויות חדשות ומרתקות, הגדלת המוזיאון ומגוון הפעילויות בו, והתנסות חווייתית של הקהל עם תרבותה הקסומה של יפן. מאמין שמספר המבקרים עוד ילך ויגדל ועמו העניין והתהודה שהמוזיאון מעורר בקרב כול הקהלים: מילדים ונוער ועד פרופסורים ומומחים לתרבות יפן".

" חוויה מרגשת, מרשימה הפריטים מתקופות עתיקות הנמצאות במרתף לוקחת אותך לאוצרות קסומים של ההיסטוריה היפנית, טקס התה מרתק ובמיוחד במינו, ההתנסות לכתוב סמל עם מכחול זה כמעט להרגיש יפני, יש מה לראות לכל המשפחה "