עמוד הבית » "העוּד ממלא אותי ברגש, מרגיע ומחבר אותי אל עצמי ואל המדבר"

"העוּד ממלא אותי ברגש, מרגיע ומחבר אותי אל עצמי ואל המדבר"

שפרה פרץ בערב לנשים בראשון לציון בארגון ברית יוצאי מרוקו, צילום: יחצ
המוסיקאית והיוצרת הרב תחומית שפרה פרץ תופיע בפסטיבל העוּד האלטרנטיבי, שיתקיים בלבונטין 7 בתל אביב ביום רביעי 5.7.23

המוסיקאית והיוצרת הרב תחומית שפרה פרץ פורצת הדרך לפיוט הנשי האנדלוסי בארץ, תשתתף בפסטיבל העוּד האלטרנטיבי – ערב הופעות שלם בכיכובו של העוּד שיתקיים בלבונטין 7 בתל אביב ביום רביעי 5.7.23. המופעים בפסטיבל יתקיימו בהשראת פסטיבל העוּד המתקיים מדי שנה בירושלים, ושפרה פרץ תנגן בו שני קטעים מוזיקליים עם המוזיקאית ונגנית העוּד מרינה טושיץ ותנגן את השיר שכתבה והלחינה "בבית של סבא", השיר הראשון שהלחינה ומופיע באלבומה הראשון "מיזאן".

בפסטיבל העוּד האלטרנטיבי ישתתפו במופעים של חצי שעה כל מופע המוסיקאים והמוסיקאיות, מלבד שפרה פרץ ומרינה טושיץ: יאיואי אוקאניאאה (עוּד ושירה ביפנית, בלדינו ובעברית), ניזאר עווד (עוּד) מוסא חנפה (דרבוקה), גד תדהר, ניתאי קלי עם נור בר גורן (היללה), ירדן ארז, יאיר צברי, תמר שאוקי עם יאיר דלאל, עירית שרון, אריאל נחום וגם אלירן סוויסא.

שפרה פרץ במופע השקה לאלבום נשימת עולם, צילום: יחצ

שפרה פרץ: "אני מוצאת בעוּד עולם ומלואו עושר של סולמות. הוא ממלא אותי ברגש, מרגיע ומחבר אותי אל עצמי ואל המדבר. התגובות שקיבלתי לנגינתי בעוּד היו בעיקר הרמות גבה. מדובר בכלי נגינה המזוהה עם גברים, כך לפחות גרסו. התחלתי לנגן כשבן זוגי ניגן ללא הפסקה בבית וביקשתי להצטרף אליו לשיעורים. קיבלתי את האומץ לנגן לבד את שיריי לאחר שנגן שלי לא יכול היה להגיע למופע, ולכן קפצתי למים. הכרתי באזור מרכז שתי נגניות עוּד, אך הן עסקו בעיקר ביצירות אנסטרומנטליות קלאסיות מוכרות, ואילו אני רציתי להלחין עם העוּד חומר מקורי שלי".

מזה שנים רבות מנגנת שפרה פרץ על עוּד, הנחשב לכלי נגינה גברי שאינו מקובל בעולמן של נשים ואיתו שברה מוסכמות חברתית. היא לא תשכח לעולם את התגובות שקיבלה בעבר על כלי נגינה ייחודי זה, שאיתו הייתה נוהגת להסתובב. "אנשים היו עוצרים אותי ברחוב ושואלים לגביו. כלי מוסיקלי נפלא זה מחבר ביני לבין אנשים אחרים. כשהסטודנטים בבית הספר למוסיקה רימון הסתובבו עם גיטרות הבאתי איתי את העוּד, כולל קורס הלחנה ברימון של יהודה עדר שהלחנתי איתו שירים חדשים שלא יצאו לאור".

היא השתתפה עם העוּד במופעים מוסיקליים רבים ובהם: פסטיבל העוּד בירושלים, אירוע שנערך במרכז למורשת המודיעין לזכרו של אלוף משנה אברהם שרוני ובמופע הראשון של "נשות חיל במרוקו" ניגנה עם נגני התזמורת האנדלוסית. היא הופיעה עם העוּד גם במופע לסטודנטים בבית הספר למוסיקה רימון, בפרויקט 'שירים ושורשים' ואף בפיוטים לילדי בית הספר. "הבאתי את העוּד לילדי הגנים וניגנתי איתו חומרים מקוריים במופעים שלי שנערכו ברחבי הארץ. אף ניגנתי איתו לתלמידים בבתי הספר ברהט בפרויקט 'בית ספר מנגן' ובמפגשים שנערכו בבתי ספר תיכון ונקראו 'השורשים שלי הם אני'. הופעתי עם העוּד גם במרכז למורשת יהדות תימן ובמרכז למורשת יהדות בבל".

שפרה פרץ, ששרה כבר מגיל שלוש, גדלה בבית מסורתי שבו רוב הזמן נוגנה מוזיקה אנדלוסית. אביה יוסף פרץ ז"ל היה חזן ופייטן בשבתות ובחגים. כבת לאב פייטן היא גדלה על המסורת של שירת הבקשות, כשבליבה חרוט הזיכרון שאביה נהג להשכים קום ולהשתתף בשירת הבקשות בבית הכנסת.

באלבום הבכורה שלה "מיזאן" (2003) היא הקליטה פיוט אנדלוסי בשם "צביה" בזמנים, שבהם בישראל לא הייתה מקובלת שירת נשים פיוטית. גם בסינגל "דודי ירד לגנו" מהאלבום שלה שבדרך היא מביאה חיבור שורשי מבית אביה הפייטן יוסף פרץ ז"ל, ומבצעת פיוט שהיה נהוג להיות מבוצע רק על ידי גברים ומקובלים בלבד. הסינגל יופיע באלבומה החדש שייקרא "פעימות דודי". למעשה היא האישה הראשונה שמבצעת ומקליטה את הפיוט, בהמלצת ידיד שלה הפייטן יוסף בן חמו.

כשהיא והפייטן יוסף בן חמו ישבו ביחד הוא הציג לה כמה פיוטים. "התחברתי למילים ולמנגינה של הפיוט, אבל לא ידעתי על קדושתו הגדולה של הפיוט שהיה מושר בידי מקובלים בלבד ויש לו ביצועים אך ורק של גברים. זה מרגש מאוד לדעת שאני האשה הראשונה שמקליטה אותו. שמחתי להיות פורצת דרך עם הפיוט 'צביה' שהופיע באלבומי הראשון 'מיזאן', ואני מתרגשת בשל הנגיעה הנשית הראשונה שלי בשיר כה קדוש, שיופיע באלבומי השלישי, פרי שיתוף פעולה עם המוזיקאי אלי זולטא שיכלול שירים מקוריים לצד שירים מהמקורות".

שפרה פרץ במופע השקה לאלבום נשימת עולם, צילום: יחצ

"דודי ירד אל גנו", הסינגל שלה מהאלבום שבדרך, מדבר על הדוד (אלוקים) ועל אהובתו – השכינה, כנסת ישראל עם אלוקים. לדבריה, לפיוט יש רובד קבלי הפותח את שירת הבקשות, כשמנהג זה התפתח והפך למסורת ביהדות מרוקו במאה ה-18 כשהלחנים הם ערביים אנדלוסיים.

שפרה פרץ גדלה בבאר שבע והייתה פעילה מאוד במוזיקה ובמחול בעיר הדרומית, כשהחיבור החזק של אבא ואמא שלה לפיוטים ולתפילות היה טבעי לה ולהם. היא התחילה לשיר על בימות יום העצמאות בגיל 12, ובהמשך השתתפה בפסטיבלים מקומיים בבאר שבע.

היא חלמה על להקה צבאית והצליחה להגשים את חלומה כששירתה בין השנים 1988-1986 בלהקת המפח"ש יחד עם רונית שחר, שירלי יובל וטל גורדון. משם החלה למעשה דרכה המקצועית. אחרי השירות בלהקה הצבאית קיבלה הצעות ללוות זמרים כמו: עוזי פוקס, ירדנה ארזי, שימי תבורי ועוד וכך למעשה נפתחה הדרך המוסיקלית עבורה.

פסטיבל העוּד האלטרנטיבי – ערב הופעות שלם בכיכובו של העוּד – יתקיים בלבונטין 7 בתל אביב
ביום רביעי 5.7.23 בשעה 20:00. המופעים בפסטיבל יתקיימו בהשראת פסטיבל העוּד המתקיים מדי שנה בירושלים.  בפסטיבל ישתתפו במופעים של חצי שעה כל מופע המוסיקאים והמוסיקאיות הבאים: שפרה פרץ ומרינה טושיץ, יאיואי אוקאניאאה (עוּד ושירה ביפנית, בלדינו ובעברית), ניזאר עווד
(עוּד) מוסא חנפה (דרבוקה), גד תדהר, ניתאי קלי עם נור בר גורן (היללה), ירדן ארז, יאיר צברי,
תמר שאוקי עם יאיר דלאל, עירית שרון, אריאל נחום וגם אלירן סוויסא.

מאת יהורם גלילי