עמוד הבית » אתם לא באמת עושים אנטי אייג'נג אם אתם לא בוחנים את התזונה שלכם

אתם לא באמת עושים אנטי אייג'נג אם אתם לא בוחנים את התזונה שלכם

צילום: ליאור שני והפורטל התזונה הבריאה Eatwell
האם ידעתם שלגוף שלנו יש יכולת לחדש את עצמו ולהחלים ממחלות כרוניות כמו סכרת וסרטן? תהליכים אלו נתמכים על ידי תזונה נכונה, שהיא גם מפתח לאנטי אייג'נג אפקטיבי.

אני לא יודעת מה אתכם, אבל אני דואגת לסיים את כל משימות הסופ"ש לפני יום שישי כדי להשאיר לי את שיש בוקר פנוי. וכנס כזה נופל לי בול במשבצת הנושאים הכי חשובים שאני רוצה להעשיר את עצמי בהם. ביום שישי האחרון, השתתפתי בכנס "אוכלים בריא", שהתקיים בתיאטרון גבעתיים, הכנס השנתי, שנערך השנה ב 11-12 באפריל, הביא יחדיו מומחים בתחום התזונה, הרפואה התזונתית, נטורופתיה והתחדשות גופנית, ששיתפו את המשתתפים בידע העדכני ביותר ובשיטות טיפול חדשניות לשמירה על תזונה בריאה ואורח חיים מאוזן. בכנס, נשאו דברים מעל לעשרים מרצים בנושא. בעת ההרשמה לכנס יכלו הנרשמים לבחור מתוך מגוון שונה של הרצאות בנושאים שונים בתחום.

ההרצאה הראשונה אתה בחרתי להתחיל את היום עסקה בנושא של צומות. צום הוא נושא חם מאוד בזמן האחרון. למי אין חבר או מכרה שהתחילו צום המבוסס על "אכילה קצובה בזמן", או הלכו לאיזה ריטריט צום מיצים? אז לי באופן אישי יש כמה חברים כאלה, והנושא ריתק אותי, בעיקר בגלל העדויות המרשימות על יעילותו של הצום במניעת מחלות ניווניות, מחלות כרוניות, מחלות דלקתיות וזיהומים, ואף טיפול והבראת הגוף מתאים סרטניים, והרשימה עוד ארוכה.

צילום: ליאור שני והפורטל התזונה הבריאה Eatwell

 

>>> טעימות וסיפורים מאחורי האוכל – רו חדשה ומרתקת בכפרים הדרוזים 

את ההרצאה פתח ד"ר גיל יוסף שחר, מומחה לרפואה תזונתית, בה הוא דיבר על התועלות שיש בצומות והדגיש לא פחות את הסכנות שבניקוי רעלים מהיר מדי וללא ליווי. הוא הציע שיטות בטוחות יותר לניקוי ושימור מסת השריר, שהיא חשובה לשמירה על בריאות טובה, בעיקר בגיל המבוגר. הוא ציין כי תרגילי כוח והתנגדות עשויים לעזור בשמירה ובניית מסת שריר.

המשיך אותו בנושא אלירן דה מאיו, מייסד בית הבריאות, שדיבר על ההשפעות הרוחניות והגופניות של צום מים. דה מאיו מסביר:" מחלות ניווניות וסרטן אינן נוצרות ביום אחד – הן מתקדמות לאורך שנים. הצום הוא תהליך שמאפשר להשיג את הדבר הכי קרוב לאנטיאייג'ניג : צלילות המוח, מניעת מחלות ניווניות וסרטן. התהליך מאפשר לגוף לזהות את הקשים והפגמים על ידי תהליך אוטופגיה, בו הגוף מחזיר את מנגנון הפיקוח לפעול כמיטבו".

צילום: ליאור שני והפורטל התזונה הבריאה Eatwell

 

תהליך האוטופגיה, הוא תהליך שבו הגוף ממיר חלקים פגומים לאנרגיה. צום מאפשר לגוף לנקות את עצמו מרעלים ולשחרר תאים פגומים ומיותרים, תוך כדי חידוש ושיפור הפונקציונליות של תאים קיימים וחדשים. מסתבר ש"אוטופגיה" הוא אחד המושגים החמים היום בתחום האנטי אייגינג (עיכוב תהליך ההזדקנות) ושיפור הבריאות. כמו כן ציין אלירן דה מאיו כי צום לא רק משפר את כושר הריפוי של הגוף אלא גם מעצים את הקשר בין הגוף לנפש ואת היכולות המנטליות, הוא העיד: "כשאנו צמים אנו הופכים להיות הרבה יותר רגישים, במקום לנטרל את עצמנו באמצעות אוכל אנחנו נדרשים לדרכים חדשות במקום האוכל, שמילא נקודה מסוימת בחיים שלנו".

במהלך הכנס ניתן היה לראות את החיבור בין רפואה מודרנית לבין גישות טבעיות ורוחניות, שכל אחת מהן מביאה תובנות יקרות לשולחן. השילוב של שיטות אלו מצביע על מגמה מתגברת להבנת הבריאות בצורה הוליסטית, שלא מתייחסת רק לסימפטומים אלא גם לשורש הבעיה ולבריאות הכוללת של האדם. הנטורופת יגאל קוטין הביא עדויות מחקריות ותובנות ממאמרים אקדמאים שפורסמו בנושא צום כשיטת ריפוי ואורח חיים בריא. אני יצאתי מההרצאה עם רצון להמשיך ולחקור את נושא ואף להתנסות. לא כל הצומות כוללים הימנעות ממזון במשך ימים או שבועות (כן, הצום הארוך ביותר עליו דובר הוא של 40 יום!) וחלקם מאפשרים אכילה בשעות מסוימות של היום ועדין מצליחים לקבל תועלות רבות מהתהליך.

הכנס הכיל הרצאות בנושאים מרתקים וסדנאות פעילות, החל מכלים מעשיים מתחום האימון לשינוי תזונתי, פתרונות לנשים בגיל המעבר, רוקחות וקוסמטיקה טבעית, בריאות המוח, השמנת יתר, סדנת קמחים חדשים, אכילה רגשית, סדנת קינוחים בריאים ועוד.

הסדנא הבאה אליה נכנסתי היא הרצאתה של אפרת אטיאס, מטפלת בתזונה טבעית ומנחה משפחות לחיים בריאים, הדיון בהרצאתה עסק בחשיבותה של תזונה נכונה ובריאה לשמירה על בריאות אופטימלית של כל דירי הבית. נושאים כמו צמצום סוכרים מתועשים, הגברת צריכת פירות וירקות טריים, ושמירה על מאזן מזון מתאים הועלו לדיון. כל אלו באים להדגים את ההשפעה העצומה של התזונה על הבריאות הפיזית והנפשית. הרצאתה הדגישה אצלי נושא מהותי בו אני עוסקת רבות – רובנו יודעים שסוכר, מזון מעובד, שמנים מזוככים ועוד מוצרי צריכה שונים מזיקים לנו – ועם זאת, לא זו בלבד שאנחנו ממשיכים לצרוך בעצמנו – אנחנו גם מאכילים את ילידנו באותו מזון שמזיק לנו. הרבה אנשים טוענים שמחלות הן ענין של גנים, אז נכון, יש נתון גנטי בכל הקשור למחלות, עם זאת הדבר הראשון שגורם למחלה לפרוץ הוא לא הגנטיקה – אלא הרגלי הצריכה! כלומר, אדם שאביו היה חולה סגרת, לא בהכרח יחלה גם הוא – המזון שהוא יבחר לצלחתו יהיה פקטור רציני בהתממשות של המחלה. כלומר, היכולת שלנו להיות מודעים להרגלי הצריכה שלנו, לשנות ולבצע שינוי הנו פקטור מהותי באיכות החיים ולבריאותנו.

צילום: ליאור שני והפורטל התזונה הבריאה Eatwell

 

נושא המזון בצלחתנו הוא נושא קרוב מאוד לליבי. ספרי "וחך, אוכל יטעם לו", עוסק בקשר בין מוסר ובין המזון שאנו אוכלים בעידן המודרני המתועש. גם בכנס שמחתי לראות את ההסכמה כמעט מכל צד, להכרח לצמצום המזון מהחי והדגש על צריכה של מזון מהצומח, כחלק משיפור אורח חיים בריא. השילוב בין הטענות המוסריות בספר, יחד עם המסקנות הבריאותיות בכנס יוצר קרקע אינפורמטיבית, מדעית ופילוסופית עשירה מאוד ומלאת תובנות למעבר לתזונה מהצומח וצמצום מזון מהחי.

במקביל להרצאות, בנין התיאטרון היה מלא בדוכנים המציעים לקהל הרחב מזון, תכשירים ומוצרי בריאות במחירים מיוחדים לכנס. יצאתי שמחה וטובת לב עם שקיות מלאות בכל טוב.

בעידן שבו תזונה ובריאות הן במרכז הדיון הציבורי, כנס 'אוכלים בריא' הביא לקדמת הבמה את החיבור בין אורח חיים בריא לאנטי-אייג'ינג, תוך הדגשת יכולת הגוף לרפא עצמו באופן טבעי. ומה אני ממליצה לכם? לסמן לכם ביומן שלא תפספסו את הכנס הבא, ובעיקר להמשיך ולהתעמק בתחום ולהעז לעשות שינוי בצלחת המזון שלכם – לבריאות!

מאת יפית סרנגה, יוצרת בפילוסופיה ובאמנות. מחברת ספר העיון בפילוסופיה "וחך, אוכל יטעם לו" וציירת מחאתית.

www.yafitsaranga.com

 

תגובה

הוספת תגובה