עמוד הבית » הספרייה שנושאת את מורשת העם היהודי – מבט אל הספרייה הלאומית

הספרייה שנושאת את מורשת העם היהודי – מבט אל הספרייה הלאומית

מראה חיצוני של הספרייה, צילום: יהודה סובול
הספרייה הלאומית בירושלים, הידועה גם בשם ספריית המדינה, היא הספרייה הלאומית הגדולה של מדינת ישראל. משכנה החדש של הספרייה הלאומית החדשה שנחנכה בתחילת השנה, ממוקם בקרית הלאום מול כנסת ישראל בירושלים. הנקודה הנמוכה ביותר בקשת הגג של המבנה נמצאת בדיוק מול מרכז רחבת משכן הכנסת.

תהליך התכנון והבניה ארך 12 שנים ונוהל ע"י משרד האדריכלים השוויצרי herzog &de meuron  יחד עם המשרד הישראלי Mann Shinar Architects & Planners. המתכננים שילבו באופן מדהים בין המעטפת החיצונית שעשויה מהאבן הירושלמית המקומית בחיתוך ייחודי שמזכיר את אבני הכותל המעוגלות לאדריכלות הפנים שמורכבת מחומרים מודרניים אירופאים כמו קירות בטון, ריהוט, חיפויי עץ חומים חמים, ריפודי בד כחולים שמשרים רוגע  וחזיתות זכוכית גדולות שמאפשרות לאור הטבעי להיכנס פנימה. אדריכלות המודרנית של בניין הספרייה הלאומית בירושלים היא דוגמה מרשימה לסגנון הבינלאומי המודרני בארכיטקטורה לצד מראה מינימליסטי.

מבט אל האולם הראשי, צילום: יהודה סובול

>>> יובל אמברמוביץ' בהרצאת ה – 1000 הרשימה

גרמי המדרגות הספירליים, ספסלי העץ בחזית הבניין ובאולמות הקריאה- אלמנטים שחוזרים על עצמם בהרבה מהפרויקטים שהמשרד השוויצרי תכנן בחו"ל. המבנה קיבל את הדרוג הגבוה על פי התקן האמריקאי לבניה ירוקה – Leed Platinum. התאורה הטבעית שנכנסת דרך הסקיילייט העגול והגדול במרכז הגג, חודרת לשלושת קומות אולמות הקריאה עד לקומות המרתף עמוק באדמה. עיצוב הפנים משרה אווירת הוד ורוגע כיאה לספריה לצד אדריכלות מודרנית.

ספירלת המדרגות בירידה אל מטמון הספרים. צילום: יהודה סובול

 

הספרייה משמשת כאוצר המידע הלאומי של מדינת ישראל ונחשבת לאחת הספריות המרכזיות לחקר יהדות וארץ ישראל. משמשת גם כמכון מחקר ומשכנת חוקרים העוסקים בתחומים הקשורים לאוספיה המהווים אוצרות תרבותיים ומדעיים עצומים, שנאספו לאורך מאות שנים. ספרים עתיקים וכתבי-יד נדירים – כולל כתבי-יד עבריים מימי הביניים, ספרי דפוס עבריים מהמאה ה-16, עותקים מקוריים מהרמב"ם, הגאונים, ספרים ותעודות היסטוריים – אוספים גדולים של ספרי היסטוריה, ביוגרפיות, וכתבים מגוונים המתעדים את קורות העם היהודי והתפוצות השונות. ארכיונים ציוניים ומגילות – כולל מכתביהם של חיים נחמן ביאליק, זאב ז'בוטינסקי, תעודות מהתקופה העות'מאנית, מגילות גנוזות, ספרים של יהודים מפורסמים – כגון כתבי אלברט  איינשטיין, מרטין בובר, חיים נחמן ביאליק ועוד דמויות בולטות לצד ספרי קודש ודת – תנ"כים עתיקים, סידורי תפילה מיוחדים, כתבי חז"ל ופרשנות יהודית רבה.

מראה האולמות של הספרייה הלאומית, צילום: יהודה סובול

 

מרבית הספרים ממוקמים במטמון-מחסן הספרים הרובוטי המאפשר נגישות לפריטים הרבים שמאוחסנים עמוק בקומת המרתף העצומה- בתוך דקות מרגע שנתבקשו על ידי הקוראים, הסטודנטים או החוקרים. הספרייה משתרעת על שטח של 46,000 מ"ר ב- 11 קומות מהן 5 מתחת לפני הקרקע ומכילה כ- 5 מיליון ספרים ועוד כ- 3 מיליון פריטים היסטוריים, תצלומים, עיתונים, כתבי יד, מפות ואוספים ארכיונים מגוונים. אולמות הקריאה יכולים להכיל כ- 600 קוראים בו זמנית.

שקט קוראים, צילום: יהודה סובול

 

בהקמת הספרייה הושקעו כ-860 מיליוני שקלים- רובם תרומות של יד הנדיב- קרן רוטשילד, משפחת גוטסמן מניו יורק וכ- 15% מתקציב ממשלת ישראל. צילומי האדריכלות ממחישים שהפרויקט הוא "גן עדן" לצלמים.

מאת יהודה סובול צלם אדריכלות