עמוד הבית » איך אנחנו תופסים את האושר בימינו

איך אנחנו תופסים את האושר בימינו

כלנית פילו, צילום: רונית לובצקי
ראיון עם מפתחת השיטה FeelO כלנית פילו.

ספרי לי על עצמך? 

אני נשואה ואמא ל- 3 בנות מופלאות, ומביאה איתי למעלה מ-25 שנות ניסיון בהוראה והנחייה בתחומים שונים של תנועה, מחול, בריאות הגוף, והדרכת צוותי מורות. לפני כמה שנים ייסדתי את חברת מעגלים משותפים במטרה להנגיש ידע הקשור לחיים מיטיבים ולטיפוח רווחה אישית,  מתוך אמונה שיש לנו כוח ועוצמה פנימית, שיכולים להניע אותנו למקומות טובים יותר בחיים.  תחת החברה אנחנו מקדמים עשייה הקשורה לחינוך הבלתי פורמלי בתחומים שונים, כמו בית ספר לאנגלית ופיתוחים של תוכניות לימוד שלי. בהשכלתי  אני בעלת תואר שני בניהול ופיתוח מערכות בתחום החינוך הבלתי הפורמלי, מנחת קבוצות, יועצת ומאמנת אישית, ובעלת מגוון הכשרות בתחום גוף-נפש-רוח, סוג של תלמידה נצחית, תמיד רשומה לקורס כל שהוא או מקשיבה להרצאות.

מה מעניין אותך בתחום האושר ולמה? איך נחשפת לתחום?

החתירה לאושר, היא תכלית החיים בעיניי, כי היא מגלמת בתוכה את כל המהות הפנימית שלנו כבני אדם, החיבור שלנו לעצמנו, ומשם לסביבה, ככל שנהייה יותר מאושרים מבפנים, כך מערכות היחסים שלנו עם אחרים תהיינה טובות יותר, וכל מפגש שלנו עם סיטואציות החיים יתבטא בצורה חיובית וטובה יותר,  אושר מייצג עבורי מהות פנימית, אור פנימי שעליי לשמור עליו דולק תמיד, גם בימים שחשוך מאוד.

מאז שאני זוכרת את עצמי, תמיד חיפשתי את משמעות החיים ואיך להיות מאושרת יותר. אני בת זקונים, בת חמישית, להורים גרושים בתקופה שגירושים היו דבר חריג, היית בת 6 ומצאתי את עצמי בלי אבא בבית, עוברת דירה למקום חדש, הרגשתי שונה וחריגה, כועסת, עצובה, ומתוסכלת, הייתי צריכה להתמודד עם כל הרגשות האלו לבדי, לא הייתי שמחה, הייתי מעמידה פנים לפעמים שאני כן, ובפנים הסתובבתי עם תחושות קשות, קינאתי בילדים אחרים שיש להם משפחה מלוכדת, בנקודה מסוימת בגיל ההתבגרות, התחלתי לחפש איך אני יכולה להרגיש טוב יותר עם עצמי, והתחלתי בחקירה אוטודידקטית, קראתי כל ספר שיכול היה לתת כיוון ודרך למציאת משמעות החיים את אושר, סירבתי להסתפק במה שיש.

לאחר הצבא, בכל מסגרת לימודים בה למדתי פורמלית או לא, האושר היה הגורם המניע, וגם נשוא המחקר הבלעדי, קשרתי אותו לכל תמה שהייתי נדרשת אליה. בתואר הראשון כתבתי עבודה על ילדים להורים גרושים על איך אפשר להפוך את החיים שלהם לקלים יותר במערכת החינוך, בתואר שני לקחתי כמה צעדים קדימה וכתבתי עבודות על גורמי האושר, והתזה שלי עסקה בחקר של תפיסת האושר בקרב נערות,  רציתי ללמוד יותר על הדרך בה נערות תופסות את האושר מהיכן הן שואבות את הידע שלך, ומה הן עושות לקדם אותו.

האם אנשים באמת מבינים את המשמעות של אושר ולא עושר?

אני לא חושבת שאנשים באמת מבינים כמה כוח יש להם בידיים, המדינה ומערכת החינוך, לא חרטה על דגלה להנחיל לילדים שלנו, את חשיבות החתירה לאושר, השאיפה לאושר בעיניי, צריכה להיות ערך עליון, להבין את המשמעות של מה זה אושר? איך אנחנו תופסים את האושר? ואיך אנחנו יכולים לקדם אותו לבד, ללא תלות באף גורם חיצוני, ובגורם חיצוני אני מתכוונת לאנשים, כסף, תארים או סמלי סטטוס אחרים.

כל המקורות הידע שיש לנו,  מהתורה, קבלה, מחקרים בפסיכולוגיה חיובית, מחקרים במדעי המוח, מעידים שאנחנו מחזיקים את הכוח לאושר שלנו, יש 3 חוקרים מובילים בתחום מדעי האושר, שקדי, שלדון וליבומרסקי, שפיתחו מטריצה של תפיסת האושר, לפיה 50% מהשונות של תפיסת האושר מושפעת מגנטיקה וביולוגיה, 10% מנסיבות חיים כמו: מצב כלכלי, סטטוס משפחתי, רמת השכלה, 40% תלויה במרכיבים שתלויים בנו בלבד כמו הכרת תודה, אמפטיה, נתינה, התמקדות בחצי הכוס המלאה ועוד. מטריציה זו מבוססת על מחקרים, רק 10% מהשונות תלויה בסטטוסים חיצוניים, יש עניים שיותר מאושרים מעשירים, ויש נכים שמאושרים יותר מאנשים ללא נכות ואנשים משכילים לא בהכרח יותר מאושרים.  אז למה לנו לשאוף לסטטוסים חיצוניים?

צילום:רונית לובצקי

אז בעצם זה לא העניין של להבין את האושר, זה יותר עניין להבין שיש לנו את הכוח להשפיע על תפיסת האושר האישית שלנו וללמוד איך לקדם אותה, אם אנשים היו מבינים זאת, הנתונים של אחוזי הדיכאון ואובדנות אצל ילדים לא היו עגומים כל כך. נתוני ארגון הבריאות העולמי מציגים הסתברות של כ- 20% לסבול מהפרעות פסיכיאטריות של דיכאון, חרדה ונטיות אובדניות לפני גיל 18. ואחרי הקורונה, יש עלייה של 25% בנתונים.

ישנה גם נטייה לאנשים, אותה כינה פרופסור דניאל כהנמן כ"אשליית המיקוד", להעביר  ימים שלמים, חודשים ואף שנים, בשאיפה לדבר שהם חושבים שהם רוצים שיגרום להם להיות מאושרים, בית חדש, רכב חדש, בעל או אישה חדשים, אצל ילדים זה יכול להתאפיין ברצון למותג מסוים, או לגירסה המתקדמת יותר של האיפון, או  לדבר הספציפי שהם חושבים שהם זקוקים לו, בדרך כלל זה לא מחזיק מים, אחרי שהם משיגים את מה שהם חשבו, הם עוברים לדבר הבא, כך יוצא, שאנשים חיים רוב הזמן בעתיד בצפייה לאושר עתידי,  אני ממליצה לאנשים לחקור את עצמם ולבדוק מה האושר מסמל עבורם ברובד הפנימי בלבד, מה באמת מאיר אותם? מה מרים אותם? מה עושה להם טוב? החיצוניות משתנה כל הזמן, אבל אנחנו נשארים עם עצמנו.

הבנתי שכתבת ספר ששמו "סוד המילים הקסומות" ופיתחת שיטה, תוכלי לספר עליה וכיצד השיטה תורמת לאנשים?

כן, בנקודה מסוימת במהלך הקורונה, שראיתי את המצוקה שקיימת, החלטתי שאני חייבת לעשות מעשה, והחלטתי לעבוד על הוצאת הספר סוד המילים הקסומות שישב לו בכונן במחשב המון שנים,  הרגשתי דחף עצום, ושאני חייבת  להעביר את מה שגיליתי על אושר פנימי, ואושר של ילדים ואושר של משפחה הלאה.

הספר נכתב על עקרונות שיטת, FeelO  שהיא בעצם  גישה לחיים ודרך פרקטית לייצר אושר באמצעות כלים בחשיבה מודעת. השיטה חוצה גיל ומצבי חיים, ומשפיעה על הדרך בה אנו חושבים, מרגישים ופועלים. השיטה כמובן מבוססת כמובן על מחקרים בתחום מדעי האושר, לימודי תודעה וחכמת הקבלה , החידוש שלה הוא בסינרגיה שהיא עושה בין התחומים ובפרקטיקה הקלה והישומית שלה בכל סיטואציה יומיומית רגשית או חברתית.

צילום: רונית לובצקי

מהי הגדרת האושר לפי שיטת FeelO ?

אושר הוא תוצר של תהליכים פנימיים והוא יחסי, אנחנו יכולים לבחור לייצר אותו בו מדיי יום גם אם הוא  לא בא לנו בטבעיות. אנחנו תמיד יכולים להיות יותר מאושרים מנקודת המוצא בה התחלנו,  אנחנו לומדים לשנות את כיוון המחשבות שלנו, ואנחנו יכולים להשפיע על הרגשות שלנו, גם אם עברנו ממצב 0% של דיכאון, ועלינו ל- 10%, יצרנו שיפור. וכך גם אם אנו משפרים את משך ההתאוששות שלנו ממצבים רגשיים, אם פעם היה לוקח לי שבוע להתאושש מאירוע רגשי מסוים, היום אני יכולה לנוע ממנו תוך כמה שעות, ויש מקרים שאפילו בדקות בודדות.

בשורה התחתונה השיטה מאפשרת לנו, לשפר את  החיים שלנו ולהפוך אותם ליותר מאושרים באופן יחסי מהנקודה שבה התחלנו,  כשאני נקלעת לסיטואציה רגשית-חברתית, זה שלא שאני מתעלמת מהרגשות השליליים ולא נותנת להם מקום, אני פשוט בוחרת להסיט את המחשבות שלי לכיוון אחר, ולהתמקד במה שטוב כרגע, במה שטוב אצל זה שפגע בי כדי לגלות אמפטיה וחמלה, ובכלל במה שטוב באופן כללי ומשם אני יכולה להירגע, לאסוף רגשות חיובים, ואז לבחור להגיב בדרך טובה ומודעת יותר ולא באופן אימפולסיבי ואוטומטי.

ומה בנוגע לספר "סוד המילים הקסומות" ? היכן ניתן לרכוש אותו ולמי מיועד?

סוד המילים הקסומות, הוא ספר מודעות חדשני לילדים ומיועד לכל המשפחה, הוא נכתב בהשראת שיחות עם הבנות שלי על משמעות, ערכים ואהבה. בעלילת הספר שזורים עקרונות השיטה, הסבתא בספר מלמדת את גיבורת הספר איך להתמודד עם מצבים לא נעימים בחיים, על החשיבות לפעול מתוך מודעות פנימית ומשמעות, כשאנו פועלים באופן מודע, אנחנו יכולים להגדיל את כמות הרגשות החיוביים שיוצרים בתוכנו שמחה ואושר.  הספר מאפשר יצירת שיח משמעותי ומחבר בבית, הוא כתוב בצורה רבודה, כך שכל מי שקורא אותו, יבין אותו בהתאם לרמה שלו. ולכן גם ניתן לחזור אליו בכל גיל ולקרוא אותו בכל גיל. את הספר ניתן למצוא ברשת חנויות סטימצקי וצומת ספרים, וגם ישירות דרך דף הספר  www.magicwords.co.il, את הגירסה הדיגיטלית ניתן למצוא באתר עברית.

אילו עוד יישומים יש לשיטה פיתחת?

החלום שלי, שחקר תפיסת אושר אישית, יהיו לימודי ליבה בבתי הספר, אגב זוהי אחת ממסקנות המחקר שלי, בינתיים פיתחתי גם תוכנית לימוד אשר מושתת על עקרונות השיטה, תוכנית שהיא פלטפורמה שמאפשרת לצוות החינוכי להקנות לתלמידים, הרגלי חשיבה מודעת שיאפשרו להם לקדם את תפיסת האושר שלהם. הרגלי חשיבה מודעת שעוסקים ביכולת שלנו להכיר תודה, להיות בנתינה, ולראות את האחר ולאפשר לעצמנו לסלוח שמהווים אבני בניין לתפיסת אושר חזקה.  התוכנית אושרה לאחרונה על ידי משרד החינוך למסלול גפ"ן. ואני גם מכוונת בימים אילו להתחיל בייעוץ ובהדרכת הורים על פי עקרונות השיטה לפי פרוטוקול התקשורת שיצרתי, ככל שהזמן יאפשר לי.

האם חשוב שכל אדם יהיה מאושר?

חד משמעית כן, לשיטתי, חשוב שכל אדם יהא מאושר בנפשו, כפי שחשוב שכל אדם יהא בריא בגופו. האושר שלנו, הוא המזון לנשמה שלנו, הוא מה שממלא אותנו באור, ובאהבה פנימית ויכול להניע אותנו לעבר מימוש, הגשמה, וחיים טובים יותר ומיטבים יותר. אנחנו רקמה אחת, ומשפיעים אחד על השני, באדוות של השפעה, כשהאמא בבית מאושרת וטובת לב, כך גם הילדים שלה יגדלו, כי הטוב מפעפע ומשפיע, ועובר הלאה, זה היופי באושר, הוא גילויים של אור פנימיים, וככל שכל אדם יגלה שיש בתוכו אורות של מידות טובות, הוא יוכל להשפיע ולהעביר הלאה, כנ"ל לגבי המורה בכיתה מאושרת, שמחה וטובת לב, התלמידים בכיתה יהיו קשובים יותר ורגועים יותר.

אמר הרב קוק ואני יודעת שיש הרבה שמצטטים אותו בעיקר בחנוכה, אך הציטוט הזה יכול להסביר את שאלתך:"צריך שכל איש ידע ויבין, שבתוך תוכו דולק נר, ואין נרו שלו כנר חברו, ואין איש שאין לו נר. וצריך שכל איש ידע ויבין, שעליו לעמול ולגלות את אור הנר ברבים, ולהדליקו לאבוקה גדולה ולהאיר את העולם כולו"

זה באמת פשוט, אנחנו צריכים לגלות את האור שלנו, אושר= אור+ש, אנחנו במקור שייכים לאור, ולכן בכולנו קיים הפוטנציאל להיות מאושרים, ולהאיר לאחרים, ואין קיצורי דרך, אנחנו צריכים לעמול לגלות את האור שלנו, אך חשוב לא לשכוח ליהנות מהדרך לגילויים ולהנות כל פעם מהשיפור היחסי, ומהיותר שהצלחנו לייצר, ואם לא מצליחים לנסות שוב ושוב ולא לוותר.

לסיום אם יש טיפ אחד שהייתי צריכה לתת שהכי השפיע עלייך וקידם את תפיסת האושר שלך מה הייתי אומרת לקוראים שלנו?

הכרת תודה, הכרת תודה, הכרת תודה, בוקר, צהרים, ערב, בכל זמן אפשרי, למדו את הילדים שלכם ואת עצמכם,  להכיר תודה, להעריך את מה שיש למדו את עצמכם לעשות את זה, כמה שיותר, בהתכוונות אמיתית, על כל מה שיש, גם על הדברים הכי טריוויאליים, על החיים שלנו, על הנשימה שיש באפנו, על הטבע, על הגוף שלנו, על המים, על המזון, זו כבר התחלה,  לכל אחד יש דברים שהוא יכול להודות עליהם בהרחבה, משפחה, חברים, חיות מחמד, שכנים, משחקים, ספרים, מאכלים אהובים וכו' וכו'. הודיה היא אחת הפעולות הבודדות שממקמות אותנו בזמן הווה, אם אנחנו באמת מרגישים אותה בלב, כשאנחנו בהווה, אנחנו לא מסוגלים בו זמנית לחשוב על העתיד  עם מחשבות של דאגה, חשש או חרדה  או לחשוב על העבר עם מחשבות של אשמה, תסכול או טינה, הודיה פשוט ממלאה את הלב ברגשות חיוביים וטובים ויוצרת אדוות מסביבה ומאפשרת לנו לחוות אושר פנימי.

ליצירת קשר עם כלנית פילו: calanit@maagalim-m.com