עמוד הבית » "חופשה משפחתית" – SAY CHEESE, סרט של פרנסואה אוזן

"חופשה משפחתית" – SAY CHEESE, סרט של פרנסואה אוזן

צילום: באדיבות קולנוע חדש בע"מ
"מה שהצילום מעתיק לעדי עד אירע רק פעם אחת; הוא חוזר בדרך מכנית על מה שלעולם לא יוכל לחזור שנית בממשות" רולאן בארת – "מחשבות על הצילום", 1980.

הפילוסוף ומבקר הספרות והתרבות רולן בארת, ייצר בשנת מותו ב 1980 ספרון קטן, אשר העניק לו תהילה גדולה – "מחשבות על הצילום" כפי שזכה לכותרת העברית, או קאמרה לוסידה – התיבה המוארת, בניגוד לקאמרה אובסקורה – שהיא התיבה החשוכה, כפי שכונתה המצלמה עם המצאתה באמצע המאה התשע עשרה. בארת בספר פורץ דרך זה ניסה להבין את עוצמתה של האמנות החדשה, זו אשר תיעדה את הרגע, אבל עבור בארת, בעיקר סימלה את הקיום האנושי השברירי, זה המביט כל העת אל מותו של האובייקט המצולם. כך למשל בצילום טרם הוצאתו להורג של רוצחו של נשיא ארצות הברית ויליאם מקינלי, הגדיר בארת כתמונתו של זה אשר "הוא מת והוא עומד למות". כלומר, צילום המקפיא לעד רגע של חיים של מי שכבר איננו חי.

"חופשה משפחתית" או כפי שהיא מוכתרת בכותרת המקורית והמוצלחת יותר "SAY CHEESE" מספרת על פנסיונר טרי, אשר עסוק מעל לראשו בסידור התמונות הישנות של משפחתו הגרעינית באלבומים דיגיטליים, ומגלה אט אט כי סידור תמונות אלה, הוא למעשה טקס הלוויה של משפחתו ההולכת ומתפוררת.

כשרעייתו מזה שלושה עשורים מודיעה לו כי מאסה בחייהם המשותפים והיא מבקשת להתגרש, הוא נוטל את צילומי החופשה המשפחתית שערכו עשרים שנה קודם לכן בשנת 1998 ביוון, והוא מחליט בדרכו העקשנית לקחת את משפחתו, ואת ילדיו שכבר אינם ילדים, לשחזור אותה חופשה. וכמו אצל בארת, הצילום הוא נקודת המוצא לשחזור המשונה, אך השחזור מגלה את היותו של הצילום נצחי ואת דבר היותו של האדם, הקשר הזוגי, המסגרת המשפחתית וכל האירועים שסביבם כבני חלוף.

הסרט הוא קומדיה עצובה, על מותה של האהבה והזוגיות, על הזקנה ועל ההתפכחות, והקריצה אל עבר ההגות שמתעדת באמצעות הצילום את בן האנוש בתמונה שניצבת בפני המציאות, היא שירה של ממש.

בקיצור סרט מצחיק ועגום באותו הפריים. לכו לראות.

הפצה בישראל קולנוע חדש בע"מ, החל מה- 29 בדצמבר בסינימטק.

מאת: אורון שוורץ הוא עורך-דין, שותף מייסד במשרד שוורץ-נרקיס ושות', כותב ומגיש הפודקאסט "משפט חוזר" בתאגיד השידור "כאן", ארכיאולוג וטייס בתחום התעופה הקלה.