עמוד הבית » קידום המורשת הפרסית באמצעות האומנות

קידום המורשת הפרסית באמצעות האומנות

שטיח חוטי משי של האומן דיוויד רות, צילום: פרטי
התערוכה "נשמה אירנית" (אוצרת: קרן ויסהוז) תושק ביום רביעי 13.9 בקירות אמן בבניין עיריית ראשון לציון ביוזמת ארגון מורשת יהדות ותרבות איראן בישראל

תערוכה חדשה בשם"נשמה אירנית" תושק ביום רביעי 13.9.23 בשעה 19:00 בקירות אמן בבניין עיריית ראשון לציון, רחוב הכרמל 20. התערוכה תינעל ב-5.11.23. אוצרת התערוכה היא קרן ויסהוז, אוצרת קירות אמן בעירייה ראשון לציון, תחום אומנות, ומנהלת תחום אומנות היא אפי גן בחברה העירונית, אגף אמנות, כותרים ומורשת בעיריית ראשון לציון.

התערוכה "נשמה אירנית" תתקיים ביוזמת ארגון מורשת יהדות ותרבות איראן בישראל ובשיתוף פעולה עם עיריית ראשון לציון. בתערוכה ישתתפו האומנים והאומניות מינו מוסאפור, אליזבת לורן, שמואל חזני, יהורם גלילי, הלנה שמחי, רחל הדר, מיטרה אריאלי, דיויד רות, לידה ישר ופרויז ווסוג ז"ל.

יצירה של האומנית רחל הדר, צילום: פרטי

ארגון מורשת יהדות ותרבות יוצאי אירן בישראל מארגן מפגשים תוססים בעיר החוגגים את התרבות והשפה בה חיו ויצרו קהילת יהודי אירן. אזור זה, ערש הציביליזציה האנושית, שופע היסטוריה, תרבות, אומנות ורוחניות שנמצאים בבסיסה של התרבות המערבית כולה.

מטרת הארגון היא שמירת המורשת, השפה והספרות הפרסית, לחגוג את החגים האיראניים ברוב תפארתם וכן להיות לבית עבור קהילת העדה האיראנית בישראל. הארגון הוקם בעקבות חלומו של משה טווקולי, כיום יו"ר הארגון, לשמור על המורשת והתרבות האיראנית העשירה ביותר במזרח התיכון. וכך לאחר הקמת הארגון הצטרפו פרידה סולימני, מיכאל סולימני ואורלי כהן בהתנדבות מלאה לקידום המורשת הפרסית בישראל. פרידה סולימני משמשת כיחידת קישור עם הארגונים החיצוניים להפעלת האירועים המשמעותיים של הארגון. מיכאל סולימני הוא המוציא לפועל בפרטי הפרטים של התחזוקה, רכש וסדר בארגון. אורלי כהן היא חוט המקשר בין הגורמים לארגון ברשתות החברתיות וכן כחלק ממארגני אירועים המיוחדים. חשוב לציין כי כל פועלם של טווקולי, אורלי כהן, פרידה ומיכאל סולימני נעשה בהתנדבות מלאה לקידום פועלו של ארגון מורשת יהדות ותרבות איראן.

צילום של האומנית הלנה שמחי, צילום: פרטי

אוצרת התערוכה קרן ויסהוז: "'נשמה אירנית' מציגה קשת של יצירה: בציור, שירה, צילום ואומנויות הקראפט, "המעידים על העושר שעדיין מפעפע ושופע ממעיין הרוח של קהילת יוצאי אירן. שפע המתבטא במגוון קולות, צבעים וטעמים הנשענים על התרבות וההיסטוריה המפוארת של קהילה עתיקה זו, שממשיכה לנבוע, ליצור ולהעשיר את התרבות הישראלית בקולם הייחודי".

יצירה של האומן שמואל חזן, צילום: פרטי

לדברי ויסהוז, קהילת יוצאי אירן בישראל ממשיכה לשמור על החיבור והקשר לרוח התרבות העמלנית והאסתטית שממנה הגיעו. "הם מטפחים את החיבור לשורשים גם של הדור הצעיר שנולד בארץ, ונותנים ביטוי לא רק למסורות שהגיעו משם, אלא גם לאופן שבו זה מתבטא ביצירה עכשווית איתה הם יוצרים בארץ", היא מציינת.