עמוד הבית » איש המוסד לשעבר על הסרט החדש של בונד

איש המוסד לשעבר על הסרט החדש של בונד

צילום: נעמה משיח כהן
במרכז אירוע ההפקה הנוצץ של חברת שעוני היוקרה 'אומגה' עמדה הקרנת טרום בכורה של הסרט החדש מסדרת סרטי בונד: "לא זמן למות" בשלושה אולמות.

בהזמנה נקבע כי קוד הלבוש בהשראת 007, וחלק מהאורחים, ובעיקר האורחות, עמדו במשימה. הצטרפתי לנעמה משיח כהן, העורכת הראשית של אתר מוקסיני.

"לא זמן למות" במשפט אחד הוא סרט מבטיח, שלא מקיים את הבטחתו. ההבטחה היחידה היא אולי הפרידה הסופית מדניאל קרייג, שיש הרואים בו את הבונד המנצח בין שורת השחקנים שגילמו עד היום את דמות המרגל בשרות הוד מלכותה. גם כאן, אני חשוב בדיוק הפוך.

הסרט מתחיל בסצנה כפולה, ובצרפתית. כמו מתוך סרט אחר לחלוטין, מפגש מרתק וקשה לצפייה (מבלי לעשות 'ספויילר' לקוראינו, שיצפו בסרט'). הסצנה השנייה, די קרובה לתחילת הסרט, היא זו שחיכינו לה. פתיחה הכוללת מרדפים עוצרי נשימה בסמטאות כפר עתיק באזור הררי. אופנועים, מכוניות, ירי לכל עבר, ומכונית אחת ויחידה שחלונותיה חסומות לכל הכדורים.

ימין נעמה משיח כהן, אבנר אברהם צילום:פרטי

כאיש מוסד לשעבר, היועץ היום לסרטי ריגול ואף מעורב בהפקות של סדרות טלוויזיה, אני חש בקושי כבר מתחילת הסרט. מדובר ב- Q, אותו גאון מעבדה שהכרנו לאורך השנים, האיש שממציא פטנטים וגאדג'ים, ואף נוסע ברחבי העולם כדי להדריך את בונד ולהעביר לו את המוצר החדש. הפעם בחרה ההפקה להפוך אותו מיחיד סגולה לחצי ארגון ביון מהלך.

הוא ממציא, גאון, האקר, איש סייבר, כימאי ואיש מבצעים. הוא מנהל את המבצע מרחוק, מדבר עם הסוכנים ומנווט את הפעילות. אם ברוב סרטי הריגול והפעולה אנו רואים חדרי בקרה עתירי מסכים, כפתורים, אורות מנצנצים ואמצעי תקשורת, כאן אני רואים אדם אחד ויחיד, ששולט לבדו על המצב. הקושי מתחבר לעובדה שבכל הסרט יש כמה גיבורים בודדים, אך גם כמה שחקנים בודדים.

בשום ארגון ביון לא מתנהל מבצע שהשותפים בו הם סוכן 007 בגמלאות, עוד סוכנת 007 שמנסה ללא הצלחה להיכנס לנעליו, ראש ארגון, מזכירה שהיא גם קצינת מודיעין ו-Q אחד ומיוחד.קשה לעקוב אחרי העלילה והרצף שלה, יתכן בגלל ריבוי מספר הכותבים, והטלטלה שעבר התסריט שכתיבתו החלה לפני יותר מחמש שנים.

צילום: אבנר אברהם

לחובבי בונד המקפידים לצפות בכל הסרטים, זה יהיה סרט נוסף בסדרה. הם יגיעו לאולמות ויצפו בסרט כחלק ממורשת, אהבה, נוסטלגיה והתמדה. בעיני זו נקודת מפנה, כי מי שמגיע ורואה את הסרט – לרוב יצפה בו בקולנוע פעם אחת. בהשוואה לסרטים קודמים בסדרה, התחושה היא שהסרט התרחק מאוד מדמות הבונד המסורתי עם החיוך הממזרי. גם סצנת החיזור והאהבה בין בונד לנערתו נעלמה, והיא בכלל לא סוכנת זרה שמחפשת להתקרב אליו כדי לחסל אותו.

האכזבה הגדולה בעיני היא ליהוקה של מחליפתו של בונד. האישה הראשונה שמגלמת את התפקיד. אנו נחשפים אליה כאשה המבלה במועדון בקובה, צבע עורה השחור ושיער האפרו מתאימים למראה המקומי. אחרי שהיא מחבלת ברכבו של בונד, היא מציעה לו טרמפ בקטנוע שלה. היא מגיעה לחדר, ובמקום סצינה אינטימית הדבר הראשון שהיא מורידה זה הפאה. דמותה אינה מרשימה, הליהוק לדעתי שגוי והדיאלוגים שנכתבו עבורה לא הופכים אותה למבריקה בלשון המעטה.

לונדון נותרה קרה ורחוקה, עם צילומי רחפן וצילומי פנים במשרדי המפוארים של M, הוא ראש הביון הבריטי. על קירות משרדו מביטה קודמתו בתפקיד, בציור בשמן בסגנון עתיק.

אבנר אברהם הינו מייסד ויו"ר סוכנות המרצים והיועצים הבינלאומית www.spylegends.com