עמוד הבית » "השירים והתובנות מדברות על הרגעים שלי, שלך ושל כולנו"

"השירים והתובנות מדברות על הרגעים שלי, שלך ושל כולנו"

אורלי גוטמן עם ספרה מטיילת בחדרי הלב, צילום: פרטי
הדרך הטיפולית ארוכת השנים שעברה אורלי גוטמן כקלינאית תקשורת וכנטורופתית השביחה את מד ההקשבה הרגיש שלה, שבא לידי ביטוי בספר הביכורים שלה "מטיילת בחדרי הלב"

"ההשראה לכתיבה שלי היא הטבע וההתרחשויות שקורות בו כל רגע ומשפיעות עליי – העונתיות של הפירות, פריחה של העץ שמלבלב ונושרת על הרכב שחנה מתחתיו, שינויי מזג האוויר ועוד. אני נטורופתית רגישה לטבע שסביבי, על אף היותי עירונית, מכבדת מאוד את גופנו ואת התהליכים שבו, ערה למעגל השנה, קשובה לאנשים סביבי ולמטופלות, משוחחת ומקשיבה, רגישה ומרגישה ומתוך כל אלו נולדו השירים והתובנות בספר שלי שכתוב בקונספט ייחודי. הוא אינו ספר שירה קלאסי, אלא בצד כל שיר יש תובנה – בכול דף יש בצד ימין את השיר ובצד שמאל את התובנה. לכול שיר – התובנה שלו. התובנות הן הקרקע שממנה צמחו השירים, כמו גם האופק שאליו אפשר לקחת את המסרים המדברים מהם".

כך אומרת אורלי גוטמן, נטורופתית, כותבת ומנחת סדנאות, שלאחרונה הוציאה לאור את "מטיילת בחדרי הלב" – ספר שירים ותובנות שנולדו ממפגשים עם החיים. גוטמן, נשואה למוטי, אמא לשלושה וסבתא מאוהבת, אוהבת לטייל בכלל ובחדרי הלב בפרט. היא אישה של אנשים ושל מילים, והדרך הטיפולית ארוכת השנים שלה כקלינאית תקשורת וכנטורופתית השביחה את מד ההקשבה הרגיש שלה. מסרים שנולדו בהזדמנויות רבות של שיחות בקליניקה ובכלל וגם חוויות ממסע החיים שלה ביקשו להיכתב – כשירים וכתובנות – והתוצאה היא ספר הביכורים שלה.

ייחודיות הספר באה לידי ביטוי בכך שאפשר לקרוא אותו במספר אופנים: אפשר לבחור פרק שמדבר אליך ולקרוא אותו ראשון ואז לעבור לפרקים האחרים. אפשר להתייחס אל הספר כמו לחפיסת קלפים – פשוט לפתוח באחד העמודים ולקרוא את השיר ואת התובנה שבאותו דף ולהרגיש איך ואיפה זה פוגש אותך.

גוטמן: "זה ספר מסוג הספרים שמזמין לשים אותו ליד המיטה, לקרוא בו מדי פעם באופן מאוורר, לאו דווקא מתחילתו עד סופו. עם זה יש כאלה שסיפרו לי שהתחילו ולא יכלו לעזוב עד שסיימו אותו, כאילו הספר או בעצם הנפש שלהם ביקשה מהם לקרוא עוד ועוד כי כל שיר נגע בהם והזכיר להם את עצמם. הספר עוצב כספר מתנה, ויש בו נגיעות צבעוניות, עדינות ורכות. זה ספר שכיף לתת וכיף לקבל".

היא מגלה כי כשהתפרצה הקורונה לחיינו התפנה לה הרבה מקום וזמן לכתוב. "הכתיבה קיבלה אותי במלואי כדי להתגלות ולהבשיל ותפסה תאוצה. כנטורופתית, מנהלת קליניקה ומנחת סדנאות, תמיד הייתי בפייסבוק, כותבת תכנים מגוונים. במרץ 2020 התחלתי לפרסם בפייסבוק מדי יום שישי פינה קבועה שיר עם תובנה. כך בהתמדה שבוע אחר שבוע החלו השירים והתובנות להדהד, יצרו דיאלוג, נגעו וחיברו. אז גיליתי שהשירה שלי חיברה אליי עוד ועוד אנשים שהמילים שלי נגעו בהם. החלו קריאות מהקהילה שקראה את שיריי ואת התובנות: 'תכתבי ספר', 'אני רוצה להניחו ליד המיטה שלי', 'אני רוצה לתת אותך לבת שלי/לאמא שלי/לחברה שלי. כך יצאתי לדרך והתחלתי לקבץ את השירים והתובנות בספר 'מטיילת בחדרי הלב'.

למעשה הספר נולד מתוך הדיאלוג הכנה והפתוח שניהלה גוטמן עם הקוראות לאורך כל התקופה. כשהוא יצא לאור והודפס הגיע ישר לזרועותיו של הקהל, שכבר ציפה לו והיה שותף ל'הריון' שלו וללידתו.

ספרי בבקשה על התגובות שקיבלת לשירים בספרך.
"השירים והתובנות מדברות על הרגעים שלי, שלך ושל כולנו – כמו: 'חשיפה', 'דמעה בקצה העין' ו'הבשלה'. אני כותבת מהלב, כנה ואותנטית ומביאה את עצמי כפי שאני, כמו בחיים, ומכאן מגיעים החיבור והקירבה. בכול פעם אני מתרגשת לגלות כמה הנשים מתחברות ומרגישות אמפתיה לשירים, למסרים ולנושאים שעליהם אני כותבת. הן כותבות לי: 'את כותבת אותי', 'קלעת בול', 'איך ידעת שהשבוע זה קרה לי גם', 'תודה. נתת לי כיוון מחשבה שלא חשבתי עליו קודם, ו'אני לוקחת את השיר להקריא בקבוצת היוגה שלי'".

היא גילתה שלשירים יש כוח במפגשים הטיפוליים בקליניקה שלה. "כמוני, יש נשים שזיהו את הפוטנציאל של הספר מעבר לנגיעה האישית שלהן לתכניו, ולכן רכשו אותו כמתנה לעצמן וגם ככלי עזר בעבודתן ובעיסוקן המקצועי. הספר מאפשר לאנשי מקצוע, למטפלות ולמטפלים המנחים סדנאות ומפגשים אישיים או קבוצתיים לרתום את השירים להנחיה, לשלב אותם, לפתוח או לסגור איתם מפגש ולהדגיש בעזרתם את התכנים והמסרים שהועברו. כך אני עושה בסדנאות ובטיפולים שלי, ואני מרגישה את הערך המוסף של המסרים בשירים ובתובנות למפגש הטיפולי. לא אחת אני מקבלת פניות של מטפלות, מדריכות ומאמנות, שאוחזות בספרי ומבקשות להתלבט איתי בנוגע לשיר שיכול להתאים להן לשלב במפגש שלהן, ואני עושה זאת באהבה רבה".

בין התגובות לספר מופיעה תגובתו המרשימה של המשורר נעם חורב. גוטמן השתתפה במפגש בזום עם נעם חורב, שבו סיפר על הסיפורים שמאחורי שיריו הידועים. בין הסיפורים הוא סיפר בהתרגשות על הוריו, שנשואים מזה שנים רבות ועל מערכת היחסים המיוחדת ביניהם. "בצירוף מקרים, שכנראה אינו מקרי, בדיוק באותו הזמן חגגנו מוטי ואני יום נישואין 39, וכך נוצרה הזדמנות לשיחה על כך: על אהבה, קשרים וזוגיות. שירי 'אהבה בשניים' מוקדש לאהבתנו רבת השנים. לנעם יש ראייה רחבה ומדויקת, ולשוחח איתו זו זכות גדולה. בעקבות השיחה בינינו ביקשתי לשלוח לו את שיריי להתרשמות והוא הסכים, לשמחתי. אחרי שקרא הוא כתב לי כך: 'קראתי את השירים שצירפת, והם מושלמים מכל בחינה – תוכנית, רעיונית ומוזיקלית'. ללא ספק, אני זכיתי".

מאז ומתמיד מארחת גוטמן בביתה כנטורופתית סדנאות שייקים ומיצים בריאותיים בבית, ובעקבות הוצאתו לאור של ספרה היא מארחת בביתה מפגשי נשים, מפגשי בוטיק 'מטיילת בחדרי הלב'. "זהו מפגש שבו אני משלבת את כל עולמותיי: בריאות, שמחה וכתיבה. כל מפגש מוקדש לשער אחר בספרי 'מטיילת בחדרי הלב'. כך למשל מפגש ברוח השער 'משחררת' כלל בחלקו הראשון מפגש עם שירים מפרק זה,
משימות כתיבה ושיתופים, ובחלקו השני עקרונות וטיפים לניקוי הגוף והזדמנות לטעימה של חליטות עם צמחי מרפא מנקים. באותה מתכונת יתקיימו מפגשים ברוח יתר שערי הספר 'בוחרת', 'מודה: נוכחת', 'מתפתחת', 'מתחזקת' ו'אוהבת', כשכל מפגש כולל תוכן נטורופתי וטיפים לחיים בריאים וכמובן מסרים מהשירים והתובנות של אותו פרק".

הספר מטיילת בחדרי הלב מאת אורלי גוטמן, צילום: פרטי

האם יש תובנות בספר שסייעו לך להתמודד עם מצבים מורכבים?
"חשוב לזכור שהשירים והתובנות נכתבו בתקופת הקורונה, שהייתה עבור כולנו תקופת התמודדות עם מצבים חדשים ומשתנים. כמו כולנו גם אני חוויתי את אי-הוודאות, הסגרים, הבדידות בחגים, ההנחיות שהשתנו ומבצע 'שומר החומות' – הכול היווה קרקע לכתיבה. הפרק השני בספר הוא 'מתחזקת', והשירים והתובנות שבו עוסקים בכוחות שנמצאים בתוכנו, בצורך שלנו לחפש אותם ולמצוא אותם ולהשתמש בהם לטובתנו. כך למשל, השיר 'מוצאת' מדבר על רגעים של איבוד שיווי המשקל שלנו ועל הדרך שאנו עושים כדי למצוא נקודת אחיזה, שתאפשר לנו להיות זקופים ולעמוד יציבים".

השנה סבלה גוטמן מפריצת דיסק שעקבותיה חוותה חודשים ארוכים של כאבים ושל עצירת החיים בבום פתאומי. "בחודשים ארוכים אלו של התמודדות פיזית ונפשית מצאתי את עצמי חוזרת אל הספר ולמסרים שבו, קוראת בלב ובקול ומפנימה את המסרים שאני עצמי כתבתי, נוצרת אותם בלב ומחייכת. כמו השיר 'מוצאת' יש שירים רבים שנוגעים בהתמודדויות, כמו למשל 'מבהירה' שמדבר על רגעים שבהם אנו הולכים לאיבוד וכמה כדאי שלא ניבהל מהחיפוש ונאמץ גמישות לחיינו".

"יֵשׁ רְגָעִים שֶׁאֲנִי יוֹדַעַת רַק לַעֲנוֹת
שֶׁאֲנִי לֹא יוֹדַעַת
וּמְגַלָּה שֶׁאֲנִי צְרִיכָה רֶגַע לַחֲשֹׁב
אֲפִלּוּ
מָה לִשְׁאֹל.
קוֹרְאִים לְזֶה לִגְדֹּל."

מתוך השיר " מבהירה" בפרק "מתפתחת" בספר "מטיילת בחדרי הלב"

גוטמן היא בטבעה אופטימית, ולכן חשוב לה מאוד לתת מקום במיוחד למסר אופטימי. "כמה חשוב שניתן מקום לשהייה לרגע או יותר במה שעושה לנו טוב. הרי הרע יודע להידחף בעצמו עם מרפקיו הגסים. לכן את הטוב אנחנו צריכים להביא בעצמנו, לשים לב אליו ולחגוג אותו. לכך הקדשתי את שירי 'אלוהי הדברים הקטנים' בפרק 'נוכחת':
"….שׁוֹבָל מְנַצְנֵץ עַל הַשְּׁבִיל

קָרָא לִי לְהוֹבִיל

אֶת מַבָּטִי אֵלָיו

עַכְשָׁו.

אֶל הַחֲשׁוּפִית הָעֲדִינָה

שֶׁמְּטַיֶּלֶת לְאִטָּהּ בַּגִּנָּה.

אֵיךְ יָכֹלְתִּי לַעֲבֹר

לְיָדָהּ

כְּשֶׁאֲנִי מַפְסִידָה

אֶת הָרֶגַע לָשִׂים לֵב.

בַּשְּׁבִיל

מַבָּטִי הִצְטַלֵּב עִם קְרִיאָתָהּ.

קָרָא לִי לִרְאוֹתָהּ.

שׁוֹבָל חֲשׁוּפִית מְנַצְנֵץ,

לִבְלוּב אֲדַמְדַּם עַל הָעֵץ,

צִפּוֹר שֶׁשּׁוֹרֶקֶת קָרוֹב,

פַּרְפַּר מְבַקֵּר בָּרְחוֹב,

פְּקָק מִשְׁתַּחְרֵר בְּמַפְתִּיעַ

סוּגֵי עֲנָנִים בָּרָקִיעַ…."

פרטים נוספים על הספר "מטיילת בחדרי הלב" מאת אורלי גוטמן: https://orlygutman.co.il/book/

מאת יהורם גלילי