עמוד הבית » בלעדי: לאכול בריא בסגר – איך עושים את זה עם מתבגרים?

בלעדי: לאכול בריא בסגר – איך עושים את זה עם מתבגרים?

צילום ניקי טורן סוביק
דלת נטרקת בכעס, שעות מול משחקי המחשב, מוזיקה רועשת, אם זה נשמע לכם מוכר, כנראה שאתם הורים למתבגרים ואתם בטח מכירים את התקופה הזו כתקופה של משוגעת בה ההורמונים משתוללים, ההתנהגות לא תמיד צפויה והרגשות סוערים.

גיל ההתבגרות הוא גיל בו הצורך למצוא את עצמך, את הייחודיות שלך, לקחת שליטה על החיים שלך מוביל את המתבגרים גורמים למתבגרים לחוות הרבה לחצים. ומה קורה להם כשהם לחוצים (וגם לנו המבוגרים כשאנחנו לחוצים)? אנחנו אוכלים. לרב, גם אנחנו וגם הם, אוכלים יותר ואוכלים פחות בריא.

אצל מתבגרם איכות האוכל, צורך האכילה וכמות הכמות – נותנים ביטוי לתחושות שלהם ולשינוים שעוברים עליהם. והם, המתבגרים, לא תמיד יודעים להתמודד עם המצב ובטח שלא תמיד מצליחים להסביר אותו לעצמם, או לנו ההורים.

כהורים למתבגרים, חשוב שנשים לב מה הם אוכלים ומתי הם אוכלים בכדי לוודא שהם אוכלים אוכל מזין בצורה מסודרת, ולא אוכלים אכילה ריגשית הנובעת מלחץ או שעמום – תחושות מאוד נפוצות בימי סגר ואי וודאות. אכילה רגשית יכולה להתפתח אצל כל אחד ואחת, אבל אנחנו יכולים למנוע את האכילה הריגשית בכמה צעדים פשוטים:

  1. לדבר איתם על הקשר בין מראה חיצוני ובין התזונה שלהם – בימים בהם המראה החיצוני מאוד משמעותי עבור מתבגרים, חשוב להסביר להם כי קיים קשר בין מה שהם אוכלים ובין המראה החיצוני שלהם. המסר שההורים צריכים להעביר להם הוא שאם אוכלים אוכל בריא בצורה מסודרת, נראים טוב וגם מרגישים טוב. נוכל כמובן, לשלב המלצה על פעילות גופנית שתחזק את הגוף ותשפר את המצב הרוח.
  2. לחזק את הביטחון העצמי שלהם ולהעלות את הערך העצמי שלהם –
    אני מאמינה שככל האדם יותר בטוח בעצמו ואוהב את עצמו, כך הוא ירצה לאכול אוכל בריא ומזין. אותו הדבר עם מתבגרים, כאשר הם חשים חוסר ביטחון עצמי, או בעלי ערך עצמי נמוך הם יאכלו אוכל יותר מהיר וזמין, שכולנו מכירים בשם ג'אנק פוד. הם יחפשו נחמה באוכל וזה יוביל אותם לאכול כמויות גדולות של אוכל לא בריא, לרב פחמימה פשוטה או אוכל עשיר בסוכרים וכמובן מזון מעובד. סוגי מזונות אילו משפיעים על האנרגיה הפנימית של הגוף  וכך נוצר גלגל שמזין את עצמו הלאה-ביטחון עצמי וערך עצמי נמוך שמובילים לאכילה לא בריאה שמובילים לערך עצמי נמוך וחוזר חלילה. חשוב לחזק אותם על הנראות שלהם, לעודד אותם לשנות את מה שמפריע להם בדרכים נורמטיביות כמו ספורט ואכילה בריאה, להזכיר להם את התכונות החזקות והטובות אצלם בכדי להעלות את הערך העצמי ללא קשר למה שהם אוכלים.
  1. לעזור להם לבטא את הרגשות והצרכים שלהם – הרבה מתבגרים פונים אל האוכל כמענה לצורך או רגש שלא מקבל מענה. אם נפנה אותם אל פעילויות אחרות כמו ספורט, ריקוד, הליכות, אמנות נראה להם שיש עוד דרכים להוציא אנרגיה הכי חשוב להבין ולהדגיש שזה טבעי מה שהם חווים ומה שהם מרגישים שאנחנו מבינים אותם ושבהחלט ניתן לבטא כל דבר החוצה בדרך שלהם, אך לא דרך אכילה.

כולנו יודעים מה לעשות כדי לאכול בריא יותר, לצרוך יותר פירות וירקות, לאכול לחם מקמח מלא, לעשות ספורט. אבל איך עושים את זה בסגר? מה אפשר לעשות מעבר? ריכזתי עבורכם מספר רעיונות שיוכלו לצמצם את האכילה הריגשית של המתבגרים בבית –

  1. ללמד אותם לזהואת את מקור הרעב – שעמום או רעב אמיתי?

מאוד חשוב שהמתבגרים יכירו את הגוף שלהם וכאשר נלמד אותם לזהות את מקור הרעב האם מדובר בצורך פיזי או בשיעמום, נעזור להם לבחור את האוכל המזין והבריא.
נכון, לא כל המתבגרים משתפים פעולה במילים ולכן אני ממליצה לעזור להם בדרכים עקיפות, כדי שלא ירגישו שיושבים להם על הראש. אחד הדברים שאני ממליצה עליהם הוא לשים פתקיות -לרשום את השאלה ולתלות אותה בכמה מקומות שנראים לעין (על המקרר | ליד הדלת | על ארון המטבח, במגירת הממתקים ועוד), כך שבכל פעם שהמתבגר (וגם אנחנו) נפתח את המקרר, נראה את השאלה ונעצור לשנייה ונחשוב כך בעצם אנחנו מעודדים בחירה מודעת של המזון.

  1. כאן אוכלים, כאן לא אוכלים – חשוב להגדיר מראש פינות בבית שאפשר לאכול בהם. למתבגרים יש נטייה לאכול בפרטיות בחדר שלהם (וגם להשאיר שם את הכלים) והדבר נובע מהצורך שלהם לשמור על המרחב האישי. מצב זה יכול לגרום לאכילה רגשית מוסתרת. כדי למנוע את זה וכדי לעודד אכילה בריאה, מומלץ להגדיר את פינת אוכל, פינת ישיבה והמטבח כמובן כמקומות בהם ניתן לאכול. חשוב שכל בני המשפחה ידעו על זה וישתפו פעולה. חשוב לשים לב ואם אתם מוצאים שאריות של מזון או עטיפות של ממתקים וחטיפים בחדר של הילדים, לדבר איתם על זה ולהסביר שבחדר לא אוכלים.
  2. תאכלו הרבה דברים בצבע חום – זו אולי עצה שנשמעת מוזרה כי אוכל חום לא תמיד מגרה ומפתה ומתקשר לדברים פחות טעימים. אבל מאכלים רבים בצבע חום כגון שוקולד ולחם הם מזונות שמספקים לנו את האנרגיה שהגוף צריך. כשהגוף בלחץ או המחשבה מוטרדת, המתבגרים יחפשו מזונות עשירים בסוכרים ופחמימות פשוטות שהם המזונות הכי זמינים להישג יד. כדי למנוע מצב זה וגם כדי לספק לגוף את הצרכים שלו בצורה בריאה ומזינה, מומלץ שיהיו בבית ובהישג יד מזונות בריאים בצבע חום כמו  לדוגמא- שוקולד מריר ותמרים, לחם בריא (מכוסמין, קמח מלא או שיבולת שועל) .

חשוב לזכור שהרגלים לא משנים ביום אחד ולרב שינויים קיצוניים לא מתקבלים בברכה. לכן, כדאי להתחיל בהדרגתיות וכן לאפשר למתבגרים לאכול פיצה או חטיפים מדי פעם. כל עוד האכילה נעשית באופן מודע ובשליטה ללא התנפלות על האוכל, אכילה ללא מעצורים, אכילה במסתור וכדומה. אכילה רגשית יכולה להתפתח מהר מאוד להפרעות אכילה ולכן חשוב לשים לב למתבגרים שלכם ולכל שינוי קיצוני או חד באכילה להם.

ערין כמאל דקסה, נטורופתית ומנחת הורים מתמחה בטיפול טבעי בהפרעות קשב וריכוז. יועצת, מלמדת ומלווה משפחות לאכילה מחזקת  https://www.facebook.com/areenhealth