עמוד הבית » חנוכת אגף הרפואה בטכנודע חדרה – מהלל יפה הלוחם במלאריה ועד סימולטורים לניתוחי לב

חנוכת אגף הרפואה בטכנודע חדרה – מהלל יפה הלוחם במלאריה ועד סימולטורים לניתוחי לב

מוזיאון הרפואה הראשון בטנכודע חדרה צילום רמי זרנגר
עיר אירופית לא יכולה הייתה להיות כזו אם לא הייתה בה כיכר שוק, בית עירייה, כנסיה ואוניברסיטה ומן הסתם גם קלאב הימורים לא חוקי ועוד כמה מוסדות מפוקפקים. בארצנו, בכדי להיות עיר, כבר לא מספיק שתהיה עירייה, פלאפל וקאנטרי – חייבים מוזיאון.

חייב לפרגן – הטכנודע הוותיק בחדרה, ובעיקר השדרוג הפנטסטי שלו בדמות אגף הרפואה שלו, מפזר את עננת הספק – מעתה, חדרה, היא בהחלט עיר.

הבניין המרשים של הטכנודע שעומד על תילו כבר 30 שנה, זכה לא רק למתיחת פנים, אלא לבניה של אגף חדש ומדליק שמאכלס את מיצגי הרפואה וגוף האדם.

חדרה, כך מסתבר, הייתה עוד מראשיתה עיר של כאלה שמעזים – הלל יפה, שעל שמו נקרא בית החולים בעיר, העז לקרוא תגר על איתני הטבע ולהחליט שהוא עומד להלחם בידיים כמעט חשופות במחלת המלאריה שהטילה חללים ללא אבחנה.

בתוך תערוכת הלב צילום רמי זרנגר

את ההעזה הזו רואים גם היום במוזיאון המחודש. אגף הרפואה הוא לונה פארק מדליק של פעילות לילדים ולמבוגרים כאחד. כל אחד מן החושים, זוכה לשלל מתקנים מאתגרים, ובעיקר חדרי סימולציה עוצרי נשימה – בובות מחוברות למכשירים רפואיים, מדמים ניתוחי לב וריאות, ומאפשרים לילדים ולילדים שרק הצעצועים שלהם התייקרו, להתנסות במשחק אקטיבי בטכנולוגיות הרפואיות המתקדמות. מיצגים חשובים לרפואה דחופה מצילת חיים בלטו בכניסה לכל אגף – מיצג ביצוע הצלה מחנק באמצעות פעולת היימליך, ודפיברילטור שמופקד בידי הילדים שמתבקשים להציל בובה שעברה הרגע אירוע דום לב באמצעות שתי האלקטרודות.

סימלוציה של ניתוח צילום רמי זרנגר

אגף החיידקים והוירוסים, שהפך לכל כך רלוונטי בעידן הקורונה, מתהדר בדמות מכשיר המקרין אור ומגלה מיד את עוצמת מושבות החיידקים על ידיינו. לצד המכשיר, מכשירי חיטוי, שלאחר השימוש בהם רואים ממש בעין את הצטמקות המושבות הללו. אגף זה מצייד למשל את הילדים במכשירי טאבלט, שסוקרים דמויות שונות ברחבי האגף שמאפשרים באמצעות בר קוד לסרוק נקודות בגוף ולהתמקד בסוגי החיידקים והמזהמים השונים.

אגף חיידקים ווירוסים צילום רמי זרנגר

היכל הד.נ.א מכיל מיצג ענק של סליל כפול ולצדו לשם ההמחשה, ספריה ענקית עד התקרה בגובה של 10 מטרים, ועמם שלל משחקים שעושים סדר באותו מנגנון שהופך מסתורי מעט פחות ככל שהמחקר מתקדם.

חייב לציין את מדריך המוזיאון הנפלא – נתי, שידע לסקרן את הילדים ואת הילדים הגדולים כאחד, ובתחקור בצד סיפר כי הוא פרמדיק ואיש הדרכה רב ניסיון חרף גילו הצעיר. אותו נתי, מחנך בנשמתו, לקח אותנו בין שלל המיצגים, נתן לנו להתנסות בהם, הסביר, שאל ואיתגר ובעיקר היה צריך לנתק את הילדים הנלהבים שממש לא רצו לעזוב את המיצגים, ולבקש בתחינה שנמשיך למיצג הבא.

מלבד האגף החדש, חצרו של טכנודע והאגפים הוותיקים יותר, הם מרחב מרתק של כלי המחשה לעקרונות פיזיקליים לילדים הסקרנים יותר ופחות, כל אחד ימצא שם עניין.

בקיצור – חדרה על המפה. טכנודע – מומלץ לבילוי משפחתי שיש בו חוויה חושית ואינטלקטואלית.

מחיר: כרטיס 70 ₪ לאדם (לפני הנחות)

בימים א'-ה' בין השעות 9:00- 20:30 ,(ביום א' בבוקר סגור, פתוח בשישי בבוקר)

לברור פרטים באתר:  http://med.technoda.org.il

אורון שוורץ עורך-דין, כותב ומגיש הפודקסט "משפט חוזר" בתאגיד השידור "כאן", ארכיאולוג וטייס בתחום התעופה הקלה.

תגובות 2

הוספת תגובה