עמוד הבית » מיוזיק – סרט מהמם – עם צרכים יחידים ומיוחדים

מיוזיק – סרט מהמם – עם צרכים יחידים ומיוחדים

צילום באדיבות פורום פילם
האם? יגיע הרגע בו סרט כמו מיוזיק ישנה את העולם. אני מצדיעה לסיה וליצירותיה – למרות היותה שנויה במחלוקת

יש מקום ליצירה שאינה מותאמת לדמרי בדיוק עם מיטת הסדום האמנותית שהכתירה את הסרט בכמה זכיות בפטל הזהב – כלומר הסרט הגרוע ביותר וכן הלאה. אולי אפילו תיווצר קטגוריה מיוחדת ליוצרים שהם מעט שונים – בלשון המעטה.

האומץ של סיה להיות שונה ולהצליח למרות כל הקשיים, מעורר התפעלות. היא לא יחידה בעולם היצירה, עם אתגרים כאלה ואחרים. כוחות היצירה האדירים שפועמים בתוכם – הופכים אותם למעין פניקס אגדי. עוף החול – המתחולל וקם לתחיה מאפרו. דו קוטבי כבר אמרנו?

סיה עצמה עברה דרך מדורים כאלה בגיהנום הפרטי שלה. אלכוהול, סמים, הפרעה דו קוטבית ואובדנות הם אולי רק חלק מהאתגרים שבחייה. התעוזה שלה לשים את הכל – ועוד על המסך  הגדול – בסרט ביכורים שלא מתכתב עם תסריטי המיין סטרים – מעוררת השראה. האם נעז להתבונן דרכה בעולמנו ואולי אפילו בעצמנו רחמנא ליצלן? אין ספק שזה סרט מאתגר במיוחד בצלילי ובצבעי גלידה.

צילום באדיבות פורום פילם

קטונתי

אולי אני לא מבינה במיוחד בקולנוע, בבמוי, בתסריט, בצילום קולנועי ועוד – אני כן מבינה בני אדם. הסרט מיוזיק מדבר בדיוק על אותם אנשים שקופים, נכון הם מצטיירים מעט סטריאוטיפיים, אולי בנאליים. בחלק מהתכנים אולי יש הטיות או אי דיוקים. אך אם נצליח להשיל את הביקורת הקטלנית והלא הוגנת לטעמי, הסיפור נוגע ללב ועמוק.

סיה פותחת דלת להראות מה קורה בעולמם של אנשים עם אוטיזם קשה. איך הם חווים את העולם, הצפת גירויים, של צבעים וצלילים. יכולתי בקלות להזדהות – זה קיים בסרט. המילה מהמם מגדירה במדויק את הסרט, כי יש המון גירויים של צלילים וצבעים לעיתים עד עומס כמעט בלתי נסבל. כזה הוא עולמם. סיה גורמת לצופים להרגיש מה אותה ילדה עם אוטיזם מרגישה. זה בטוח יוצר אי נוחות עד כדי לחץ בצופים שאינם מאובחנים כך. ברור מאד המקור של הביקורת האדירה שהסרט גרר. יחד עם זאת שמחת החיים של העולם הפנימי, התלוי ביציבות ובקביעות של העולם החיצוני – נכחה שם בגדול. סיה המחישה את המפגש בין העולמות בדרך מוחשית ופיזית ממש. אי אפשר לצאת מהסרט אדישים.

צילום באדיבות פורום פילם

מורתי הקטנה

או יותר נכון אחת ממורותי הקטנות ומורי הקטנים, היא אחת מחברותי הטובות. א. היא צעירה בת 21 בקרוב – שלימדה ומלמדת אותי רבות על אופטימיות, הומור, שמחה ללא תנאי ואהבה ללא גבולות. היא גרה בארץ רחוקה, אך מתעקשת עם הוריה לסייע לה להיות איתי בקשר – כשהיא רוצה. היא מתנהגת בדיוק כמו מיוזיק. אחד לאחד. גם א. רוקדת ושרה ועסוקה בעולמה עם אוזניות לרוב. מחייכת וצוחקת ומאושרת כל זמן שאין שינויים חיצוניים קיצוניים. גם לה יש שיניים בולטות אפילו יותר. אך היופי הפנימי שבה – בקיום המשוחרר, נטול הגבולות, אם לומר את האמת – לעיתים מעורר קינאה. אילו רק יכולנו להיות כל כך פשוטים בחיינו. אותנטיים.

צילום באדיבות פורום פילם

מתאים רק לעיניים אוהבות, שמכירות אישית נפשות פועלות שכאלה, או שפתוחות להכיר

אם רק נפתח את הלב למה שקורה סביבנו לאנשים השקופים – לכולנו יש מה ללמוד כל הזמן. סרט מהחיים האמיתיים שבו התוכן והצורה מזינים ומספרים זה על זה בעוצמה פורצת גבולות.

הסרט מופץ ע"י פורום פילם ומגיע לבתי הקולנוע החל מה-19.8.21