עמוד הבית » שמירה על בריאות הפה

שמירה על בריאות הפה

צילום יחצ
מלבד אכילה, לחלל הפה והשיניים יש תפקיד משמעותי הן במראה החיצוני - האם החיוך שלנו הנו אסתטי או לא, והן בהשפעה על מצב הבריאות הכללי של הגוף.

המודעות לקשר בין בריאות הגוף לבריאות הפה עדיין אינה גבוהה בקרב הציבור הרחב, אך מחקרים מדעיים מצביעים על כך כי מחלות הפה והשיניים משפיעות על מצבים רפואיים רבים וגורמים להחמרה של מחלות שונות ובהן סכרת, דמנציה ועוד.

מבין מחלות השיניים והפה הנפוצות ביותר שעלולות לפגוע בבריאות הפה, הגוף והנראות של החיוך, הן מחלת העששת (חורים בשיניים) ומחלות חניכיים. הימנעות מטעויות שכיחות ושמירה על היגיינה אוראלית טובה מסייעים למנוע את הופעתן כך שלא נהיה חלק מהסטטיסטיקה. מהן הטעויות הנפוצות ואיך ניתן להימנע מהן?

לא מצחצחים כנדרש ולא שומרים על גהות הפה

הסרה מכנית של רובד החיידקים, לפחות פעמיים ביום ורצוי אחרי כל ארוחה, זה הבסיס לשמירת בריאות השיניים והחניכיים.

מהי הטעות? מצחצחים כמה שניות עד חצי דקה, עד שיש לנו קצף מתקתק או חריף ממשחת השיניים, ומצחצחים בעיקר את קדמת הפה בלסת העליונה ומשטחי הלעיסה בלסת התחתונה בלי צחצוח השיניים מהצד הפנימי שלהן. כמו כן, אנו מצחצחים באגרסיביות ומפעילים כוח רב ומיותר על המברשת.

כיצד כן צריך לפעול? מקפידים על זמן ממושך של צחצוח העומד על 2 דקות ודואגים לצחצח היטב את כלל המשטחים, בפנים בפה ובצד הלחי והשפה ומשטחים לעיסים בכל האזורים. שמים לב כי אנו לא משתמשים בכוח ומשתמשים במברשת רכה או מברשת חשמלית, שעוצרת כשמפעילים על השיניים יותר מידי כוח. לאחר מכן, מומלץ להיעזר באביזרים משלימים כמו חוט דנטלי, קיסמים דנטליים מיוחדים או מי פה.

צורכים לאורך היום חומצות

ישנם כאלה שפותחים את הבוקר עם לימון ויש שבמהלך היום צורכים משקאות אנרגיה, מיץ תפוזים (או פירות אחרים), משקאות תוססים, תה פירות וכו' ובכמות נכבדת. כל אלו הנם בעלי חומציות גבוהה (PH נמוך) תוך שחיקה בצחצוח אגרסיבי גורמים להסרה של שכבת האמייל מהשן.

חלקה מתמוסס בהשפעת החומצה וחלקה מוסר בכוח הצחצוח. אומנם אמייל (זגוגית) השן הוא החומר החזק בגוף אבל שחיקתו המתמדת פוגעת בו, בלעדיו המטופל סובל מרגישות, כאב לקור ולמגע ובכלל נזק לשיניים ועמידותן.

כיצד כן צריך לפעול? נמנעים מכמויות גדולות ורצופות של חמוץ (לימון בפה, הרבה משקאות בעלי חומציות גבוהה),  ושוטפים את הפה לאחר צריכת מזונות ומאכלים חומציים.

אוכלים בין הארוחות:

מהי הטעות? אוכלים מתוק או מנשנשים בין הארוחות, לאורך כל היום.

כיצד כן צריך לפעול? צריכה מתמדת של מזון ומתוקים לאורך היום תגרום לנגעי עששת במידה רבה ולכן רצוי, אם חייבים לצרוך מתוק, שתתרחש בסמוך לזמן הארוחה, כמה שפחות פעמים ביום, ורצוי אף לצחצח את השיניים לאחר צריכת מזונות מתוקים או דביקים.

מתן בקבוק חלב בלילה או הנקה בלילה

מהי הטעות? אכילת לילה לאורך חודשים רבים גם כאשר ניתן לגמול בלילה את הילד. מצב זה, עלול לגרום לנגעי עששת בשל העובדה כי לרוב ממשיכים לישון ללא ניקוי חלל הפה, ולא רק שלא מנקים, במהלך השינה, כמות הרוק בפה נמוכה וכך לחיידקים יש תנאים אידיאלים עבורם לפעול בהשפעת הסוכרים ולקדם את התפתחות מחלת העששת.

כיצד כן צריך לפעול? ברגע שבוקעות שיניים להתחיל לחשוב על גמילה מאכילת לילה (כמובן תלוי גיל הילד וצרכים אישיים) ועד לגמילה ניתן לנקות לפעוט את השיניים עם פד גזה לאחר שתיית הבקבוק או הנקה.

נותנים למתח להשפיע על הבריאות הכללית ועל בריאות הפה

הידוק שיניים או שחיקתם הוא מאפיין של אנשים מתוחים, זוהי תופעה או בזמן ערות או בלילה או בשתיהן. השיניים שלהם הופכות לשטוחות, שחוקות ונוצרים שברים בקצות השיניים הקדמיות. כמו כן, רואים סדקים בכותרות השיניים, שברים בשיניים וסדקים בשורשי שיניים, אבל כל אדם ומגוון הממצאים שלו. הידוק ושחיקה יכולים גם לגרום לבעיות מפרק, כאבי ראש בבוקר (השוחקים בלילה) או במהלך כל היום ותפיסה של מפרק הלסת במצב סגור ולפעמים אחרי פיהוק גדול גם במצב פתוח.

כיצד כן צריך לפעול?  קשה מאוד להימנע משחיקת שיניים או הידוק לסתות כיוון שזו פעולה אוטומטית, לא רצונית ונעשית שלא במודע ולכן ללילה הפתרון הוא סד לילה,  מעין מגן המתלבש על השיניים בזמן השינה ומונע שחיקתן. באשר למתרחש במהלך היום, צריך לשמור על מודעות להידוק או לשחיקה, ולמצוא פתרון להשריית רוגע והפחתת המתח.

הכתבה באדיבות : ד"ר חגי סלוצקי, רופא שיניים ראשי ברשת מרפאות כללית סמייל, ומומחה לרפואת שיניים ציבורית

הוספת תגובה

הוספת תגובה