עמוד הבית » העיר העתיקה של נצרת המהווה יצירת אומנות

העיר העתיקה של נצרת המהווה יצירת אומנות

צילום יפעת גיטליס
העיר המיוחדת, בעלת הסטוריה מפוארת, הפכה למוקד תיירותי משגשג. נצרת מלאה באתרים היסטוריים - דתיים ובסמוך אליהם עיר עתיקה עם שוק ואווירה מיוחדת במינה. כיום העיר מציעה למבקרים בה חוויה מרגשת, הכנסת אורחים למופת וחגיגה קולינרית עם טעמים מיוחדים.

נצרת היא לא רק מרכז כלכלי, פוליטי ותרבותי חשוב לערביי ישראל, היא גם יעד מרתק לטיולים, עם סמטאות אבן צרות, כנסיות מרשימות, שוק תוסס וסצנת בילוי ותרבות אותנטית מאוד. המיקום היפה של העיר, המוקפת בנופי הגליל התחתון הירוקים, והאווירה המיוחדת השורה בה, בעיקר בתקופה שלפני חג המולד, אחראיים לתחושה "של חו"ל" המלווה את הטיול בעירה עתיקה במחוז הצפון בישראל. היא מהווה מרכז כלכלי, פוליטי, תקשורתי ותרבותי ראשון במעלה בקרב ערביי ישראל, ו-סמן חשוב להלך הרוח במגזר הערבי בישראל.

צילום יפעת גיטליס

בשנים האחרונות ועם ביקורו של האפיפיור, עברה העיר תנופת פיתוח מרשימה והפכה למוקד תיירותי משגשג. נצרת מלאה באתרים היסטוריים – דתיים ובסמוך אליהם עיר עתיקה עם שוק ואווירה מיוחדת במינה.

היסטוריה

על פי המסורת הנוצרית חיה משפחתו של ישו בנצרת שם הופיע המלאך גבריאל ובישר למרים על הולדתו. לאחר מכן נדדה המשפחה לבית לחם שם נולד, וחזרה לנצרת בה ישו גדל ועבד כנגר עד גיל 30. כתוצאה ממסורת זו הפכה נצרת למוקד משיכה למאמינים נוצרים מכל רחבי העולם המבקרים באתרים הנוצרים בעיר ובעקבות משפחתו וחייו של ישו.

צילום יפעת גיטליס

בתקופה הביזנטית החלה נצרת להפוך לעיר קדושה ונבנו בה כנסיות רבות. עם תקופת האימפריה הערבית שהביאה את האיסלאם לארץ ישראל הפסיקה נצרת לשמש מוקד דתי נוצרי ושמה שונה. כשהצלבנים כבשו את הארץ, חזרה העיר לשגשג והפכה לעיר גדולה וחשובה לצליינים הרבים שעלו אליה לרגל. השלטון הממלוכי ששלט בארץ במאה ה-13 עצר את פריחתה של העיר והיא ירדה מגדולתה וחזרה להיות כפר קטן ועני. השלטון העות'מאני התיר למיעוט הנוצרי לשקם את נצרת והעיר החלה לפרוח. הכנסיות חולקו בין העדות השונות, נבנו המסגד הלבן ובתי החולים הצרפתי והאיטלקי ונסלל כביש חיפה – נצרת. העיר נכבשה על ידי הבריטים בחודש ספטמבר 1918.

הבריטים הפכו את נצרת לבירת מחוז הגליל וערב מלחמת העצמאות התגוררו בעיר כ-17 אלף תושבים. העיר נכבשה ע"י לוחמי חטיבה 7 במסגרת "מבצע דקל" ועם השנים הפכה למוקד תיירותי ובינלאומי. בשנת 2000 ביקר בעיר האפיפיור יוחנן פאולוס השני  ובשנת 2009 ביקר בה האפיפיור בנדיקטוס ה-16 שלקראת בואו עברה העיר שיפוץ נרחב.

תיירות

כיום נצרת היא העיר הערבית הגדולה בישראל ומרכז תיירותי, תרבותי וכלכלי חשוב. אלפי מבקרים מגיעים לעיר מדי שנה, ונהנים מחוויה רב חושית, ממיזמים תיירותיים ובעיקר מקסם מיוחד ובלתי רגיל.

צילום יפעת גיטליס

נצרת היא העיר הערבית הגדולה בישראל, ומכילה בתוכה את אחד השווקים הקסומים והנעלמים מן העין הישראלית: השוק של נצרת העתיקה. נצרת העתיקה בה שוכנת כנסיית הבשורה המפורסמת מביאה לנצרת מאות אלפי צליינים בשנה המבקרים בה כחלק ממסלול העליה לרגל שלהם בישראל. אבל לא צריך להיות עולה רגל כדי ליהנות ממה שנצרת יכולה להציע: טעמים מיוחדים, צבעים וריחות כמו שרק עיר ערבית מסבירת פנים יכולה להציע. היופי והקסם של נצרת ידועים בעולם כולו והיא משמשת עוגן תיירותי ותרבותי מרכזי בצפון ובישראל בכלל.

נצרת היא מארחת למופת, המלונות והאכסניות שבה הם מהרמה הגבוהה ביותר ובמסעדות הרבות תוכלו למצוא מאכלים מיוחדים המשלבים מזרח ומערב. עיר קולינרית מרתקת המציעה את מיטב המטעמים של המטבח הערבי המסורתי לצד אוכל מודרני ועדכני.  יותר מהכל, האנשים שתפגשו בנצרת יקבלו אתכם בחיוך רחב ובסבר פנים יפות כך שגם בפעם הראשונה במקום, תרגישו בבית.

Work of Art -המיתוג החדש של נצרת

בין הסמטאות הציוריות בעיר העתיקה של נצרת, בהליכה מתופפת על גבי המדרכה העתיקה, התערבבו צבעי הדלתות העזים, עם חנויות היצירה, התפירה והעיצוב, הכלים המאוירים התיישבו היטב באקלקטיות מפתיעה על גרמי המדרגות, המחולקים בצורה גיאומטרית כקולאז׳  מפתיע אל הטקסטורות הטבועות  על גבי שערי הברזל הגבוהים וצרובי השמש. ריח הקפה הטחון המהביל, לצד עסיסיות וטריות הפירות, הזיתים הבוהקים ועושר התבלינים המגוונים בכל צבעי האדמה החזקים, נותנים הרגשה של גילוי חדש וייחודי.

בתי הקפה האותנטים והחדשניים, דלת ירוקה מעוטרת זהב לצד רעננות דלת טורקיזית מושכת אותנו להמשיך לצעוד פנימה ולגלות עוד ועוד מהמקום המופלא הזה.

בתי אירוח, מלונות וגסט האוסים ממוקמים בין לבין החנויות, אדריכלות במיטבה, היסטוריה וארכיאולוגיה קדומה והרבה מן הקדושה גורמים להרגשה של הליכה בתוך יצירת אמנות, ציור לו עבר, הווה ועתיד איתנים, יחד כולם בסינרגיה מופלאה מחזקים את התחושות של חדש, מפתיע, חו״ל ממש מעבר לפינה.

צילום יפעת גיטליס

נצרת העתיקה פותחת שעריה בצורה מחודשת ומעודכנת, קולינריה במיטבה עם מקומות הלינה החדשים המבוססים בתוך מבנים אדריכליים עתיקים, התקרות הגבוהות, הויטראז׳ים בחלונות, הקשתות המיוחדות והריצוף הקדום, אתרי התיירות ההיסטוריים והדתיים, עיצוב ויצירה מופיעים בכל פינה, כל אלו  מבטיחים סיור מופלא בין קודש לחול, בין חדש לישן, בין עיצוב לאמנות, בין היסטוריה לארכיאולוגיה, בין קולינריה מסורתית לאוכל חדשני. פיוז׳ן אמיתי, יצירת אמנות במיטבה.

הדר אל נצרת העתיקה, עמוסה וספוגה בכל טוב של ירוק על כל גווניו, מרבדי שדות בגווני האדמה הצומחת. נצרת העתיקה שוכנת בסמוך לנוף הגליל, מגדל העמק ועפולה. כבישים מרכזיים מובילים אליה, כביש 6, כביש 1 בחיבור לכביש 65 וכביש 60. תצפית מצויינת אל עבר המיקום מעורר ההשראה כבר בדרך על הר הקפיצה המשקיף על כל עמק יזרעאל, נצרת ועפולה. המקום אשר נחשב לקדוש עבור הנוצרים, שכן בו אירע הנס לישו, שברח מרודפיו, וקפץ אל התהום ונעלם.

בכניסה אל נצרת העתיקה, נמצא כיכר המעיין, שהוא הסמל המרכזי של נצרת העתיקה, בה הנוצרים נוהגים להאמין, ששם התבשרה מרים ע״י המלאך גבריאל על הריונה הצפוי, המעיין נחשב קדוש גם למוסלמים, ולמימיו יוחסו סגולות ריפוי.

מכיכר המעיין אל כנסיית הבשורה היוונית אורתודוקסית, מעמיקים אל לב ליבה הפועם של נצרת העתיקה, דרך מבנה המוסקוביה העתיק, ומבני מגורים המזכירים סמטאות של כפרים איטלקיים משולבי אופי, היסטוריה, צמחיה מושלמת וצבעוניות מהפנטת מן הטבע, הזמן והאנשים הייחודים החיים בנצרת העתיקה שלובי ידיים מבפנים ומחבקי אורחיהם מבחוץ.

כל החושים עובדים במקביל, העיניים המופתעות מהעושר הויזואלי, אל הריחות הנישאים באוויר של קולינריה במיטבה, אל חוש השמיעה הנע בין הערבית, עברית ואנגלית השזורים יחד בכל מקום ופינה. בסמטת בעלי המלאכה, נמצא אומנויות נשכחות לצד בתי מלאכה מקוריים וחדשניים, בעבר השוק היה מחולק על פי סוגי סחורות: שוק הכלות, שוק הירקות, שוק הפחחים ושוק הנגרים.

השוק מסתיים בכנסיית הבשורה המפוארת, עם ניגון הפעמונים שבראשה, הכנסייה מיוסדת על מערת ביתה של מרים, כנסייה המשלבת רצפת פסיפס מהתקופה הביזאנטית, יצירות אמנות רבות, דלתות כבדות וסימני זיהוי נוצריים. המפגש בין הסמטאות, האנשים, התלבושות, בתי האירוח הידועים עם הקולינריה הותיקה והידועה

כמו: קפה פאהום, קפה אבו סאלם, אבו אשרף, כנאפה אום עלי, דיוואן אלסריאיא של אבו אשרף, מסעדת תשרין, אבו ג׳אבר, מסעדת דיאנא, שיפודי אלזעים, מאפיית אלמאשוודי, מסעדת אלבאבור המיתולוגית ועוד, לצד מטחנת הגליל של משפחת וגנר הטמפלרית, ומראה בית הספר לאופנה אטלייר של סאהר עוקל

במקביל למבנים ההיסטוריים כמו: המסגד הלבן השוכן בלב השוק, בית המרחץ העתיק שהתגלה כממצא אריכאולוגי, כנסיית בית הכנסת, מנזר האחיות, המערות התת קרקעיות ועוד נותנים תחושה עוטפת של עולם קדום שבחלקו נשאר על טילו ובחלקו התפתח עם הזמן, כמו הליכה בין דפי ההיסטוריה, או לחילופין על גבי כתמי הצבע השזורים ומשיכות המכחול בקנבס הענק שנקרא נצרת העתיקה.

צילום: באדיבות שיר הספרי

 

שירבעיר- עו"ד שיר הספרי מיתוג ערים ונדל"ן הממתגת את העיר נצרת ובתוך כך את העיר העתיקה לקהל ישראלי ובינלאומי.

ארט דיירקטורית: יפעת גיטליס

הוספת תגובה

הוספת תגובה