עמוד הבית » המלט בבאאאת-ים, "הבן של מושיקו הגדול" בתיאטרון הקאמרי

המלט בבאאאת-ים, "הבן של מושיקו הגדול" בתיאטרון הקאמרי

צילום: רדי רובינשטיין
הרוח: אֲנִי הוּא צֵל אָבִיךָ, אֲשֶׁר נִגְזַר עָלָיו לָנוּעַ בַּלֵּילוֹת וּלְהִתְעַנּוֹת יוֹמָם בְּאֵשׁ הַגֵּיהִנּוֹם,עַד הִצרֵף כָּלִיל טֻמְאַת עֲווֹנוֹתַי אֲשֶׁר בִּימֵי חֶלְדִּי עָוִיתִי וּפָשַׁעְתִּי. לוּלֵא נִגְזַר עָלַי לִשְׁמֹר סוֹדוֹת כִּלְאִי,יָכֹלְתִּי לְסַפֵּר סִפּוּר, שֶׁכָּל מִלָּה בּוֹ תִּקְרַע אֶת לְבָבְךָ, תַּקְפִּיא דַם־עֲלוּמֶיךָ, עֵינֶיךָ־כּוֹכָבִים תַּחְרִיד מִגַּלְגִּלָּן, תַּפְרִיד קְוֻצּוֹת רֹאשְׁךָ, אֲשֶׁר יַחְדָּו שֹׂרְגוּ בּוֹ, עֲדֵי סָמְרָה עָלָיו כָּל שַׂעֲרָה לְחוּד, כְּמַחֲטֵי קִפּוֹד, בִּקְפֹץ עָלָיו הָרֹגֶז; אֲבָל בָּשָׂר־וָדָם – לֹא לְאָזְנָיו הַקְשִׁיב לְסוֹד הַנְּצָחִים. הוֹ, שְׁמַע־נָא, שְׁמַע־נָא, שְׁמָע! אִם מֵעוֹדְךָ אָהַבְתָּ אֶת אָבִיךָ… המלט – תרגום: אברהם שלונסקי

ההצגה הנפלאה הזו, נסבה סביב התגלות המלך לבנו הנסיך. אבל במקום שזה יקרה בטירת אלסינור בדנמרק, זה מתרחש במסעדה של ישראלי, שף, או כמו שאמו מכנה אותו בכינוי "של פעם" – "טבח". המסעדה נמצאת בניכר, בעוד אביו של השף נפטר בארץ. וכשהוא מלא יומרות לקבל כוכב מישלן, מעירה לו חברתו הישראלית, שלא ישחק לנו אותה שף של ביסטרו, כי בסוף בסוף, הוא רק נעם מבאאת-ים.

צילום: רדי רובינשטיין

המתח הקומי בין היומרה הישראלית להיות מישהו בעולם הגדול ולבין המציאות המזרח תיכונית המיוזעת, כשברקע דמות רוח הרפאים של המלך – אבל בישראל כמו בישראל, זהו אינו מלך דנמרק, אלא מלך החומוס, מושיקו הגדול, המתח הקומי הזה, מעלה יצירה שנונה, מצחיקה- עצובה, כשברקע העמוק, יחסים טעונים של אב ובן, כשברקע הישראליות של פעם, זו שלא מבינה ולא מוכנה להבין את בני דור ה Y, שמחפשים קיצורי דרך אל התהילה, ולבין הדוגריות, הקוצנית והנוקבת של דור האבות, אלה שהגיעו משם, הזיעו, הקימו משפחה, עמלו וכעת מביטים בעמלם יורד לטמיון כי דור הבנים לא ממש רוצה ללכת בתלם המיוזע.

צילום: רדי רובינשטיין

המחזה שעוסק בחומוס ברצינות תהומית של יצירה וגאווה, שם את הישראלי במקום שאליו הוא שייך באמת, לא במחוזות הפלצנות אלא בסוף, כמו שאומר האב המת לבנו – יאללה!!!המחזה של גיל ארי כהן, הוא הברקה, והכותב ברוך הכשרון, שקורץ לנו, הישראלים הפרובינציאליים, בעלי חלומות הגדולה הבינלאומית, מנחית אותנו כל העת על קרקע המציאות המזרח תיכונית. הבימוי הנפלא של עירד רובינשטיין ולהקת השחקנים שבו, מהדקים יצירה תיאטרלית נפלאה.

צילום: רדי רובינשטיין

בקיצור, לכו לראות!

מאת אורון שוורץ הוא עורך-דין, שותף מייסד במשרד שוורץ-נרקיס ושות', כותב ומגיש הפודקאסט "משפט חוזר" בתאגיד השידור "כאן", ארכיאולוג וטייס בתחום התעופה הקלה.