עמוד הבית » פסטיבל בא לי גליל- קולינריה באשכול בית הכרם

פסטיבל בא לי גליל- קולינריה באשכול בית הכרם

צילום: רפי קורן
עם סיפורי מסגרת של מורשת אורח חיים בדואים, אוכל מסורתי וסיורים באזור אשכול בית כרם יגרום לכם להתאהב במקום ולחוות זוהר תיירותי מכל מה שהכרתם. אז דעו שיש הרבה מה לעשות כאן.

השיח הציבורי בארץ הוא תחום הקולינריה והטיולים, הקורונה גרמה מהפך בתחום. בעבר הישראלים היו מטיילים ולאחר מכן אוכלים וכיום הישראלי מחפש אוכל מיוחד, מנחם, מרגש אותנטי ובסביבה שבא הוא יאכל הוא יטייל.

אזור בקעת בית הכרם זהו אזור "הלא מוכר" ומבקש להצטרף למועדון של עליה לרגל. וזה לא משימה קשה נוף מושלם, אויר צח, ירוק בעיניים, אוכל טוב, והכול באווירה נינוחה וכיפית. זה הזמן להכיר את האזור ולחוות קולינריה מיטבית עם תרבויות מגוונות, סדנאות בישול, סיורי ליקוט וסיורים מודרכים ומארחים חמים ונפלאים.

אשכול בית הכרם

אשכול בית הכרם מאגד בתוכו שמונה רשויות: כרמיאל, משגב, מג'ד אל כרום, ראמה, נחף, דיר אל אסד וסאג'ור.  השילוב הייחודי של האזור זוהי האוכלוסייה המגוונת ערבים, מוסלמים, דרוזים ובדואים בשטח יחסית קטן, אשר גרים בדו קיום עוסקים בתיירות מה שמבדל אותם לצד המסורת הוא "המטבחים" השונים ובטעמים. המטרה להכיר את האזור דרך הפסטיבל הראשון מסוגו שיוצא לדרך בסוף החודש ומבשר על תיירות חדשה. אתם יכולים לדמיין את הפתעתי ולגלות יעד חדש בארץ ונאמר לנו להגיע על בטן ריקה.

חווה הבדואית

זיאד בעלי המקום קיבל את פנינו בידיים פרושות, הגענו למקום יפיפייה פסטורלי, שולחנות עגולים פרושים עליהם מפות משובצות באדום, ישובים תחת עצים ירוקים מרגש לפתוח כך את הבוקר. אכלנו ארוחת בוקר בדואית מסורתית, לבנה, חומוס, זיתים, שקשוקה, פיתות, סלק עם שמיר, סלט עדשים ירוקות, חובזה, חביתות ירק והכל מפרי ידיה של זאדה אשתו. הירק נקטף בסביבה שבה הם חיים, כך שהתפריט משתנה בהתאם לעונות. בסיום הארוחה לגמנו קפה השחור בדואי.

צילום: נעמה משיח כהן

משם התכנסנו באוהל מיוחד שבנה במו ידיו ומוגש באוהל ארוחת בשרים. בפסטיבל זיאד יספר על אורח חיים והמורשת הבדואית סיפורי אגדה מההיסטוריה. ובנוסף תתקיים סדנת קפה וסיפורים על מקורות הקפה.

צילום: נעמה משיח כהן

מיקום: בוויז- החוויה הבדואית.

מתי?  כל ימות השבוע, בתיאום מראש.

לפרטים נוספים: זיאד 052-2846515

כנסייה יוונית אורתודוקסית 

הכנסייה מסוף המאה ה- 19 שוכנת בכפר ראמה שם לפני כ- 3,000 שנה. הכנסייה מפוארת וציורית, ניתן לראות את היכל הקדוש ששם מתבצעים טקס המיסה. מסביב לכנסייה ניתן לסייר בכפר הציורי פסטורלי עם סמטאות עתיקות וליהנות ממסעדות מסורתיות. ניתן להירשם ולהגיע  לסיורים, הדרכות, מזדי רכז ההדרכות של הכנסייה יש לתיאום מראש.

צילום: נעמה משיח כהן

למקרה שאם פספסתם את המסעדה ליד הכנסייה בשיטוט רגלי יש להעלות למעלה ביציאה מהכנסייה  לפנות ימינה הגעתם ליעד.

מסעדת אלסובט

מסעדה השוכנת בכפר ראמה בין הסמטאות הפסטורליות. מוויס חוסאם ומימי אשתו קונדיטורית , לשעבר בעלי מסעדת "אחוזת שולמית" סגרו את המסעדה עקב משבר הקורונה. חזרו לכפר עם המשפחה, רכשו בית עתיק בן למעלה ממאה שנה שהיה סגור, שיחזרו את המבנה העתיק. קיימת חצר רחבת ידיים עתיקה בחלל הבית חדר סגור לאירועים שולחנות גדולים  ומרפסת עם נוף ששוברת את הלב מעוצמת היופי. המשרים אוירה של טירת מלוכה.

צילום: נעמה משיח כהן

המסעדה החלה את דרכה במשלוחים ולאחר פתיחת המסעדות החלו אורחים לנהור למקום. הבישול של חוסאם בישול  איטלקי, ישראלי בעירוב בישול מוסלמי ים תיכוני עשיר, אין אלכוהול באוכל כך שהטעמים מורגשים. הוגש לטעימות, פיצות איטלקיות מעליהן בשר, קציצות בשר עם רוטב טחינה או יוגורט, סלטים, וקינוחי גן עדן. המנות גדולות אסתטיות וטעימות מאוד וכיד המלך.

צילום: נעמה משיח כהן

איפה? בוויז- רחוב אלסובאט, ראמה.

שעות פתיחה:  כל ימות השבוע מלבד שני, משעה 10.00 עד 23.00

לפרטים נוספים:  מויס חוסאם  052-3471010

חוות רום פינה קסומה

חוות כ- 1,400 דונם של מרעה עזים שוכנת במרומי הר כמון, סמוך לעיר כרמיאל בנוף עוצר נשימה, לאלה שהיו בשוויץ המקום יזכיר לכם. חווה בעלת תפיסת עולם ייחודית כלפי העדר יש אחריות בשטח שומרים על איזון בטבע ,צמחים, עצים. חולבים את העזים בוקר לפני יציאה למרעה ואחר הצהריים. משם החלב עובר לייצור הגבינות במקום לאחר מכן לחדר הבחלה. החווה מייצרת כ- 15 סוגי גבינות לפי טעמים ולפי הצורך. הכול בעבודת יד.

צילום: נעמה משיח כהן

בחווה מגדלים גידולי ירקות בוסתנים מגוונים, חממה, דיר ומחלבה והקפדה על המים. הבית של הבעלים (עמית) הפך את ביתו למפעל השיקום מוגן למתמודדי נפש לאחר אשפוזים ארוכים ולאחר שעברו תקופות סוערות בחיים לאחר כמה חודשים או שנים יוצאים לשוק הפתוח להעניק עבורם מסגרת קהילתית מחבקת עם תעסוקה חקלאית.

צילום: נעמה משיח כהן

זהו, לאחר טעימות הגבינות המושלמות וכוס יין ישבתי במרפסת הענקית אשר מוגשות בבוקר ארוחות בוקר נפלאות. ורק רציתי להשקיף מול הנוף והרגשתי כמו מלכה. רגעים מכוננים של התרגעות נפשית ובריזה נעימה. תוכלו לטייל מסביב לחווה ולהנות מהאוויר והשקט שהמקום מציע. עוד רגע …הגבינות פשוט טעימות לחך.

צילום: נעמה משיח כהן

 החווה פתוחה רק לקבוצות בתיאום מראש. את גבינות החווה ניתן לרכוש באתר. מפורים יפתח המקום כל השבוע.

מיקום: בוויז "חוות רום- מחלבת עיזים שמחות".

לפרטים נוספים: אורי תלם  052-4457777

 בית דולב

סיפורם של משפחת דולב מהישוב צורית אסתי ואבי, נפגשו בצבא אבי אומן וצייר העוסק בתחום האומנות של פסיפס, ואסתי למדה סדנאות בישול הרעיון היה לשלב את האומנות עם אוכל. בעלים לשעבר של מסעדת קרפ צרפתית אשר פעלה במשך 12 שנה. תוך כדי תנועה אסתי הייתה מסתובבת בשווקים ורוכשת חומרי גלם טריים ומבשלת אותם ההצלחה הייתה מסחררת אך, הזוג החליט לסגור את המסעדה.

ומשם עברו לצפון עבדה כשפית במלון מצפה הימים. ולאסתי היה ברור שהיא רוצה אירוח בייתי לקהל הלקוחות שלה. קולינריה ואומנות בתוך מרחב של הבית האומנותי. הבית שוכן על פסגת הרכס מול נוף קסום ופסטורלי ושקט. בכניסה לביתם קבלת הפנים בחצר ניתן לראות את דברי האומנות של אבי, חדר עבודה כיאה לצייר והבית עטוף בניחוחות של אהבה. אסתי מעבירה סדנאות בישול, יציאה לליקוט בגינה ויחדיו מבשלים לפי חומרי הגלם הנמצאים במרחב בסיום מתקבצים סביב השולחן ונהנים מארוחה.

צילום: נעמה משיח כהן

בנוסף בסדנא, אבי עורך סקירה קצרה על תולדות הפסיפס ולאחריה המשתתפים לומדים להכין פריט שימושי מצופה פסיפס קרמיקה.
מנות מיוחדות: מתבל זעתר מהשדה עם לימון  כבוש, ארטישוק טרי ביין לבן ושמן זית, קרוסטיני מלחם מחמצת עם ממרח חציל וגב' לבנה עיזים, טרטר אינטיאס עם סלט פומלה, בורקס פתוח מבצק עלים חמאה עם תבשיל תרד בר וחובייזה על קרם גבינות, גב' ברי עיזים בגריל עם דבש מתובל ומשולשי בצק עלים ביתי ועוד… הסטנדרט שבית דולב מציע הוא ברמה גבוהה.

צילום: נעמה משיח כהן

משך הסדנה כשעה וחצי.

 משהו טוב קורה באשכול בית הכרם, תשמחו לשמוע שבחרתם להצפין לבילוי משפחתי או זוגי אתם תהנו. מקום שבהחלט אפשרי להעביר יום של כיף ונוף עוצר נשימה.

מפיק הקולינרי : אוהד רוט

איפה? רחבי אשכול בית הכרם.

עלות? מרבית הפעילויות ללא תשלום, חלק מהסדנאות בתשלום מסובסד ובהרשמה מראש.

מתי? שני סופי שבוע חמישי עד שבת 24-26.3   31.3-2.4

פרטים נוספים והרשמה: פסטיבל בא לי גליל – אביב קולינרי בבית הכרם

מחכים לכם,