עמוד הבית » הסוד לבית שמח – עיצוב דופמין

הסוד לבית שמח – עיצוב דופמין

שירלי חכמון, צילום:מירב רוזנברג
הרגשתם פעם שחסר משהו בבית שלכם? אולי הוא קצת חיוור, ריקני וחסר אישיות? אם כן, עיצוב דופמין הוא הפתרון בשבילכם. זהו טרנד עיצוב חדש, שמטרתו להפוך את הבית למקום שמח ומרים מצב רוח, המתאים במיוחד לתקופה הלא פשוטה שאנחנו עוברים, והוא עושה זאת בין היתר באמצעות צבע, טקסטורות ואישיות. מעצבת הפנים שירלי חכמון, על הטרנד שכובש את העולם ועל הדרכים בהן ניתן ליישם אותו בקלות.

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה, לצד המלחמה אנחנו מנסים לחזור לאיזושהי שגרה למרות העול הכבד שמלווה אותנו ומשפיע עלינו בכל דבר שאנחנו עושים. הדרך שאני הצלחתי בזכותה לראות את האור היא הגילוי של הדבר הזה שנקרא "עיצוב דופמין", והחלטתי שאני רוצה להפיץ את הבשורה לכולם!

עיצוב שירלי חכמון, צילום: מידג'רני

 

>>> ראיון אישי עם בת הים מרמייד מור הישראלית

מה זה בכלל דופמין?

מוליך עצבי המיוצר במוח וממלא תפקיד חיוני בוויסות מצב הרוח, המוטיבציה וההתנהגות שלנו, גם בהקשרים של תגמול. הוא משתחרר כתגובה לחוויות מענגות כמו אוכל, ספורט, מוזיקה, אהבה, שוקולד ופעילות מינית. דופמין יכול להשתחרר גם כתגובה למצבים מלחיצים ועוזר בהנעה והתמודדות, וחשוב לדעת שרמות נמוכות של דופמין קשורות לעיתים לדיכאון.

עיצוב שירלי חכמון, צילום:מידג'רני

עיצוב דופמין

הרעיון המרכזי של עיצוב דופמין הוא ליצור סביבה שמשרה אושר ורגשות חיוביים באמצעות מניפולציה על המוח. איך עושים את זה? ע"י הכרת המאפיינים העיקריים שלו והבנה של איך ניתן ליישם אותם. שנתחיל?

  1. אישיות המשתמש במרחב

מה אתם אוהבים? צבע, זיכרון ילדות, תחביב, תמונה, רגע מרגש – כל אחד מאלה יכול להוות בסיס לעיצוב הבית שלכם. לדוגמא: הייתם במסעדה שמאוד נהניתם מהאווירה בה – נסו להבין מה אהבתם בה ואיך אתם יכולים ליישם בבית שלכם. מבחינת תאורה, צבע או טפטים על הקירות, אופן הישיבה או העיצוב של חדר השירותים.

  1. צבע

בישראל יש נטייה לבחור צבעוניות מאוד ניטרלית: לבן, אפור, שחור. כדי להעלות את רמות הדופמין, כדאי ללכת אחרי התשוקה החבויה שלכם ולהעז לבחור בצבע נועז יותר. כשבאים ליישם בבית, לא חייבים להשתגע – אפשר לבחור פריטים קטנים צבעוניים, או לצבוע את הקירות בשירותים בצבע שחלמתם. מקסימום יצליח לכם וגם אם לא, הכל הפיך. עוד טיפ קטן – תצבעו את התקרה בצבע של הקירות, תסמכו עליי.

עיצוב שירלי חכמון צילום:מידג'רני
  1. הדפסים וטקסטורות
    אם בכל זאת קשה לכם עם צבע נועז אין שום בעיה. אפשר להישאר בעולמות הניטרליים אבל להשתמש בדפוסים מעניינים על טפט למשל או טקסטורות כמו קטיפה או בוקלה על הספות. פעולת הליטוף תשדר למוח שקורה פה משהו טוב.
  2. וינטאג' וDIY
    נושא הקיימות חזק מאוד בעיצוב דופמין, המגמה של שימוש חוזר בדברים ישנים ולפעמים הפיכתם למשהו שונה לגמרי הופך אותם למרימי מצב רוח. שלא לדבר על האושר במציאת פריטים ייחודיים בשוק הפשפשים שאין אותם לאף אחד.
  3. צמחים ואור טבעי
    השתדלו להכניס לבית צמחים ירוקים המתאימים לתנאי הסביבה, הם תורמים לאווירה מרגיעה ומרעננת. גם אור טבעי שנכנס מהחלונות הוא מעורר דופמין ידוע – השתדלו לפתוח את התריסים בכל שעות האור.
  4. מודולריות
    רהיטים שהם גם וגם יכולים להשפיע לטובה על מצב הרוח שלנו. הכל התחיל בזמן הקורונה שעלה הצורך לעשות בבית פעילויות שלא נעשו קודם כמו כושר, עבודה וכו'. היום הדבר מתבטא בשידות כניסה שהופכות לפינות אוכל מפנקות, ספות שהופכות למיטות ושולחנות שהופכים למשרד נייד.
  5. טכנולוגיה מוגבלת
    מדברים היום הרבה על עיצוב שמשאיר את הטכנולוגיה בחוץ. פינות משפחה ללא טלוויזיה שמאפשרות לשחק במשחקי קופסא למשל או פינות קריאת ספרים מפנקות. נסו ליצור בבית שלכם פינה כזו שמאפשרת לחזור לאינטראקציה נטולת מסכים.
  6. פינות מסתור ומחבואים
    אנשים מחפשים לפעמים קצת לברוח, היום ניתן לראות הרבה דלתות מוסתרות, חדרים סודיים ועוד אלמנטים ילדותיים. ההרפתקנות והשובבות גורמת לנו להרגיש קצת כמו ילדים וזו באמת התחושה הכי כיפית בעולם.
  7. מוזיקה
    מחקרים מצאו שמוזיקה אהובה גם גורמת להפרשת דופמין במוח והיא נוגדת דיכאון. היום אין צורך להעביר חוטים בקירות עבור רמקולים, רק תדאגו לרמקול המתחבר למקור השמע ותפעילו אותו בכל פעם שאתם נכנסים הביתה.
  8. ריח
    ריח יכול להיות גורם משמעותי בעיצוב דופמין ובעידוד רגשות חיוביים ותחושת אושר, בעיקר בהקשר של זיכרון שריח מעלה. פזרו נרות ריחניים (והדליקו אותם), השתמשו במוצרי ניקיון ריחניים, מפיצי ריח למיניהם, פזרו צמחי תבלין, והרבו לאפות (עוגת תפוחים מומלצת).

 

עיצוב שירלי חכמון, צילום:מידג'רני

 

לסיכום, לא חייבים ליישם הכל. מספיק שתיקחו מאפיין אחד או שניים ותתאימו אותו לאורח החיים שלכם. מכאן הדרך לבית מלא שמחה ואנרגיה חיובית מתקצרת. ניסו ליצור סביבה צבעונית, רב תחושתית, מזמינה ואישית, ותוכלו לבנות בית שמשרה אופטימיות ומסייע בשחרור הלחצים של היום-יום.

שירלי חכמון, צילום:מירב רוזנברג

 

מאת שירלי חכמון: הכותבת היא מעצבת פנים מתמחה בעיצוב בית שמח מותאם לדייריו, מאמינה בהתאמת העיצוב לאנשים מבלי לכפות טרנדים, עיצוב פונקציונלי ואסתטי שמצד אחד מספק את כל הצרכים ומצד שני נעים למראה.

תגובה

הוספת תגובה