עמוד הבית » איך יוצרים יציבות משפחתית דווקא בימים אלו?

איך יוצרים יציבות משפחתית דווקא בימים אלו?

רוחי סקיגן, צילום: שירי דגן
גמישות מחשבתית, זה לא מה שחשבתם.

לא סתם יכולת של גמישות מחשבתית נחשבת היום כמדד לניבוי הצלחה עתידית. במציאות של היום גמישות מחשבתית היא זו שמאפשרת לנו להתמודד מול השינויים שלא נגמרים והצורך שוב ושוב להמציא את עצמינו מחדש. אנו חיים במציאות בה הדבר הקבוע היחיד הוא השינוי הכל משתנה, כל הזמן. במקביל קיימת הנחה רווחת שילדים זקוקים ליציבות. ואם כהורים אנו רוצים לספק יציבות אך המציאות היא הכי לא יציבה, מה המקום שלנו בעצם?

צילום: שירי כגן

האם יציבות סותרת את השינוי והגמישות?

כשהתחילה המלחמה היו לי 2 מחשבות בראש.

הראשונה – כמה פערים ילדים הולכים לצבור מתקופה זו

והשנייה- כמה כוח יש לתקופה זו עבור התפתחות הילדים..

דווקא בזמנים בהם אנו לא באיזון אנו נדרשים לגמישות מחשבתית רבה ככל האפשר, אנו נדרשים לווסת את עצמינו, למרות הקושי, אנו נדרשים לפתרון בעיות ליצירתיות. אנו מוכרחים להסתגל וכמה שיותר מהר למציאות החדשה ולהמשיך, להסתכל קדימה. וכאן יש לנו את האופציה לפתוח דלת עבור הילדים למודל הכי בריא שתוכלו לתת

מה עושים כשהכל משתבש?

  1. התחילו בלהגדיר מה חשוב לכם לשמור כמו שהיה!. שבו והכינו לעצמכם רשימה, כן, ממש רשימה. זה יתן לכם רוגע פנימי ובהירות לגבי השינוי שקורה – אתם בעצם מגדירים מחדש את השליטה והיציבות שלכם לגבי המציאות העכשווית. מה אתם רוצים שישאר כמו שהיה? איזו קביעות חשובה לכם? האם זו התזונה, שעות השנייה, זמן הצפייה במסכים? הגדירו לעצמכם על מה חשוב לכם לשמור גם כאשר הבית בתקופה פחות מאוזנת!
  2. המשיכו והגדירו אילו פינות אתם מוכנים לעגל? או איזו התנהלות חדשה אתם מכניסים?אולי מותר שהחדר ישאר מבולגן? האם יש כלל מסוים שאתם מוכנים לוותר עליו כרגע? הגדירו אותו! (" בימים כאלו זה בסדר עבורי אם הילדים ילכו לישון מאוחר יותר…)
  3. סיימו בהגדרת 2 ערכים שאתם רוצים להעביר לילד דווקא בימים אלו. ימים שונים נשארים בזיכרון לאורך שנים. חשבו, מה אתם רוצים שהילדים יזכרו מימים אלו? החליפו רגש שלילי בפעולה המשפיעה למען הערך שלכם. פעולה יכולה להיות לוח תודות, נתינה לאחרים, מוזיקה שמחה בבית או כל דבר שיקדם את הערכים שחשוב לכם לשמור. לעיתים אין צורך לערב כלל את הילד בערכים שבחרתם – מספיק שאתם תהיו עירניים לכך, המסר כבר יעבור לבד.

ולמה חשובה ההגדרה הברורה? ברגע שעשיתם זאת יצרתם 2 דברים: 1. התגמשתם והסתגלתם לשינוי 2 יצרתם יציבות חדשה – יש                 שגרה חדשה, היא יציבה לימים אלו!

כעת, אחרי שלכם הכל ברור שבו והסבירו לילדים.

ציירו להם את השינוי, ספרו להם מה נשאר קבוע, הסבירו מה קצת משתנה – בהירות זו תיצור בטחון ויציבות אצל הילד. (אמא לא מתפקדת כמו תמיד אבל אני יודע למה לצפות בתוך זה..)

שתפו את הילדים בערכים עליהם חשבתם – אם חשבתם על נתינה – חשבו יחד עם הילדים – למי אפשר לתת, מה אפשר לתת.. אם חשבתם על שמחה חשבו יחד איך אפשר לשמור על הבית שמח למרות מה שקורה?

פעמים רבות בזמנים של קושי או שינוי גם אנו לא מווסתים, דברים משתנים והכל מרגיש לא צפוי ולא מתוכנן – ברגע שנחליט לארגן את השינוי בצורה טובה נגלה כמה הוא יכול להיות יציב. למרות הכל!

צילום: שירי כגן

מאת רוחי סקיגן ,קלינאית תקשורת המטפלת בילדים ונוער עם אוטיזם ויוצרת משחקים ותוכן דיגיטלי לילדים עם קבעון מחשבתי וקשיי תקשורת.

לעמוד האינסטגרם שלה – https://www.instagram.com/rochiskigen_slp/

לאתר הבית –  https://rochiskigen.co.il/

 

תגובה

הוספת תגובה