עמוד הבית » איך מתבטאת שינה רצופה בין גיל 5 לגיל ההתבגרות?

איך מתבטאת שינה רצופה בין גיל 5 לגיל ההתבגרות?

צילום:pexels
זה הזמן שלכם הורים לחזור לשינה רצופה

מה מתחיל בגיל 5?

אם כל מה שנכתב במאמרים הקודמים, התרחש באורח תקין, נראה בגיל הזה, פלוס מינוס, התייצבות טובה ביחסי שינה דו מופעית או אפילו חד מופעית. כמו כן, בתוך השינה הזו, בעיקר בשנת הלילה, נראה שהיחס בין שנת חלימה (תע"מ), לבין שינה שאיננה חלימה, כלומר גלי אלפא של ההירדמות, גלי דלתא של השינה העמוקה או כישורי השינה הוא יחס של 20 / 80 בהתאמה. אם לפני כן החלימה תפסה את המקום הרב ביותר, בהדרגה היא עוברת ליחס של 50/50 בין גיל חצי שנה לשנה ואז בהדרגה פוחתת עד להתייצבות על יחס 20 /80 שנשאר כזה עד לגיל העמידה ואף מאוחר יותר. נקודת הסיום של המפנה היא גיל 5. היא הציר שתנועתו אל היחס הקבוע, משנה את סדרי השינה מזה של הינקות והילדות המוקדמת לזה של ילדות מאוחרת ועד בגרות מאוחרת בגיל העמידה.

מגיל 5 ועד גיל ההתבגרות:

כעת אליכם הורים יקרים, זהו חלון ההזדמנויות שלכם לישון כמו שצריך. יש בטווח הזה בין 5 ל – 7 שנים, זמן של שינה רצופה בלילה. כיום עם השתלטותם של המסכים הקטנים על חיי כולנו, נראה כי חיי הלילה של גיל ההתבגרות מתחילים מוקדם מאד ולכן חשוב לכונן יחסים נכונים ביחס לאותם מסכים, כך שהם לא יהוו גורם מפריע בהתפתחות התקינה. הגבלת שעות וכללים חשובים. חשוב שאותם כללים יתחילו כבר בגיל הזה.

צילום:pexels

הכללים המומלצים במיוחד:

הכללים קשורים במיוחד להסבר נכון ולהבנה, כי כל אחד מהכללים, למעשה, מהווה את חומת המגן של הבריאות בכללותה. תפיסה מדויקת של השינה כמכשיר החלמה וטעינה אולטימטיבי, שאין לו תחליף וככל הנראה גם לא יהיה לו. שכל שעת שינה, שווה את ערכה בזהב. יש להגיע להסכמה שיש כללי שימוש תקינים לגוף שלנו כמו לכל המכשירים בביתנו. נראה שזה יהיה לא נכון להשתמש בטלפון או המחשב הנייד בתור פטיש. ברור מאליו שפטיש לא יכול לערוך חיפוש בגוגל, גם אם נכה בו על המקלדת בכל הכוח. במקרה כזה גם המחשב כבר לא יוכל לסייע בחיפוש בגוגל כי הוא יהיה שבור. לכן כללי השימוש בגוף שלנו, כמו כללי השימוש בכל דבר מחוץ לגופנו – זהים. יש דרך אפקטיבית ולא אפקטיבית לשימוש. הכללים מגדירים את הדרך הטובה והיעילה ביותר להשגת תוצאות רצויות.

סיבה ומסובב, פעולה ותוצאה, התנהגות והשלכותיה:

אלו הן בדיוק השנים שבהן ילדים לומדים לחפש את הסיבות, לשאול למה אך מהבדיל מגיל 3 גם לחפש את התשובות. הם מתחילים להבין מהם כללי משחק, למה הציות להם יוצר הנאה והפרתם מקלקלת את כל המשחק בבסיסו. הבנה כי להתנהגות יש תוצאות והשלכות והילדים מתחילים לגלות בדרך של ניסוי וטעיה, למידה ותהיה, חשיבה ואפילו התחלה של הגות, איך העולם שסביבם פועל. שיש בבסיס של כל הכאוס סדר מופתי ומדויק, שיש כללים כאן על פני כדור הארץ שלא מתקיימים במקומות אחרים. למשל כאן יש כוח כבידה או משיכה, בירח ובחלל אין. הם יכולים להתנסות בקטן בבריכה. הם יכולים לצוף ולשחות ויש חוויית משקל שונה. בם יכולים לצפות בציפורים נודדות או בכוכבים בשמי הלילה, לגלות כי קיימת חוקיות טבעית מרתקת. כי "משחק לפי הכללים"משפר את ההצלחה וההנאה.

צילום:pexels

מתי מתחיל גיל ההתבגרות?

זוהי השאלה הפותחת את הפרק הבא העוסק בגיל ההתבגרות. רק לשם הסקרנות, הורים יקרים, מגיל זה שוב חלים שינויים בסדרי השינה רק שהפעם המורכבות גדולה הרבה יותר. אם חשבתם שבזה הסתיים פרק הלילות הלבנים… עמכם סליחה.

ספוילר אלרט:

אז זהו שלא. זה לא נגמר. כמו שאומרים: "בת בבית אור בבית, לא הולכים לישון עד שהיא חוזרת". המשפט הזה נכון ביחס לכל המתבגרים באשר הם, בין אם הם בבית ובין אם לאו. אאוץ'…

נתראה בפרק הבא

ועד אז

שנה טובה, ושינה רצופה,

חלומות פז וחג סוכות שמח

שמחת תורה ופתקא טבא