עמוד הבית » ניר עברון מציג: סרטים מסוכנים 1948

ניר עברון מציג: סרטים מסוכנים 1948

מרכז תאו צילום: אבנר אברהם
תיעוד נדיר שנמצא על גבי סרטי צילום (פילם) 16 מ"מ בארכיון הלח"י (לוחמי חירות ישראלי) הדיר שינה מעיניו של האמן ניר עברון.

צפייה בסרטים המתפוררים חשפה סרטונים מן העבר בהם נראים חיילים בפעילות – ספק קרב, ספק אימונים. בסרט שיצר עברון מוצגות הדילמות תוך הקרנת החומרים המקוריים – מי הם אותם חיילות וחיילים? מתי צולמו הסרטים? היכן? האם מדובר בסרטים מבוימים או בתיעוד החיים ממבט צדדי? בחיבור וידאו זה מנסה עברון לתת תשובות.

בגלוי ותוך עירוב קהל הצופים, באמצעות טקסט ששם בפי קריין, הוא מציף לבטים, השערות וגילויים שהתלוו למחקר ההיסטורי-חזותי שערך בהתמודדות עם הסרטים. עברון בחר להשתמש במחקר החזותי הנרחב שערך אודות מקור וזהות החומרים כנקודת מוצא להעלאת תהיות, מחשבות והערות אודות הזיקות הרבות המתקיימות לאורך ההיסטוריה בין צילום ומלחמה, תיעוד ופרופגנדה, נוכחותם של עקבות חזותיים והרס. לעיתים הוא בוחר להתמקד בפניהם של המצולמים, ברוב המקרים כשהם מישירים מבטם אל המצלמה.

חלק ממסקנותיו של עברון מתגלות ומתבהרות תוך כדי הפעילות. לפתע צצה על המסך, בין שיירה של ג'יפים, דמותו של משה דיין, עם רטייה המכסה את אחת מעיניו – אך בירור קצר מגלה שזו אינה העין הנכונה לכאורה, כי הסרט בעצם הפוך! עברון בוחר להשאיר את תמונת הראי, ומקבל באהבה את כל השיבושים, הבהקי האור מול קטעים שחורים ונזקים שפגעו באופן בלתי הפיך בסרט הצילום העדין.

באירוע הבכורה שנערך בלב מרכז 'תאו' בהרצלייה, תחת כיפת השמיים, הופיעה לאחר הקרנת הסרט הראשון, 'אמצעי מאוחר, 2020' תזמורת 'נגני אנסמבל המאה ה-21' בפרק מתוך רביעייה לכלי מיתר, מאת ורדינה שלונסקי (1905-1990).

בחלקו השני של הערב הוקרן 'סרט מסוכן, 2019' – סרט קצר של עברון כולל ביצוע תזמורתי חי של הפסקול המקורי מאת גיא שטרנברג. גם סרט זה מבוסס על קטעים מאותו אוצר בלום שנתגלה. הסרט המקורי מכיל תיעוד פעילויות סמויות של אנשי לח"י בימים שלפני וסמוך להקמת מדינתנו. הקטעים סרט נערכו מחדש בחמישה פרקים לכדי סרט חדש.

צילום: אברהם אבנר

את האירוע חתמה אוצרת האמנות עדי אנגלמן בשיחה עם האמן יוצר הסרטים, ניר עברון ושילוב שאלות ודיון עם הקהל.

לא ניתן לסיים מבלי לכתוב מספר מילים על מרכז 'תאו'. מבנה מודרני השוכן בחלק המערבי של הרצלייה ומהווה חגיגת אמנות אחת גדולה. חללי תצוגה הכוללים תערוכות מתחלפות המוצגות באופן מואר ומקצועי, מלווים בהסבר מפורט. אולמות ללימוד ריקוד ותנועה, עבודות יד אמנות ואומנות, הרצאות ועוד. בית קפה מודרני ומפנק עם שולחנות הפזורים סביבו. קירות זכוכית שקופים מאפשרים הצצה מקצה לקצה ויוצרים חוויה מיוחדת למבקר.

צילום: אברהם אבנר

ביציאה מן האולם פגשתי באחד הצופים, והחלפנו מילים על החוויה שהותיר בנו האירוע המיוחד. מחשבות, הרהורים, רצון לדעת ולגלות עוד, לקרוא, לחקור.