עמוד הבית » "הסגנון של פעם"

"הסגנון של פעם"

צילום לירן בן איבגי
לירן בן איבגי מסבירה את סוד הקסם של הבתים הכפריים

"הדבר הראשון שחשוב לדעת עליי? אני מתכננת ומעצבת בתים בסגנון אירופאי. זה הסגנון שאני אוהבת, ואליו אני מתחברת". במילים אלה מתארת לירן בן-איבגי את התשוקה הגדולה ביותר שלה, זו שהפכה למשרד בוטיק מצליח לאדריכלות ועיצוב פנים.

אם אתם שואלים את עצמכם מה מאפיין את הסגנון האירופאי, ללירן יש את כל התשובות, וברזומה שלה עשרים שנות עבודה במהלכן עיצבה ותכננה בתים בשלל סגנונות מהז'אנר הזה בדיוק. היא אף פרסמה את הספר "בתים מהלב", המציג את התפיסה העיצובית שלה, טיפים, רעיונות ותמונות מרהיבות מתוך פרויקטים שעיצבה.

"הבסיס של הסגנון הכפרי – חומרים טבעיים"

בשנים האחרונות אנחנו שומעים לא מעט את צמד המילים "עיצוב כפרי". נדמה שכולם רוצים להכניס את החום והמשפחתיות הביתה, וגם תושבי העיר הגדולה רוצים לחוות את השקט והאינטימיות של הכפר. מצד שני, לא פעם עולה השאלה מה בכלל מגדיר את עיצוב הבית בסגנון כפרי ואיך הוא משתלב בבית המודרני.

"הסגנון הכפרי הוא הסגנון של פעם," מסבירה לירן, הנדסאית אדריכלות ועיצוב פנים. "הוא נפוץ בעיקר באירופה והוא משתנה לפי אזורים, כך שאפשר לראות סגנונות שונים בפרובאנס או בטוסקנה, למשל. לכל מדינה יש את הסגנון הכפרי שלה, ובדרך כלל אלה הבתים עם גגות הרעפים ועם חומרי הגלם הטבעיים. אנחנו רואים שימוש במה שהיה נפוץ יותר פעם, כמו עץ, אבן, בריקים וברזל. הבסיס של הסגנון הכפרי הוא החומרים הטבעיים".

אחרי שעיצבה וילות יוקרתיות בסגנון פרובאנס, בתים פרטיים בסגנון טוסקני וכן בתי מגורים בסגנון קולוניאלי, לירן בהחלט מכירה את העולם המופלא הזה. כל בית נראה כאילו הגיע מאחת העיירות הציוריות של אירופה אל לב האווירה האורבנית, והניגודיות הזו רק הופכת את התוצאה הסופית למיוחדת הרבה יותר.

"הצבעים תלויים בסגנון שאליו אנחנו הולכים"

חומרי הגלם הטבעיים הם רק פיסה אחת בפאזל המורכב הזה שנקרא "תכנון בתים", ולירן מסבירה שיש עוד המון גורמים במשוואה, כמו הצבעים, קווי המתאר ואפילו פריטי הריהוט.

"הצבעים תלויים בסגנון שאליו אנחנו הולכים. למשל בסגנון הפרובאנסי נראה יותר גוונים קרים כמו לבן ואפור, והעץ צבוע בהתאם, אבל עדיין מדובר בחומרי גלם טבעיים עם עידון מסוים. לעומת זאת, בסגנון הטוסקני חומרי הגלם נשארים במצב הגולמי שלהם, ואז גם הגוונים חמים יותר. אם השתמשנו בבריקים ואבנים בגוונים חוליים או בעץ חום, אלה הגוונים שישלטו בבית."

"חוץ מזה, בסגנון המודרני רואים היום יותר בתים מרובעים, חלונות מצומצמים ומינימליסטיות בחומרים וברהיטים. הסגנון הכפרי מתנהג אחרת לגמרי. המטבח הכפרי משלב עץ עם עיטורים בניגוד למטבח המודרני עם החומרים הסינטטיים והזכוכית בגוונים שונים. בבתים הכפריים נתכנן חלונות יותר גדולים ותקרות חשופות כדי שנראה את החומרים, והעיצוב הזה הופך את הבית לחמים הרבה יותר."

לפני שמתחילים לעצב – מתחילים לחלום

הבחירה בעץ ובאבן, בגוונים ובעיטורים על ארונות המטבח מגיעה, לרוב, בשלב קצת יותר מאוחר בתהליך התכנון. למעשה, עוד לפני שנכנסים לפרטים הקטנים ובוחרים את מערכת הישיבה לסלון או את הריהוט לגינה, לירן מכינה את הלקוחות שמגיעים אליה לפגישה שיכולה להימשך גם שלוש שעות.

"הפגישה הראשונה היא פגישת פרוגרמה," אומרת לירן. "בפגישה הזו אני מבקשת מהלקוח לפרוש את כל החלומות והרצונות שלו, להגדיר את התקציב, להציג את הדרישות שלו, להסביר איך היה רוצה שהבית יתפקד. זו פגישה שבה מדברים על הכול, על איך שהבית נראה בפנים ואיך הוא נראה בחוץ, ואיך החוץ ייכנס פנימה, איך תיראה ההתנהלות הפונקציונלית, איפה יהיה חדר ההורים ביחס לחדר הילדים."

אחרי הפגישה הזו מתבצע תהליך חשיבה מדויק וקפדני מאוד, ולאחר כשבועיים מוצגות ללקוח סקיצות שמפרשות את הדרישות של הלקוח. "מכאן ממשיכים, מסבירים ללקוח מה היו האילוצים או איך דרישה מסוימת שלו גרמה לי לשנות את החלוקה של החלל, ואז מתחילים להגדיל, להקטין, לסובב ולשנות. בסוף תהליך התכנון מוצגות הדמיות של הבית ורק אחרי שהלקוח מאשר עוברים לשלב הבא: הכנת תוכניות הגשה, קבלת אישורים, תכנון החשמל והתאורה וכל מה שצריך לפני שמתחילים לעבוד."

השלב האחרון: הום סטיילינג

הסגנון הכפרי לא מתבטא רק בעיצוב המבנה, בריצוף או בחיפויי הקירות – אלא גם בפריטי הריהוט ובניצול היעיל ביותר של החלל. אלא שזהו רק השלב האחרון בתהליך, אחרי קבלת האישורים, הצעות המחיר, השלמת תהליך הבנייה וביצוע עבודות החשמל, האינסטלציה והנגרות.

גם בשלב הזה של התהליך לירן מגלמת תפקיד משמעותי. אחרי שתכננו את המבנה הכפרי האידאלי, הלבשת הבית היא המשימה האחרונה שעל הפרק, וזו ההזדמנות שלנו ללטש ולדייק את התוצאה הסופית, ולהפוך את החלל בין הקירות והריצוף לבית שעונה על כל הדרישות שלנו, לא רק ברמה הפונקציונלית אלא גם ברמה העיצובית.

הוספת תגובה

הוספת תגובה