עמוד הבית » תרופה תוצרת סבתא: איך להקל על כאב גרון בדרך יעילה וטבעית?

תרופה תוצרת סבתא: איך להקל על כאב גרון בדרך יעילה וטבעית?

צילום שטרסטוק
קמתם בבוקר והגרון כואב? אל דאגה, הנה כמה תרופות סבתא שיקלו לכם על הכאב בדרך טבעית, מהירה ויעילה

רויטל מור

כאבי גרון אינם דבר נעים. לעיתים הם סימן המבשר על בואם של הצינון או השפעת, לפעמים הם מחלה בפני עצמה ולעיתים – תוצר לוואי של מצב אחר דוגמת רפלוקס המתבטא בצרבות. בעוד שחשוב לברר ולהגיע לאבחון אצל רופא מתאים, בפרט במצב שבו הכאב נמשך מספר ימים, יש מספר פעולות שתוכלו לעשות בנוסף לכך כדי להקל על המצוקה ועל כאב הגרון – גם אם באופן זמני. כך למשל, צריכת תוספים כמו פרופוליס וסירופים טבעיים עשויה להועיל במיוחד להרגעת הכאב וכן חומרים שתוכלו למצוא במזווה הביתי כמו מלח או דבש, ולרקוח לכם תרופת סבתא תוצרת בית – הסיבה שלשמה התכנסנו כאן.

בראש ובראשונה: מעקב וביקור אצל הרופא

כאבי גרון יכולים להיווצר מסיבות רבות: שפעת, צינון, דלקת של חיידקים פתוגניים דוגמת סטרפטוקוקוס, הפרעה מכנית כתוצאה משיעול או לאחר הוצאת זונדה, זיהום פטרייתי, גידול או הפרעה אחרת או צריבה כתוצאה ממיצי קיבה העולים מהוושט (רפלוקס). במידה ומדובר במקרה השכיח – צינון, קרוב לוודאי שכאבי הגרון יישככו לאחר מספר ימים. בכל מקרה שבו מדובר בכאב גרון כרוני, חד במיוחד או כזה הנמשך פרק זמן ארוך יותר מיום או יומיים – כדאי לפנות לייעוץ מקצועי אצל רופא או רופאה שיוכלו לאבחן את הבעיה ולטפל בגורמים השונים לכאב. אנטיביוטיקה, לדוגמה, היא טיפול שכיח הניתן במקרה של דלקת גרון הנגרמת מחיידקים פתוגניים.

במידה וכבר אובחנתם ואתם מעוניינים לחפש פיתרון שיקל על הכאב, ובפרט אם התשובה שקיבלתם היא כי מדובר בצינון, שפעת או "זה יעבור" – אפשר לנסות את תרופות הסבתא הבאות כדי להקל על התסמינים.

גרגור במי מלח

למי מלח יכולת חיטוי טובה המסייעת בתורה להתמודד עם נפיחויות בגרון ועודף ליחה – דבר שיכול להקל משמעותית על כאבי הגרון. הדרך היעילה לעשות זאת היא להמיס כחצי כפית מלח דק בכוס קטנה של מים חמימים, אפשר להוסיף גם חצי כפית של סודה לשתייה. את מי המלח מגרגרים במשך כ-1-2 דקות ויורקים. ניתן לחזור על פעולה זו גם עשרים פעמים במהלך היום.

"דבש, הכל דבש"

דבש מכיל תכונות אנטי בקטריאליות ונחשב לתרופה מצוינת להקלה על כאבי גרון בשל יכולתו לסככו. תוספת של כף דבש פעמיים ביום יכולה לעזור בהחלמה ולהקל על הכאב ובמידה ואתם סובלים גם משיעול – חצי כף לפני השינה תסייע אף היא להקל על שיעולי הלילה.

בנוסף, דבש הוא מאכל טעים אשר שילובו עם דברים נוספים כמו מים חמימים או לימון, צפוי להביא גם כן להקלה משמעותית על כאב הגרון. בעוד שבלימון מצויים חומרים אנטי בקטריאליים ומים חמימים מקלים על תחושת הגירוד והעקצוץ בגרון דואב, שילוב של כל השלושה הוא גם טעים וגם צפוי להקל על התסמינים. בכל מקרה, אין לתת דבש לתינוקות בני פחות משנה.

תמצית צמח המרשמלו

בניגוד לדעה המקובלת של ילדים בני ארבע, צמח המרשמלו אינו מבשיל לפירות נקטפים בדמות סוכריות המרשמלו אולם זה לא מקרי ששני הדברים נקראים בשם זהה. סוכריות המרשמלו מיוצרות ממרנג וסוכר המועשר בג'לטין אך במקור, לא בוצע שימוש בג'לטין אלא בתמצית שורש המרשמלו אשר שמו בעברית הוא חלמית הביצות או תמצית פרח נטופית רפואית. הצמח דומה לג'לטין בצמיגותו ויכולתו לעבות ולייצב את הממתק הנחשק ובזמנים מתועשים פחות, אף שימש לכך. כיום, סוכריות המרשמלו אינן מכילות את תמציות הצמח אך ניתן להשיג תמציות אלו (פרחים או שורשים) ולהשתמש בהן כדי להקל על כאב גרון.

אופן השימוש: חולטים את הצמחים או התמצית בחליטה קרה או חמה, ושותים מספר פעמים ביום. במידה ואתם סובלים מסוכרת, התייעצו תחילה עם רופא המשפחה שלכם כיוון שתמצית זו יכולה להוריד את רמות הסוכר בדם.

תה חם עם קמומיל

גם שתיית משקאות חמים צפויה לסייע בהתמודדות עם כאבי גרון שכן המשקה החמים המחליק בגרון מרגיע ועוזר, ואם הוא גם טעים, מזין ומכיל חומרים שעשויים להקל ולעזור – מה טוב. זה נכון למרק עוף, תה עם דבש או לימון וגם לחליטת קמומיל מרגיעה. בנוסף לתכונות ההרגעה הכלליות מהנוזל החם, לתה הקמומיל יתרונות בריאותיים רבים כמו הרגעת דלקות והקלה על כאב, סיוע בשינה הדרושה לצורך החלמה מהירה ואף אינו מכיל קפאין.

פלפל חריף

גם אם פלפלים חריפים לא יעזרו ישירות להחלמה הם בהחלט מסוגלים להקל על הכאב. קולטני הכאב בתאי העצב מגיבים לקפסיצין – החומר שגורם לפלפלים חריפים להיות חריפים, ומשחררים בבת אחת את החומרים שאחראיים לתחושת הכאב מחום. כיוון שהזמן שלוקח לחומרים אלו להיבנות הוא ארוך יחסית, התוצאה של שימוש בפלפל חריף היא אלחוש זמני של האזור הכואב. ככלל, החומר עוזר גם להפחתת הנזק הנגרם כתוצאה מהתקף לב (באמצעות הנחת רטייה על בית החזה עם מים שבהם מושרית כפית פלפל אדום חריף כמו קאיין, למשל) וכן באלחוש כוויות ובדלקות מפרקים.

לסיכום, כאב גרון הנמשך מעל למספר ימים או לחלופין כזה חד דורש אבחון וטיפול רפואי, אולם ישנן לא מעט תרופות סבתא שיכולות לעזור ולהקל על התסמינים, לפחות עד לבואה של הישועה הרפואית.

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה