עמוד הבית » שלטון הטרור של הלילה – האיום הפרטי

שלטון הטרור של הלילה – האיום הפרטי

צילום pexels
המנגנון הפנימי - שמחסל שינה רצופה ואת עצמו בו זמנית

זה היה בסתם יום של חול, אפילו לא בזמן מסויים, ככל הנראה זה היה בערנות. התחושה המוכרת של מפגש מיוחד ומפתיע. הלב הולם בפראות, שרירים דרוכים, הפה מתייבש ומחלחלת בך הרגשה של פגישה גורלית. זו לא פגישה רומנטית, לא אהבה ממבט ראשון, אך כזו שהחושים הפנימיים אומרים לך, שיש את החיים לפניה ואת החיים שלאחריה והם כבר לא יהיו אותו הדבר.

אפשר קצת היגיון בשיגעון?

כן. תודה שביקשת. המנגנון הפנימי הוא רק "כיפת ברזל" הפנימית שלך. מערך הגנה מתוחכם שפועל בעת סכנה ממשית. ההבדל הוא שסכנה ממשית לא חייבת להיות אמיתית או מבחוץ אלא יכולה להיות גם מבפנים והיא תלויה בפרשנות שלך. בחלק זה של המוח, אין הבחנה בין מציאות לדמיון. כל הנתונים מתקבלים באופן שווה מאחר ומנגנון השמירה של הגוף לא יכול לקחת סיכון הישרדותי ולתת "המון" זמן יקר, לבירור האם זו מציאות או דמיון. ההגנה חייבת לפעול מיידית!

כאשר מזוהה מצב חירום, השאלות באות אחר כך. קודם כל פועלת "כיפת ברזל" הפנימית. פיצוץ חיצוני = מלחמה, פיצוץ פנימי = מחלה. הסימן הראשון הוא הפרעת שינה חד פעמית ואז מתמשכת בזחילה מוסווית עד שהיא מופעלת באופן כרוני. זו פעולתו של המנגנון הפנימי. חוסר שינה כזה יכול להוביל לנזקים בלתי הפיכים.

צילום pexels

למה הכוונה? 

הנס סלייה, רופא אנדוקרינולוג וחוקר קנדי ממוצא אוסטרו הונגרי, טבע בראשית המאה הקודמת את המושג סטרס.  בעברית דחק, עקה. הוא גילה את קיומו של ציר הישרדותי ראשוני, המופעל אוטומטית בנוכחות סטרס. הפרשת הורמונים כמו אדרנלין וקורטיזול מעלה את העוררות כדי להתמודד עם סטרס. במצב בו הסטרס מחריף בעוצמתו או מתמשך זמן רב הגוף חווה חוסר אונים וחוסר שליטה ונכנע. אחד הסימפטומים הוא חוסר שינה מספקת. הורמוני ההישרדות אדרנלין וקורטיזול הם עוצמתיים ואינם מאפשרים למלטונין העדין והשקט לפעול בעצמו ולהפעיל את האדנוזין להביא לשינה רצופה. שינה כזו דורשת שקט, שלווה, ביטחון ובטיחות. השינה במצב כזה הופכת למותרות.

מחקרים רבים בתחום השינה מראים באופן חד משמעי, כיצד סטרס גורם לחוסר שינה. החסך משפיע על אובדן שיקול דעת, על העדר יכולת הכלה ואפילו בטווח הארוך יכול לגרום לאובדנות. ניכר כי קיצוניות מתרחשת בעייפות ובשידוד המערכות שנגררות אחריה. מלחמה ותגובות קיצון, הן מאפיינים של חוסר שיקול דעת, הנובע גם ואולי בעיקר מעייפות.

רגשות קשים כמו: שנאה, טינה, נקמה וחד צדדיות צרת –  אופקים, הן תולדה של מחשבות טורדניות המסלימות קודם כל בתוכנו ואז מופנות כלפי חוץ.

אולי יש לך טיפ אחרון שהכי חשוב לי לדעת?

כן, הנה ארבעה טיפים בשבילך:

  1. "כיפת ברזל" הפנימית – תמיד לטובתך הגבוהה ביותר.
  2.  עודף סטרס – מתיש את הגוף וגורם נזקים לטווח הארוך.
  3. יש מנגנונים פנימיים – הניתנים ללמידה – שיכולים ליצור שלום פנימי וחיצוני
  4. שינה רצופה – היא דרך ההחלמה הטבעית והקלה ביותר.
צילום פלג אלקלעי

צילום באדיבות ד"ר אירית שמשון ליצירת קשר ומידע על סדנאות וייעוץ אישי: www.goldensleep.co.il