עמוד הבית » על החיים ועל המוות

על החיים ועל המוות

צילום:pexels
איך לעבור שואה ולהצליח לישון שינה רצופה?

זיכרון בסלון:

אמש ביקרתי בקיבוץ גינוסר, הרבה שנים עברו מאז שזה היה מקום העבודה האהוב עלי. עבדתי כעובדת סוציאלית, בבית בכפר, חוף כנרת – זמן קצר יחסית ובעיקר במרכז יום לקשיש "אמנית". רוב הקשישים היו ניצולי שואה והשאר עולים או צברים, וכולם חולמי ולוחמי הארץ ומקימיה. כשאני פגשתי אותם הם כבר היו קשישים או ותיקים. לכל אחד מהם הייתה נשמה נוצצת. במהלך 6 השנים שעבדתי איתם עד שהמקום נסגר, היו לי שיחות ארוכות איתם. שמעתי סיפורי זוועה אנושית בלתי נתפסת וגם סיפורי תקווה, השראה ועוז רוח יוצאי דופן.

איך הם התמודדו?

אני לא יכולה לעבור יום אחד בחיי ולא לחשוב עליהם. מה הם היו עושים במצב הזה, מה הם היו אומרים, איך הם היו ממשיכים הלאה למרות הכל? הם לא תכננו להיות גיבורים הם הפכו לכאלה בעל כורחם ובסה"כ רצו לחיות ולחזור הביתה – איפה שזה לא יהיה – בשלום. כשהבית שלהם נשרף והם נעקרו מבתיהם וממשפחותיהם, הם באו לכאן להקים בית חדש וחזק. רובם האריכו ימים עד מעל גיל 90 ואפילו היו שנשקו ל – 100. אי אפשר שלא להתפעל מהם, מכולם. המכנה המשותף שלהם היה חלום.

צילום:pexels

החלום שהחזיק אותם חיוניים, יצרניים וחיוביים:

זיונית, ניצולה לא פשוטה, תיארה את זה במפגש מרתק עם הכתה של בתי שהיו בני מצווה באותה שנה, "היה לכולנו חלום אחד, שתהיה לנו מדינה יהודית שנוכל לבנות בה בית ומשפחה". לכל אחד מהם היה גם סוד שתמיד סיקרן אותי – מה החזיק אותם דרך כל התופת? החלום אכן היה משותף ועוצמתי אך לכל אחד ואחת הסוד היה קצת שונה.

הסודות האישיים מתגלים:

רבקהל'ה, יפייפיה עם עיניים כחולות תמימות וצלולות הקורנות חמימות ואהבה לכל מי שפגש בה, כששאלתי אותה על הסוד שלה היא אמרה לי: "אירית, תמיד תגידי תודה ותשאלי את עצמך מה אני יכולה עוד לתת לעולם",

שמוליק אמר לי: "הכי חשוב זה תושיה, אף פעם לא לוותר, להיות מהיר ולחפש פתרונות". הוא היה ממציא שעל שמו רשומים פטנטים צבאיים רבים.

יוסל'ה – שעבד כנגר באפיקים והכיר אותי כילדה קטנה, הכיר את הורי ודודתי, עבד עם אחי – איש עקרונות, לא רצה לקחת מהגרמנים כסף, תמיד שמר על כספו קרוב אליו והיה מסתפק במועט. הוא תמיד חייך ושמח בחלקו. הוא אמר לי: אירית, החיים גדולים, תמיד תלכי בעקבות הערכים שלך ואף פעם אל תוותרי עליהם בעד שום הון שבעולם". בערוב ימיו יוסל'ה עסק באריגת דגלי ישראל. בשבילו הדגל היה הסמל של הניצחון השלם. הגשמת החלום.

ליאון ועדה – נפגשו כנערים במחנות העקורים בסוף המלחמה ומאז לא נפרדו. המוטו שלהם היה: "האהבה תנצח תמיד". כשהגיעו מהמחנות לישראל והתיישבו בטבריה, ליאון גוייס לצבא והיה מפקד של כל נפת עמק הירדן. לאחר מכן, עבד באפיקים והכיר את כל משפחתי ואותי כילדה במשך שנים. ליאון היה בנאי ונגר אמן.

צילום:pexels

גרטי – סיפרה לי ש"האמונה מצילה חיים". היא תמיד נראתה אישה אלגנטית ומאד עשירה ברבות הימים. כמעט כל יכולה. כששאלתי אותה מהו הסוד שלה היא סיפרה לי על סבתא שלה. לפני המלחמה הם גרו כל המשפחה יחד. סבתא שלה שכבה במיטה בעליית הגג וביקשה שכל ילדיה ונכדיה יבואו אליה להיפרד ממנה. גרטי סיפרה שהם היו שמונה ילדים והמון בני דודים בבית. אף אחד לא רצה לעלות אליה. הם פחדו מאד. גרטי הייתה היחידה שעלתה אליה וישבה איתה. הסבתא בירכה אותה ב"שמע ישראל". כולם ניספו בשואה פרט לגרטי. "האמונה והברכה של סבתא שלי הצילה אותי. אל תפחדי ותמיד תאמיני".

אברהם היקר – היה יהלום נוצץ נוסף. את סיפור חייו כתב בספר בשם עברי חי בתוכי מלשון עבר וגם מלשון עיברי. אברהם היה אמן המילים. איש מהיר מחשבה ובעל אופטימיות וחוש הומור שפיתח  עם השנים. הסוד שהחזיק אותו הייתה התקווה, סקרנות ויצירת העתיד. עד סוף ימיו אברהם לא התייאש. הוא היה עצוב לעיתים אך תמיד שאף ללמוד ולהתקדם. בגיל 90 הוא רכש לעצמו אייפון 5 הגרסה הכי עדכנית באותם ימים – והסתובב עם הטלפון וביקש מכל הצעירים ללמד אותו. למד מחשבים עם מורה פרטי וגייס את כל העולם להיות איתו בקשר. הוא דיבר בטלפון ותקשר עם כולם. היתה לי אהבה גדולה לכולם. לאברהם היה לי קשר מיוחד ועד היום הנחישות, האומץ, החוצפה וההתמדה שלו מהווים לי השראה ונר לרגלי.

שיטת "שינה רצופה"

אותם אנשים מיוחדים לימדו אותי גם על מהותה של השינה. לא כולם ישנו היטב. זה ברור. החיים שהם ראו מול החיים שהם בנו, התנגשו תמידית אלה באלה. המכנה המשותף שעזר להם לישון בסופו של יום היה תמונת העתיד. ככל שהעבר היה קשה יותר הם היו האלכימאים שהתמירו את הרע לטוב גדול אף יותר. גדול יותר מהם. אולי הם ישנו לא כל כך טוב אך הם הבטיחו לילדיהם מדינה חזקה כדי שהם יוכלו לישון בשקט.

ויקטור פרנקל צדק – האדם מחפש משמעות

לימים הם אלה ששאלו אותי איך לישון? בזכותם התחלתי לחפש פתרונות ובזכות הינסיונות שניסינו יחד וההצלחות שהגיעו להם, בעבודה משותפת, התגבשה שיטת "שינה רצופה". הגענו למשמעות העמוקה של חייהם, הצלחנו לגבש את המסר המיוחד של כל אחד מהם לעולם והם החלו לישון יותר טוב.

איך למצוא שינה רצופה בתוך הסיוטים:

פשוט, עכשיו, לכתוב מייל שכותרתו "אני רוצה שינה רצופה" בצירוף שם וטלפון  – לכתובת goldensleep21@gmail.com  ואתקשר לתאם שיחה אישית.