עמוד הבית » עמותת "יד עזר לחבר" מחבקים את ניצולי השואה

עמותת "יד עזר לחבר" מחבקים את ניצולי השואה

צילום יחצ
עמותת יד עזר לחבר בחיפה ממשיכה לדאוג כל יום לקורת גג עבור ניצולי השואה, גם בתקופת הקורונה וגם בתקופת מבצע "שומר החומות" – לניצולי השואה יש תמיד מקום אצלנו.

נתחיל בקצת נתונים:

בישראל חיים כיום פחות מ180 אלף ניצולי/ שורדי שואה. כולם מעל גיל 75 ו17 אחוז מהם מעל גיל 90. בשנה האחרונה, שנת הקורונה, כ-17 אלף ניצולי השואה נפטרו, מתוכם כ-900 מנגיף הקורונה.

זוהי שנה בה קבוצת הסיכון (שבינהם ניצולי השואה) חוו בדידות, מתח נפשי, חרדות ומצוקה מוגברת. צוות העמותה דואג להם לכל מחסורם, הן בהיבט הפיזי של הדירות, המזון , בצרכים היום יומיים והן בהיבט הרוחני והנפשי, לשם כך קיימו בעמותה מגוון רחב של אירועי תרבות וחוגים שנעשו ונעשים גם בזמן זה מדי יום.

בתקופת הקורונה, כלל החוגים נעשו בצורה ממוחשבת ודרך הזום, כתוצאה מכך הרגישו האנשים הללו קצת מן הקדמה שיש היום, דבר שגרם להם להתרגש, להתפעל ואפילו להבין קצת את הדברים החדשים שקימיים היום.
בנוסף לזה העמותה סיפקה מרפאת שיניים ניידת שהגיעה לכל הניצולים והניצולות ועשה להם טיפולים ביתיים.חיפה היא העיר בה מתגוררים הכי הרבה ניצולים בארץ כ-  12,400 איש, מדובר על 60 אחוז נשים ו40 אחוז גברים.

הם מגיעים מהמקומות הבאים,

64% ילידי אירופה, 11% מעיראק (אירועי הפרהוד)16%מרוקו.לצערנו בעוד מספר שנים בודדות כבר לא יחיו בינינו ניצולי השואה.

להלן מספר סיפורים אישיים של ניצולי/ שורדי השואה הגרים במקום:

שלום שטטמבר – בן 96, הגיע בגיל 13 לגטו ורשה שם איבד את אביו ,אימו ואת כל בני משפחתו (השורד האחרון מגטו ורשה), שלום הצליח לשרוד את מחנות ההשמדה בוכנוולד, אושוויץ, בירקנאו ודכאו. לפני שלוש שנים זכה שלום לחגוג בר מצווה מאוחרת בגיל 93, 80 שנה מאוחר יותר מהבר מצווה המקורית שלו.

קוקה פלמון- בת 86 מניצולות יהדות יאסי ברומניה. "אבא שלי נשכב על ערימת מתים ועשה עצמו כמת…היה מוציא את השתן ביד ושותה אותו וכך שרד…כשהרוסים התחילו להפציץ , נפלה פצצה בדיוק על הבית שלנו וחיינו חצי שנה בתוך מרתף בלי אוכל ובלי מים…"הסיפורים הללו הם חלק ממה שסבלתי בחיים,

רק אחרי 75 שנה, לפני 3 שנים ניצולי גטו יאסי ובינהם קוקה הוכרו בתור זכאים לפיצויים. כ15 אלף יהודים נרצחו במהלך הפוגרום ביאסי ב1941.

מרים ליניאל- בת 100, שורדת מחנה אושוויץ בירקנאו, "אני זוכרת היטב את ראש השנה בשנת 1938 כשהייתי בת 16 וסגרו לנו את בית הכנסת – המרכז הרוחני והתרבותי של העיירה. ראיתי את אבא שלי החזק בוכה פעם ראשונה".

תמיד ריחפה מעלינו עננה של דאגה אבל קיווינו לטוב, לצערי במהלך השנים חווינו זוועות רבות בגטאות ובמחנות ההשמדה, שם איבדתי את רוב משפחתי.בתום המלחמה נותרנו רק 3 אחים ומיד שהסתיימה עליתי לארץ.

בחודשים האחרונים הוקם מלון המיועד לניצולי ושורדי שואה בשיתוף עמותת יד עזר לחבר.

צילום יחצ

הפרויקט המדהים שנרקם תחת חזונו של מייסד המוזיאון ד"ר מייק אוונס, נבנה בעלות של כעשרה מיליון ₪ , וכולל 7 דירות אשר מותאמות ומונגשות לשורדים, הפרויקט כולו ברמה של מלון חמישה כוכבים, הכולל מועדון לרווחת השורדים, מטבח וחדר אוכל, חדרי כביסה ומחסנים.
הפרויקט יכול לאכלס עד 14 אורחים במקביל.

בית הארחה יתופעל בשיתוף עמותת 'יד עזר לחבר', אשר דרכה ניתן לתאם את ההגעה לבית האירוח, ללא עלות.

בחודשים הקרובים תופעל תכנית מקסימה אשר תכלול את ביקור השורדים בירושלים, לינה בבית האירוח של המוזיאון והשתתפות באירוע שיתקיים בכותל שבו יחגגו את בר ובת המצווה שלהם , אירוע משמעותי שנגזל מהשורדים לחגוג בתקופתם.

.

הוספת תגובה

הוספת תגובה