עמוד הבית » לביבות בריאות לחג החנוכה

לביבות בריאות לחג החנוכה

צילום: pixabay
סביר להניח שכשאתם חושבים על לביבות בחג החנוכה, אתם רואה בעיני רוחכם לביבות עסיסיות מתפוחי אדמה המטוגנות בכמות מכובדת מאוד של שמן. בעוד שהגרסה הקלסית הזו ללביבות היא ללא ספק טעימה ביותר, היא בהחלט לא בריאה מאוד ומומלץ שלא להפריז בה. אך אין זה אומר שעליכם לוותר על הלביבות בחג החנוכה הזה, פשוט החליפו את המתכון הבריא פחות במתכונים המשלבים מרכיבים ודרך הכנה בריאים יותר.

שנו את אופן הבישול

את לביבות תפוחי האדמה המסורתיות של חג החנוכה מטגנים בשמן כמובן. מעבר לעובדה שזה טעים, המאכלים המטוגנים כמו הלביבות והסופגניות, מסמלות את נס פך השמן. אך אוכל מטוגן הוא אינו השפעה טובה על בריאותינו משום שהוא עשיר בקלוריות ולכן יכול להביא להשמנת יתר, הוא לרוב עשיר בשומן טרנס המעלה את הסיכון למחלות רבות כמו סכרת ומחלות לב, הוא עשוי להכיל חומרים רעילים בשל החום הגבוה של השמן. בקיצור, אפשר להבין מדוע מוטב לצמצם כמה שרק ניתן בצריכת מאכלים מטוגנים.

אך אל דאגה, כפי שציינו קודם לכן אינכם חייבים לוותר על הלביבות האהובות כל כך מהר. במקום לטגן אותן בשמן, הכינו אותן באופנים אחרים המזיקים לבריאות פחות. אחת האפשרויות הטובות ביותר היא כמובן לאפות את הלביבות במקום לטגן אותן. האפייה מצריכה שימוש בכמות שמן הרבה יותר קטנה ועדיין תקבלו לביבה עם מרקם פריך ונפלא מבחוץ ורכות מפנקת מבפנים.

אם בכל מתחשק לכם לטגן את הלביבות, השתדלו לבחור בשמן מזיק פחות משמן הקנולה, כמו למשל שמן זית או שמן קוקוס. אך כמובן ששמנים אלה אינם מיועדים לטיגון עמוק אלא לטיגון קליל במחבת. אם תשתמשו במחבת איכותית, תוכלו להפחית את כמות השמן עוד יותר שכן המחבת עצמה תוכל למנוע את הידבקות הלביבות.

בחירה ברכיבים בריאים

הלביבות המסורתיות של חנוכה בדרך כלל ישלבו תפוחי אדמה, עם קמח, ביצים ומים. ביצים ומים אינם מזיקים לבריאות, למרות שצריכה גדולה מדי של ביצים יכולה להעלות את רמת הכולסטרול בדם. תפוחי אדמה אינם אידיאליים לגופנו, יש בהם גם יתרונות בריאותיים כמו ויטמינים ומינרלים, אך הם משפיעים בצורה פחות טובה על מדדי הסוכר בדם, משום שכמות הפחמימות שבו מקפיצה את המדדים הללו. עוד רכיב בלביבות תפוחי האדמה שאינו אידיאלי לגופנו הוא הקמח הלבן. בדומה לתפוחי האדמה גם הקמח הלבן מכיל פחמימות ריקות המקפיצות באופן חד את רמות הסוכר בדם.

אז מה עושים? מחליפים את הרכיבים המזיקים ברכיבים בריאים יותר. למשל במקום להכין לביבות תפוחי אדמה, הכינו לביבות בטטה מתקתקות וטעימות. ראשית, בבטטה ישנן כמויות גבוהות ביותר של ויטמינים התורמים לתפקוד תקין של הגוף. צריכת בטטות מסייעת במניעת מחלות, בשמירה על ראייה תקינה, בשיפור המטבוליזם ועוד.

עוד ירק שבו ניתן להשתמש במקום תפוחי האדמה הוא שילוב של עלים ירוקים כמו קייל, מנגולד ותרד. הקייל, שזכה לא פעם לכינוי סופרפוד, מכיל כמות עצומה של ויטמינים ומינרלים ואפילו חומרים אנטי סרטניים. בנוסף, יש בו גם כמות טובה של סיבים תזונתיים, המסייעים לפעילות תקינה של מערכת העיכול. גם בעלי התרד ישנם ויטמינים ומינרלים רבים והם נוגדי חמצון נהדרים ואפילו יש להם תכונות אנטי דלקתיות. כך גם עלי המנגולד המשמשים גם כמקור נפלא לסידן, התורם לבריאות השלד כמובן. ירקות נוספים שאותם תוכלו לשלב בלביבות הם כרובית, גזר, קישואים ועוד.

באשר לקמח, גם לו תוכלו למצוא תחליפים בריאים יותר שיתנו לגוף הרבה יותר ערכים תזונתיים. במקום הקמח הלבן נסו להשתמש בקמח כוסמין או קמח שיפון.  בקמח הכוסמין ישנן רמות גבוהות של חלבון ויותר מינרלים מאשר בקמח הלבן. קמח השיפון מכיל כמות גבוהה של סיבים תזונתיים ויש לו אינדקס גליקמי נמוך, כלומר הוא אינו מקפיץ את רמות הסוכר בדם.

אם אתם מעדיפים להימנע מלחמים שבהם יש גלוטן, תוכלו להשתמש בקמח חומוס, קמח טף או קמח קוקוס. קמח החומוס מיוצר כמובן מגרגירי חומוס והוא מכיל רמות גבוהות של חלבון, חומצות חיוניות לגוף והוא אפילו מכיל כמות מכובדת של ברזל. קמח הטף המיוצר מדגן גם הוא מכיל יתרונות תזונתיים רבים, כמו למשל חומצות אמינו שאותן הגוף צריך. קמח הקוקוס יהיה יותר מתקתק, אך גם הוא מספק חלופה בריאה לקמח הלבן.