עמוד הבית » כיצד להתאים את שיטות האילוף לאופי הכלב

כיצד להתאים את שיטות האילוף לאופי הכלב

מור בר באילוף, צילום: עצמי
הבנת שפת הגוף והתקשורת הלא-מילולית של כלבים היא מרכיב חשוב ביצירת קשר טוב ובאילוף יעיל. קשר איכותי, סבלני ועקבי של הבעלים עם הכלב חשוב מאוד ליצירת אמון ופתיחות מצד הכלב להתנהגות רצויה. כלבים המגיבים פחות טוב לאילוף, לעיתים זה קשור ליחסים לא טובים עם הבעלים.

ביום שהתחלתי לעבוד עם כלבים הצלחתי לראות איך החיים שלי מקבלים משמעות אחרת והצלחתי להביא את עצמי לידי ביטוי באופן שלם. בעיות התנהגות רבות שכלבים רבים מפגינים, מה שנקרא "תסביכים" בשפתנו, נגרמים עצם היותם חיים לא בדרך הטבע. כלבים יפים, גזעיים, עיניים צלולות, פרווה בוהקת וגוף בריא לא בהכרח בריאים בנפשם, רמות האנרגיה שלהם אינן נורמליות, הם חיים באנרגיה שמאוד לא טבעית להם ככלבים.

ניתן לראות שהרבה כלבים מנהלים את חייהם של הבעלים שלהם ומתנהגים בדרך של תוקפנות, כפייתים, תלותיים ומשגעים את בעליהם. בטבע כלבים נענשים כשלא מתנהגים כראוי או שמנסים להפגין דומיננטיות על ראש הלהקה. בני אדם צריכים לדעת שהם בני אדם והכלבים צריכים לדעת שהם כלבים.

צילום: מור בר

 

>>> גישור על הפערים – ההבנה בין הכלב לבעליו 

מאחר ובייתנו את הכלבים אלינו, הכלבים צריכים לדעת ולהבין שאנחנו ראשי הלהקה והם צריכים להתנהג בהתאם. המשוואה הפשוטה הזאת עמדה בבסיס היחסים בין אדם לכלב במשך עשרות אלפי שנים מהיום הראשון שאבות אבותיהם של הכלבים הגיעו למחנה של אבותינו בני האדם והבינו שהם יכולים לקבל שם ארוחה מהר יותר מאשר מסע ציד. הגבולות בין בני אדם לכלבים צריכים להיות פשוטים וברורים.

כלבי בר נראים רזים חולים ומלוכלכים ולא תמיד יפים אבל הם חיים את חייהם בהרמוניה כפי שאלוהים והטבע ייעדו להם. אילוף כלבים לא מסתכם רק בלימוד פקודות בסיסיות כמו: "שב", "ארצה", "רגלי", לא לזוז". כלבים שמגיעים אלי לאילוף נראים יפים אבל ויחד עם זאת מבחינה רגשית הם חלשים. חלקם פחדנים, עצבניים, תוקפניים, תלותיים ולא מאוזנים. בעלי כלבים שולחים את הכלבים שלהם לאילוף מתוך תקווה שברגע שמלמדים את הכלב לציית לפקודות, הפחד, החרדה וכל בעיית התנהגות אחרת ייעלמו. מחשבה זו מוטעית ומסוכנת. נכון שכאשר מדובר בכלב עם אופי נוח וחביב מלכתחילה, אילוף כלבים מסורתי יכול למתן אותו ולהקל על החיים של כולם. אבל כשמדובר בכלב שהוא עצבני, מתוח, פחדן, תוקפן, דומיננטי ולא מאוזן בכל צורה שהיא, אילוף מסורתי בצורה לא נכונה ומדויקת עלולה להזיק ולא להועיל.

צילום: מור בר

 

בעיות התנהגות רבות נובעות מאי הבנה ששורשיה עמוקים ביותר בכל הנוגע לצרכיו הבסיסיים של הכלב או לצרכים האמתיים של הגזע הכלבי כדי לאפשר לו להיות מאוזן. אני משתפת את הידע שלי  בפסיכולוגית הכלב על מנת להקנות לכלבים ולבעליהם כאחד סיכוי לייצר יחסים טובים יותר ותקווה חדשה לעתיד. עוגמת נפש רבה הורגשה אצלי כאשר נתקלתי  באותם כלבים "רעים" שלא כיבדו אותם ככלבים ונדונו להמתת חסד כשבעליהם טענו ש"אין ביכותם להתמודד עמם בהמשך". בתוך ליבי ידעתי שלכלבים האלה יש את הזכות לחיות בדיוק כמו שזכות זו קיימת עבורי.

לסיכום, גזע מסוים אינו הכרחי לקבלת כלב נאה לאילוף. דרושה התייחסות כוללת לצרכי הכלב, האופי הפרטי שלו והקשר האיכותי עם בעלי

מאת מור בר ייעוץ, הכוונה ותהליך לשיפור איכות החיים לכל בני הבית.

צרו קשר 0509082888