עמוד הבית » "אַיֶּלת השחר" תערוכה במוזיאון ארצות המקרא

"אַיֶּלת השחר" תערוכה במוזיאון ארצות המקרא

גיורדנה מוזראני, שישי לאוקטובר, צילום: באדיבות האומנית
התערוכה אַיֶּלת השחר תיפתח במוזיאון ארצות המקרא ירושלים ב-13.3.24 במסגרת הבינאלה של ירושלים 2024.

התערוכה נוצרה בעקבות סוד האיילה – מיתוס עתיר משמעויות בקבלה לדורותיה שמקורו במקרא. נשזרים ומתלכדים בו: אהבה, לידה, טבע, הבאת הגאולה והכיסופים לאלוהים. במדרשי חז"ל, האיילה מזוהה עם השכינה: "החסידה שבחיות ורחמיה מרובין על בניה", היא מופיעה ככזו שיודעת את סוד הורדת הגשם ובכך מביאה שפע חיים וחסד לעולמנו. בספרות חז"ל קשורה אַיֶּלת השחר הן למי התהום והן למים משמים ולכוכב השחר – נגה, המאיר באורה של ונוס.
אַיֶּלת השחר מזוהה גם עם דמותה של אסתר המלכה – בזכות מעשי החמלה שלה, האל מאזין לתפילתה. במאפייניה אלו האיילה מהווה סמל לתהליך הגאולה. בכל לילה האיילה יולדת את השחר מחדש.

 איריס אהובה פיקובסקי, איילת השחר צילום: באדיבות האומנית

 

>>> הומור בשעת משבר 

בתערוכה יוצגו 31 יצירות וידאו, רישום, ציור, מיצג, תצריב, פרפורמנס ופיסול, עבודות אלו נועדו להתחקות אחר עלילותיה של השכינה המביעות את ה ת ש ו ק ה  ל א י נ ס ו ף כמאמרו של משורר תהלים: "כְּאַיָּל, תַּעֲרֹג עַל-אֲפִיקֵי-מָיִם, כֵּן נַפְשִׁי תַעֲרֹג אֵלֶיךָ אֱלֹהִים." (תהלים מ"ב).

 סנדרה וולברג, עץ הפרי עושה פרי, צילום: באדיבות הצלמת

 

בימים אלו, בעקבות אירועי השבעה באוקטובר, מיתוס האיילה מעורר את השאלה האם וכיצד תתכן בריאה מחדש לאחר פציעה רב-ממדית כזו?
אירועי השבעה באוקטובר דחו את מועד הפתיחה ובזמן הזה נעשו עוד התאמות שיכולות להתייחס גם לאירועים קשים אלו. והאיילה, זאת שמייצגת בתערוכה את האם האלוהית, כעת היא גם כאם מנחמת שמעוררת אותנו לקום מעפר נובה ויישובי העוטף, להיוולד מחדש ולהזריח אופקים חדשים של תקווה ואור.

פתיחה: 13.3.24 נעילה: 29.4.24

אוצרת רחל פרליבטר.

פרטים באתר המוזיאון: www.blmj.org