עמוד הבית » יום הפיברומיאלגיה, ההתמודדות במחלה ללא תרופות

יום הפיברומיאלגיה, ההתמודדות במחלה ללא תרופות

צילום יחצ
פיברומיאלגיה (דאבת שרירים) היא מצב של כאבים בשרירים, עייפות, חוסר שינה, כאבי ראש ודכדוך. היא מופיעה בקרב כ 2%-4% מהאוכלוסייה, בעיקר בקרב נשים

הטיפול שמקבלים חולי פיברומיאלגיה כולל תרופות פסיכיאטריות להרגעה. בעוד שתרופות אלה לעיתים למפחיתים חלק מהתסמינים- הן יכולות לעורר גם לא מעט תופעות לוואי ולכן, רבים מחולי הפיברומיאלגיה שואלים בצדק האם יש כלים לא תרופתיים להקל על ההתמודדות שלהם והתשובה היא בהחלט כן! הנה מספר דרכים לא תרופתיות לשיפור משמעותי באיכות החיים, ללא תרופות.

  1. רגיעה.
    סטרס נפשי יכול לגרום להחמרה בתסמיני הפיברומיאלגיה ורגיעה יכולה דוקא להקל על הכאבים והתסמינים. אמצעים מוכרים להורדת הסטרס הם מדיטציה, יוגה, וכמובן נשימה טיפולית. מי שמתקשה לבצע נשימה טיפולית באופן עצמאי, יגלה שנשימה באמצעות מכשיר ביופידבק שמכוון להאריך את הנשיפה ועושה פלאים לרגיעה. דוגמא למכשיר כזה הוא ה"קלמיגו" שמיועד להפחתת חרדות באמצעות נשימה טיפולית ומומלץ מאוד גם להורדת סטרס.
  2. פעילות גופנית מתונה.
    לפעילות גופנית מתונה יתרונות רבים להקלה על הפיברומיאלגיה. היא מסייעת להפחית נוקשות בשרירים, להפחית מתחים וגם עוזרת לגוף להפריש אנדורפינים- ההורמון הטבעי לשיכוך כאבים. פעילות כזו יכולה להיות הליכה, התעלמות במים חמימים, יוגה ועוד.
    אגב, גם השריה באמבטיה חמימה יש השפעה חיובית על הפחתת הכאבים.
  3. הימנעות מקופאין
    קופאין יכול לעורר או להחמיר סטרס, לגרות את מערכת העצבים המרכזית, לגרום לעלייה בקצב הלב, להעלות את רמת העצבנות והחרדה. לכן, לחולי פיברומיאלגיה במיוחד- מומלץ להימנע מקופאין או להפחית את צריכתו למינימום. אם ממש מוכרחים את הקפה של הבוקר או כוס הקולה של אחרי הצהריים- ניתן להשתמש במשקאות נטולי קופאין.
  4. שימוש במכשיר פרפקט טנס.
    שימוש בטכנולוגיה היא אופציה נהדרת לשיכוך כאבים, בדמות מכשיר ביתי קטן בשם פרפקט טנס. המכשיר שולח זרמים חשמליים עדינים לאיזור הכאב ובכך מנתק את אות הכאב למוח וגם מגרה את הגוף ליצירת אנדורפינים (הורמון שידוע כמשכך כאבים). השפעת ההקלה היא עד 24 שעות. ניתן להשיג את המכשיר באתר בריאות אונליין.
  5. הפיכת חדר שינה למקדש השינה.
    השינה היא קריטית להקלה על כאבי פיברומיאלגיה. לכן חשוב להפוך את חדר השינה למיטבי עבור שינה. החשיכו אותו, הפעילו מיזוג אויר, סגרו את הדלת למניעת רעשים, סדרו את המיטה באופן שהכי נוח לכם. אם עדיין קשה לכם להירדם, ניתן להשתמש במכשיר ביופידבק בשם רספירייט. המכשיר מתוכנן לאיזון לחץ דם אך מסייע רבות גם בשיפור השינה עד ידי יצירת רגיעה עמוקה ואיזון קצב הלב.
  6. השתתפות בקבוצת תמיכה
    השתתפות בקבוצות תמיכה- פיזיות או במרחב האינטרנטי, יכולה להוות חלק חשוב מחיו של מתמודד עם המחלה. קבוצות כאלה הרבה פעמים הופכות למרחב בטוח לשיח, פורקן ושיתופים של מידע מקדם.
  7. דיקור וצמחי מרפא
    ברפואה הקונבנציונלית עדיין לא נמצא פתרון למחלה זו וגם לא דרך אפקטיבית מספיק להתמודד על התסמינים. אך חשוב לזכור שהרפואה הסינית קיימת מזה אלפי שנים ולה אמצעים שהרבה פעמים תורמים מאוד לשיפור המצב. מדיקור שפותח מרכזי אנרגיה בגוף ועד צמחי מרפא שיוצרים איזון וממלאים חוסרים אנרגטיים. לכן, מומלץ לנסות רפואה סינית אצל איש/ת מקצוע מנוסים ועתירי ניסיון.
צילום יחצ

לסיכום, מי שמתמודד עם מחלה כרונית ועם פיברומיאלגיה בפרט- מוצא את עצמו בשגרת חיים לא פשוטה. עם זאת, כיום יש יותר ויותר דרכים לעזור לעצמם בדרכים שאינן מערבות תרופות כימיות, דרכים שבאמת יכולות לשפר את איכות החיים של מתמודדים. נאחל בריאות איתנה ומיטבית בכל דרך שמתאימה לכם.

דורית גרינברג צילום: מ.ד.ס פארם

כתבה : דורית גרינברג, ביולוגית ומנכ"ל חברת מ.ד.ס פארם