עמוד הבית » מרכז מבקרים מורשת יהדות בבל

מרכז מבקרים מורשת יהדות בבל

מרכז מורשת יהדות בבל צילום: גינת סילמן
אני מאחרת ב 10 דקות עומדת בפתח הכניסה למוזאון שואפת נשימה ארוכה ולפתע עולה בי זיכרונות ילדותי, אני נולדתי לבית חצי עירקי וחציו תוניסאי, תמיד שאלתי את השאלה לעצמי במה אמי ז"ל התהדרה בתרבות העירקית הלא היא הגיעה מתוניס מה כבש את ליבה בתרבות זו?

מביטה מעבר לכתפי וממשיכה לבהות וממשיכה לשחזר את המוזיקה המתנגנת בביתי שלא הייתה ישראלית. לאימי הייתה הערצה לתרבות העירקית אני זוכרת כל פעם שאבי התהדר באוכל של אחותו, אימי למחרת הייתה לוקחת את המתכון ולומדת להכינו.  כך זה התבטא בעוגיות המיוחדות לקראת החגים ובשאר ימות השנה. אומנם המאכלים התוניסאים לא קופחו כי זו הייתה אהבתי, אבל המטבח העירקי ברובו שלט בבית לא הבנתי מה מיוחד בתרבות זו, עד שלאט לאט נפקחו עיני.

בהיותי קטנה תמיד זכרתי כיצד אבי היה מחבר מספרים מתמטיים וחשבונות במהרה והכול חושב בעל פה ללא נייר וכלי כתיבה. אני תוהה מהכן המקור לצורת החשיבה. כיום לאחר עשרות שנים שהתחלתי מעט לחקור ובאופן מעניין הבנתי מהכן זה ואך היהודים הצליחו בארץ המובטחת שהגיעו מחוסרי כל הצליחו ולהתברג במשרות בכירות, במסחר ובמקצועות חופשיים.

מכאן, אני מעבירה לכם את הטעימה הקטנה וחשיפה של הנרטיב מרכז יהדות בבל וסיפורה ההיסטורי בדמותה המיוחדת במינה.

תחילה ניזכר מעט על ההיסטוריה  

531 לפנה"ס הצהרת כורש מאפשר ליהודי בבל להפיץ את יצירתם הרוחנית וביסוס חיי קהילה אוטונומית והנאה רווחה כלכלית חלקם גם עלו לארץ.(שיבת ציון ) ההגירה היהודית התעצמה עם זאת הגיע הפריחה הכלכלית בתחום המסחר, חינוך, פקידות ועוד..

צילום: גינת סילמן

1917 תקופת תור הזהב של יהודי עיראק הבא לידי ביטוי בייצוגיות בפרלמנט, קשרי מסחר התהדקו עם הבריטים ששלטו באזור, הקימו היהודים נקודות באזור הודו קווי יבוא ויצוא ושלטו בסחורות הנכנסות לעיראק, בניית רשת בתי ספר " כל ישראל חברים" ועוד..

צילום: גינת סילמן

1941 עיראק משתפת פעולה עם המפלגה הנאצית בגרמניה והחלה הסתה גלויה נגד היהודים תעמולות נגדם פרעות " הפרהוד", הרבה פוטרו מעבודתם, רכושם הושמד ,יהודים נפגעו ונרצחו החלום של דו קיום ושוויון התנפץ כליל ונעלם.

1948 הכרזת מדינה יהודית ,אך ליהודי עיראק היה איסור יציאה מהמדינה. דוד בן גוריון הבין את הסכנה העורבת ליהודים והחל להבריחם לארץ.

1950 מבצע " עזרה ונחמיה " מבצע להצלת יהודים במשא ומתן עם ממשלת עיראק, היהודים ויתרו על הונם ורכושם והכול על מנת לחזור לציון 2,500 שנות גלות. הגעה לציון היישר למעברה באור יהודה וחשוב לציין, שהמרכז נבנה באור יהודה מקומם של המעברות של יהודי עיראק. הוסיף ואומר העולה האחרון עלה לישראל  בשנת 2010.

מרכז מורשת גלות בבל אור יהודה

נוסד ע"י 1973 ע"י מרדכי בן פורת ז"ל  ושלמה הלל ז"ל ואנשי הקהילה העיראקית, המרכז הינה המורשת של יהודי עיראק היסטוריה, תרבות, קולינריה, המרכז מעניק עבור המבקרים חוויה רוחנית והיסטורית הצצה ותיעוד על המורשת בליווי חומר ארכיוני  אוסף עשיר של ספרי תורה, בגדים, כלי אוכל, תיקים לטלית, נדוניה לבנות,קמעות, כלי נגינה, תכשיטים תמונות מקוריות מעל 7000 פריטים.

צילום: גינת סילמן

תערוכת קבע המטבח

שילוב של מראות, סיפורים וריחות של תבלינים שנבנתה בטכנולוגיה מיוחדת לתת למבקר לחוש ולהריח את האוכל ואת התקופה, של המאה ה-20,  המטבח בית היהודי המסורתי נבנה בקומת הקרקע, ניתן ללמוד כי הוא היה צנוע ופונקציונלי, מעין חדר בישול, על פי רוב, ללא חלונות. המטבח נמצא בסמוך לחצר הבית אשר הייתה פתוחה לשמיים, כאשר מסביב חללי הבית השונים נהגו לעלות לקומה השנייה באמצעות גרם מדרגות.

תערוכת מטבח צילום: גינת סלמן

בחצר מוצג כלי מסורתי להכנת מי ורדים, עריסה מתנדנדת וכן ציורים של סצנות מהווי המטבח של האמן אלי סודאי, יליד בגדד את הוי החיים.
סטלה קורין ליבר עיתונאית פרשנית כלכלית ומדריכה במרכז מספרת "נולדתי בעיראק הורי שעלו עימי ארצה החליטו לקרוא לי כוכבא נחשפתי בילדתי לאוכל העיראקי, מוזיקה ערבית והייתה לנו בעיה לצעירים להכיר בתרבות כיום אני גאה במורשת ".

צילום: גינת סילמן

המרכז מספק כמרכז חינוכי המותאם לכל הגילאים ובפרט לחשיפה לדור השלישי הצעיר,  סרטון על מנהרת זמן היסטורי, מרכז כנסים, ימי אקדמיה ערבי תרבות, אירועי מוזיקה וקולינריה אותנטי ( טהרת המטבח העיראקי מובהק) חנות מתנות. אפשרות לסייר במרכז עם הסבר בשפות שונות.

צילום: גינת סילמן

בנוסף, ישנה אפשרות לחוות מעצימה יותר ע"י הבאת עדויות, שחקנית הבית ענת אביעד מספרת ומסבירה על החוויה של ילדי עיראק בצורה הומוריסטית בישראל ומנהגי והאמונות הטפלות, ענת משתפת את הקהל ומעבירה את סיפור העולים בצורה מהנה ומצחיקה.

בטח, אתם שואלים מה ההתרשמות שלי מהמרכז אז אומר בפשטות: "אין יותר גאה ממני" !

שד' מרדכי בן פורת 83 אור יהודה
ימים ב', ד', ה' :  09:00 – 15:00

יום ג' :  09:00 – 19:00

יום ו' :  10:00 – 13:00

*** סגור בימי א', שבתות וחגים

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה