עמוד הבית » החלת ותק: המנגנון ששומר על החיסכון בקרן ההשתלמות נזיל ושכדאי להכיר

החלת ותק: המנגנון ששומר על החיסכון בקרן ההשתלמות נזיל ושכדאי להכיר

צילום: Shutterstock.
יש דרך למשוך כספים מקרן השתלמות עוד לפני שהגיעה למלוא התקופה המאפשרת משיכה כדין בפטור ממס – על תהליך החלת ותק וכל התנאים הנדרשים עבורו בכתבה

דניס לר

קרן השתלמות היא מוצר חיסכון מצוין, הן לטווח הארוך שיכול להגיע עד הפרישה, והן לטווח בינוני עם אפשרות למשיכת כספים פטורה ממס לאחר 6 שנים. לישראלים רבים יש קרן השתלמות – כשכירים שהמעסיק שלהם פתח להם קרן כהטבה או כחלק מהסכם קיבוצי, או כעצמאים שיכולים ופתחו לעצמם. זוהי תעשייה פיננסית עצומה, עם נכסים מנוהלים של מאות מיליארדי שקלים, ולרבים יש אף יותר מקרן השתלמות אחת, שפתחו במסגרת מעבר למקום עבודה חדש או כמי שהגיעו לתקרת ההפקדות שזכאיות לפטור ממס, וביצעו פתיחת קרן השתלמות נוספת.

בין כל היתרונות שהופכות את קרן ההשתלמות לאפיק חסכון אטרקטיבי, יש תנאי אחד שלעיתים עשוי "להעיב קצת על החגיגה" והוא הצורך להמתין 6 שנים מיום פתיחת הקרן עד שניתן למשוך את הכספים כדין, בפטור ממס וללא תשלום "קנס" בשיעור שיכול להגיע עד 47%.

לשם כך רצוי להכיר מנגנון שקיים במכשיר קרנות ההשתלמות, שיכול לאפשר, למי שרוצה, להיפגש עם חלק מהכסף באופן מהר יותר ופטור ממס. מנגנון זה נקרא החלת ותק. בכתבה זו נסביר כיצד החלת ותק של קרן השתלמות אחת על קרן השתלמות אחרת של אותו חוסך – יכולה לאפשר את מצב מיוחל של נזילות הכספים.

הטבות מס ופטור ממס על הרווחים

קרן השתלמות היא מוצר אטרקטיבי ולא סתם, אחד היתרונות המרכזיים של המוצר הזה הוא שאת הכספים שנחסכים בה ומושקעים בשוק ההון לטובת הנבת תשואה, ניתן למשוך לאחר 6 שנים בפטור מלא ממס על הרווחים. מס שאחרת היה מוטל בשיעור של 25% על הרווח הריאלי, כבכל השקעה בשוק ההון. הטבה זו ניתנת עד תקרת הפקדה חודשית בשיעור של 2.5% מהעובד ו- 7.5% מהמעסיק לפי שכר של 15,712 שקל ועד תקרת הפקדה של 19,920 שקלים בשנה לעצמאים, נכון ל-2023 .

מעבר לפטור ממס על הרווחים, קרן ההשתלמות מציעה הטבות מס נוספות הן לשכירים והן לעצמאים.  שכירים נהנים מפטור של זקיפת מס על הפקדת חלק המעסיק לקרן השתלמות עד תקרת ההפקדה החודשית (כלומר אם המעסיק מפקיד עבור העובד שכר גבוה מהתקרה, העובד ישלם מס הכנסה ודמי ביטוח לאומי על חלק המעסיק, בנוסף למס על הרווחים שנצברו מעבר לתקרה) ועצמאים נהנים מהוצאה מוכרת עד תקרת הפקדה של 4.5% מהכנסתם השנתית הקובעת ועד לתקרת הפקדה של 12,775 שקלים בשנה.

אך מה אם עולה הצורך למשוך את הכספים מהקרן לפני תום התקופה של שש השנים תוך רצון לשמר את הטבות המס הללו? צעד שיש לציין כי בעלי רישיון פנסיוני רבים לא מצדדים בו בשל היתרונות הרבים שיש למשיכת הכספים בעת הפרישה כתוספת לקצבה. ובכן, למי שיש שתי קרנות השתלמות ואחת מהן כבר נזילה, יכול למשוך משתיהן כספים בתהליך הנקרא "החלת ותק" עם חלק מהטבות המס.

מהי החלת וותק בקרן השתלמות?

נניח אדם שיש ברשותו שתי קרנות השתלמות. אחת נפתחה לפני שש שנים על ידי המעסיק שלו במהלך עבודתו כשכיר. נניח שאותו אדם עזב את מקום העבודה כעבור ארבע שנים והחל לעבוד כעצמאי ובמסגרת זו פתח לעצמו קרן השתלמות לעצמאים, שאליה הוא מפקיד כספים במהלך השנתיים האחרונות. כעת הוא זקוק לכסף .

במצב כזה יש לו קרן השתלמות ותיקה שכבר הגיעה למצב נזיל המאפשר למשוך ממנה כסף ללא תשלום מס לצד קרן צעירה יותר שאליה הוא מפקיד כיום

ללא החלת ותק, הוא היה צריך לגשת לחשבון הוותיק והנזיל, בעוד שהחיסכון החדש יותר היה חסום בפניו בכל הנוגע להנאה מהטבת המס.

ואולם בהפעלת החלת הוותק, הוא יכול למשוך מהקרן החדשה יותר את הכספים, ולקבל כסף פטור ממס שאחרת היה צריך להמתין לו עוד 4 שנים. למעשה, לפי כללי החלת הוותק, הקרן החדשה היא זו שמחויבת להימשך ראשונה, היא חייבת להימשך במלואה, ואז היא נסגרת. הדבר לא משפיע על הנזילות בקרן הוותיקה יותר.

בהקשר זה יש לציין כי שתי הקרנות לא חייבות להיות מנוהלות אצל אותו גוף מוסדי, אך כן קיים צורך להוכיח את הנזילות של הקרן הוותיקה.

תנאים ומגבלות בהחלת ותק

ליכולת להחיל ותק מקרן השתלמות אחת לשנייה יש כמה תנאים ומגבלות. כפי שצוין, החלת הוותק מתממשת ברגע משיכת הקרן החדשה, וחובה למשוך אותה ראשונה ובמלואה. בנוסף, אם טרם החלת הוותק בוצעה משיכה מהקרן הישנה יותר שהיא כבר נזילה – לא ניתן להפעיל את החלת הוותק.

מגבלה בסיסית נוספת היא שאין הפקדות במקביל לשתי הקרנות. כלומר, לא ניתן לבצע החלת ותק אם יש הפקדה פעילה לקרן הוותיקה לצד הפקדות שוטפות לקרן צעירה יותר.

מטבע הדברים, קיימות גם מגבלות הנוגעות להבדל בין שכירים לעצמאים ביכולת לפתוח קרן השתלמות. הראשונה: אחת מהקרנות חייבת להיות במעמד שכיר, שאם לא כן, עצמאים היו יכולים לפתוח קרנות השתלמות ללא הגבלה ולפגוע במנגנון הפטור ממס. והשנייה: החלת ותק יכולה להתבצע על שתי קרנות בלבד, ולא יותר מכך – מסיבה דומה.

ניצול החלת הוותק לטובתכם

לסיכום, אמנם כשמדברים על קרנות השתלמות עוסקים בדרך כלל בתשואות, בנכסים, במס על הרווחים וכדומה, אך מנגנון החלת הוותק הוא מפתח ליכולת של החוסך להגיע להטבת המס במסלול מקוצר. אם יש ברשותך שתי קרנות השתלמות, בדוק אם תוכל לנצל את החלת הוותק. ואם יש ברשותך קרן השתלמות אחת, ניתן להתייעץ עם איש מקצוע לגבי האפשרות של פתיחת קרן נוספת לטובת ניצול הטבות מס.

* אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח