עמוד הבית » היוצר והמוזיקאי רמי דנוך, מייסד להקת "צלילי העוד", כתב ספר על חייו

היוצר והמוזיקאי רמי דנוך, מייסד להקת "צלילי העוד", כתב ספר על חייו

רמי דנוך,צילום: אפי דן
קאנון התרבות והמוזיקה הישראלית, רמי דנוך, הוציא אל האור אוטוביוגרפיה פרטית ומציין 50 שנות יצירה. "מעולם לא חשבתי שאכתוב אוטוביוגרפיה, שאעלה את סיפור חיי על הכתב. אבל ככל שחשבתי על האפשרות – הבנתי שזו הזדמנות פז בשבילי לסגור מעגל מאוד גדול".

רמי דנוך, מאבני היסוד של התרבות הישראלית ומוותיקי הזמר הישראלי, נולד בשכונת התקווה שבתל-אביב למשפחה דתית ממוצא תימני והיום מתגורר בראשון לציון. הוא ממקימי להקת "צלילי העוד" המיתולוגית והתחיל את דרכו המוזיקלית כבר בגיל שבע, כחבר מקהלת בית הכנסת השכונתי. בגיל 10 החל להופיע בלהקתו של הזמר, היוצר ונגן העוּד שלמה מוקעה, ובגיל 16 הקים להקה שהופיעה בחתונות ונקראה "להקת הצוקים". בתקופת שירותו הצבאי בבסיס חיל התובלה בית נבאלא היה שותף בהרכב שהופיע בבסיסי החיל, ומיד לאחר שחרורו הצטרף כנגן דרבוקה להופעותיה של אהובה עוזרי, אותה הכיר בשירותו הצבאי.

"בשנות השבעים הקמתי, יחד עם הגיטריסט יהודה קיסר, הרכב שנקרא תחילה "צלילי העוד והנבל", והשירים שהקלטנו ביחד היו להצלחה גדולה באותן השנים", מספר דנוך. "באחת החזרות לאיזו הופעה הקלטנו את עצמנו וההקלטה הזו התגלגלה לידיים ולאוזניים של המפיק מאיר אזולאי, שבזמנו היו חתומים אצלו אומנים מהשורה הראשונה כמו צביקה פיק, ג'ו עמר ואריס סאן. מאיר גם קיצר לנו את השם של הלקה ואז יצאו כל הלהיטים הענקיים שלנו, ומאז – ההיסטוריה תדבר"

צילום: אלבום פרטי

מי השפיע עליך בכתיבתך? איזה סופרים אתה אוהב ומעריך?

"בילדותי אהבתי מאוד את חיים נחמן ביאליק, כמובן. אבל גם קראתי ספרים על יהדות תימן ויהדות מרוקו. קראתי נעמי שמר ואהוד מנור חביב המשוררים עליי".

בספרו, "אבני דרך", שהוציא בהוצאת הספרים אופיר ביכורים, מגולל רמי את כברת הדרך שעשה מאז ילדותו בכן למשפחת עולים מתימן, שהצליחה כנגד כל הסיכויים לשמור על מסורת ועל הזיקה לתרבות שאיתה עלו לישראל – ולהכות פה שורשים, לנטוע את היכולות והכישרון של רמי, ושאר בני המשפחה שפועלים כל אחד בזירת התרבות הישראלית, בעבותות התרבות המקומית. בספר מתואר מסלול חייו של רמי, שהוא אבן יסוד בתרבות הישראלית; חייו וילדותו, הקשיים והדרך הלא סלולה – שהיום הפכה פתוחה בזכותו לאומנים וזמרים אחרים שקמו אחריו בעולמות המוזיקה המזרחית.

איפה אתה אוהב ליצור ולכתוב?

"אני מאוד אוהב לכתוב מול השקיעה ומול גלי הים. הם משרים עליי רוח ספרותית; בבוקר מוקדם או לקראת שקיעה אני יוצא אל הנוף הזה וכותב, ואחר כך חוזר הביתה, עורך ומתקן אם צריך, וכשאני כותב שירים – אני קודם כל מתחיל מהפזמון ואחריו כותב את הבתים".

צילום: אלבום פרטי

כשאתה לא כותב, מה אתה עושה בזמנך הפנוי? ועל מה אתה עובד כעת?

"כשאני לא כותב, אני חושב על מה אכתוב הלאה. זה זורם אצלי בדם. כעת אני עובד על פרויקט מוזיקלי שלי כצמד וכמנהל להקה, מפיק מופעים ופסטיבלים. ונהנה מכל רגע. בימים האלה אני עובד על פרויקט שנקרא "ליבי במזרח", וגם מבקר אצל זקני העדה התימנית כדי לשמוע מהם סיפורים מהעבר, שמאוד מרגשים אותי".

ספר על הספר שלך, "אבני דרך". מדוע כתבת אותו ואיזה ערך הקוראים יכולים לקבל מקריאתו?

"אין ספק שהספר הזה הוא סיפור פרטי שלי, אבל הוא גם שיעור מאוד חשוב לכל מי שהיה רוצה ללמוד על המשפחות המזרחיות שעלו לישראל ועל קשיי ההתאקלמות שלהן פה, על הדרך המפרכת שצריך היה לעשות כדי להיות פה יוצר וזמר. בספר הזה רואים שגם החיים לוקחים אותנו לכל מיני שבילים לא מסומנים, לא צפויים, שמתישהו סוגרים איתך מעגלים. יש שם גם הרבה מאוד על מוזיקה, על התמדה, על האופן שבו אתה כבנאדם נתון הרבה למה תבחר לעשות עבור עצמך: תעבוד קשה, תטפס מדרגות. הכל בהישג ידך", אומר רמי.

אבני דרך,צילום: כריכה אופיר ביכורים

את הספר "אבני דרך" אפשר להשיג דרך פניה ישירה אל הזמר רמי דנוך בהודעה בעמוד הפייסבוק שלו רמי דנוך (Rami Danoch)

https://www.facebook.com/zliley.ha.aud