עמוד הבית » על הסרט מורביוס

על הסרט מורביוס

צילום: באדיבות א.ד. מטלון ופורום פילם)
הסרט החדש בעולם סרטי הקומיקס המתהווה של אולפני סוני נכשל בכל החזיתות. עם עלילה שנעה בקצב משונה, שחקנים שמתאמצים (ואחד שממש לא) ודמויות משעממות, "מורביוס" ככל הנראה יזכר כאחד הכשלונות הגדולים של עולם סרטי הקומיקס.

אין ספק שעולם סרטי הקומיקס הוא הסחורה החמה ביותר בהוליווד ב 15 השנים האחרונות. ההזנקה המשמעותית הייתה עם הסרט בהפקת אולפני מארוול, "איירון מן" מ2008, שלמעשה החל את היקום הקולנועי של מארוול ואת הרנסנס המאוד מוצלח של סרטי הקומיקס. וכמובן, שחברות אחרות המחזיקות בזכויות על סרטי קומיקס ראו את ההצלחה הגדולה לה זוכה העולם שיצרו מארוול (להלן הMCU) גם הם רצו ליצור עולם משלהן בו גיבורים רבים נפגשים בין הסרטים. בשנים האחרונות גם אולפני סוני הצטרפו לחגיגה עם יקום קולנועי מתהווה משלהם (להלן הסוניוורס). אך בעוד לאולפני מארוול יש ארסנל דמויות רחב להשתמש בו, לאולפני סוני יש את הזכויות רק לדמותו של ספיידרמן וגלריית האויבים המרשימה שלו. ובעוד את דמותו של ספיידרמן סוני שילבו (בחוכמה רבה) בסרטי הMCU, את גלריית הנבלים שלו הם משאירים אצלם ובונים סביבם את הסוניוורס המתפתח.

לאחר שקיבלנו את ונום בשני סרטים, השנה סוני מוציאים את הסרט החדש ביקום שלהם "מורביוס", המבוסס על נבל העל הערפדי של ספיידרמן. מייקל מורביוס (ג'ארד לטו) הוא מדען מבריק שסובל ממחלת דם נדירה וחשוכת מרפא, והוא מקדיש את כל זמנו וחוכמתו במציאת פתרון למחלה שתפתור אותו ואת חברו מיילו (מאט סמית') מהמחלה הקשה. בניסיון אחרון ונואש, מורביוס מפתח ולוקח תרופה חדשה המשלבת דם אנושי ודם של עטלף, מה שלא רק מרפא אותו, אלא גם נותן לו כוחות על. אך לתוצאות הניסוי יש גם צד אפל – ד"ר מורביוס מגלה שהוא חייב לצרוך דם אנושי כדי להשאר בחיים, ושכעת הוא הפך לסוג של ערפד שלא מהסס לרצוח. כעת על מורביוס למצוא פתרון שגם ישאיר אותו בחיים וגם לא יהפוך אותו, ואת מיילו, למפלצת מסוכנת.

צילום: א.ד. מטלון ופורום פילם

הבעיה הבולטת ביותר בסרט היא שלצופים לא ממש אכפת מדמותו של מורביוס. בבסיסו, הסרט רוצה להציג קונפליקט בין הטוב לרע בנפש האדם, בין דמותו של הדוקטור הטוב מייקל לזו של הערפד הרשע מורביוס. אבל אם ב"ונום" של סוני הקונפליקט בין ד"ר ג'ייקל למר הייד היה הלב של הסרט ומה שהניע את הדמות הראשית, "מורביוס" זונח את העיסוק במאבק הזה כל כך מהר כך שנשארנו עם דמות גיבור משעממת נורא שהשלימה עם עצמה עוד לפני שבכלל היה לה קונפליקט להתעסק בו. כאמור, את מורביוס מגלם ג'ארד לטו, שחקן זוכה אוסקר שידוע שלוקח ברצינות תהומית בואכה מוגזמת את מתודת המשחק שלו (ותשאלו את הקאסט של "יחידת המתאבדים"). הפעם נראה שאפילו ל-לטו לא ממש אכפת מהדמות והוא נותן תצוגת משחק פושרת, חסרת אכפתיות ומשונה, ולא מוסיף לחיבור שלנו לגיבור.

ואם לא אכפת לנו מהגיבור אז לפחות שהנבל יהיה מוצלח, לא? אז זהו שלא. מאט סמית' אולי עושה את מירב המאמצים כדי לתת אופי לדמות הנבל, אבל גם פה מדובר בדמות לא מעניינת, לא מפותחת ובעלת מוטיביציה לא ממש הגיונית ללמה הוא הנבל. גם אדריה ארג'נו, המגלמת את אהובתו של מורביוס, וג'ארד האריס, המגלם את המנטור שלו, עושים כמיטב יכולתם ומאמציהם במסגרת הדמויות שלהם, אבל גם פה הכתיבה נכשלה ביצירת דמויות שבאמת יעניינו את הצופים. מוזר בייחוד התפקיד של האריס, שחקן מוכשר ומוכר, שמקבל הפעם תפקיד עם זמן מסך מצומצם בדמות שאמנם גורמים לנו לחשוב שהיא משמעותית, אבל בין אם הוא בסרט ובין אם לא אין לו ממש תפקיד בפיתוח העלילה.

צילום: א.ד. מטלון ופורום פילם

גם מהבחינה הטכנית הסרט לוקה בחסר וכבר מתחילתו נראה מבולגן. אפילו שיציאתו של הסרט נדחתה כמה וכמה פעמים, מה שיכל לאפשר מקצה שיפורים מקיף, העריכה שלו מאוד מסורבלת והסרט קופץ בין סצנות שונות במהירות ובצורה לא נעימה לעין. דניאל אספינוזה, הבמאי, לא מצליח ליצור סצנות אקשן קוהרנטיות (ומהו סרט קומיקס טוב בלי סצנות אקשן טובות?) ושוטים רבים נעשים בתנועות מצלמה מהירות ומבלבלות מדי. גם המוזיקה בסרט "לא מרפה" לכל אורכו, מה שיוצר עומס על האוזן ועל הקשב של הצופים.

 

ובכל זאת, תגידו, לא ייתכן שהכל רע בסרט, חייבת להיות נקודת אור. ובכן, כן ולא. יש סצנה אחת בסרט שבה הסרט באמת עובד. מדובר בסצנה מפחידה שעשויה היטב ושאפילו הקפיצה את הקהל, אבל היא בעצם מסמנת עוד בעיה של הסרט. כדי לפנות לכמה שיותר קהלים (טוב, לכמה שיותר ילדים) הסרט מדורג כמוגבל לצפייה מגיל 13, מה שמונע ממנו ללכת באמת לכיוון סרט אימה ולהציג לנו דברים מפחידים באמת. לכן, הסצנה הטובה היחידה בסרט מראה את הפוטנציאל שאולי היה לו כסרט יותר אימתי (בכל זאת ערפדים), אבל בגלל הרצון של המפיצים לפנות לכמה שיותר צופים ולהרוויח כמה שיותר כסף קיבלנו סרט אקשן לילדים במקום סרט אימה.

"מורביוס" הוא סרט בעייתי. הוא מבולגן, לא עשוי טוב, לוקח את עצמו ברצינות מדי ובעיקר לא מאפשר לצופים להתחבר לדמויות שלו. קשה לנער את ההרגשה שהוא נעשהאך ורק בשביל להמשיך לבנות את העולם הקולנועי שסוני רוצים לבנות כדי להיות מצליחים ורווחיים כמו החבר'ה של מארוול. אבל סרטי הMCU, ברובם הגדול לפחות, מצליחים כי יש בהם לב, יש בהם דמויות מעניינות ויש מאחוריהם מחשבה רבה ואהבה לחומר המקור מהקומיקס – כל הדברים שחסרים ב"מורביוס". אבל היי, לפחות את ספיידרמן סוני ידעו להשאיר במקום הנכון

ארה"ב 2022

בימוי:דניאל אספינוזה

שחקנים: ג'ארד לטו – מייקל מורביוס

מאט סמית – מיילו

אדריה ארג'ונה – מרטין

ג'ארד האריס – ניקולס

הסרט מופץ ע"י פורום פילם ומגיע לבתי הקולנוע החל מה-31.3.22

מאת: נועם גליקסמן