עמוד הבית » למה לובשת (הזברה) פיג'מה?

למה לובשת (הזברה) פיג'מה?

צילום: pexels
ואיך זה קשור לשינה רצופה?

פיג'מה או נמנמת?

בגד שינה, כותונת לילה, פיג'יי או כל כינוי אחר, לאותו לבוש ביתי קליל בקיץ ופלנלי וחמים בחורף, שאיתו מרגישים הכי נינוחים וחופשיים, בבית ובמיוחד במיטה. רק לידיעה האקדמיה ללשון העברית הכירה במילה פיג'מה כשם שנכנס מלעז לשפה העברית עבור אותו מלבוש. בהמשך התפתחה אופנת בגדי הבית שכללה פיג'מה אופנתית ומעליה חלוק בית קל או עבה, המאפשר תנועה בבית בחופשיות אך לא חשופים לחלוטין.

צילום: pexels

בעבר:

נהגו לישון במעין גלביות או כותנות שינה, גם לגברים וגם לנשים. באזורים קרים יותר התעטפו בעורות של בעלי חיים כגון דובים או איילי צפון שפרוותיהם עבות במיוחד. במקומות חמים מאד נהגו לישון כמעט בעירום או לחלוטין ללא ביגוד מאחר והחום מונע שינה והיה צורך לקרר את הגוף מבחוץ כדי לאפשר שינה.

בעמק הירדן:

או לפחות בקיבוץ אפיקים, בו נולדתי וגדלתי, בלילות הקיץ הלוהטים, נהגו להוציא את מיטות של התינוקות לדשא הגדול שליד חדר האוכל, עם כילות. היה כל כך חם בבתי התינוקות שפשוט אי אפשר היה לנשום. באוויר הקצת יותר קריר של הלילה, אפשר היה לנשום. רק בסביבות השעה 3 לפנות בוקר החלה בריזה עדינה לנשוב ולצנן מעט את הכבשן של משך היום. רק אז אפשר היה להירדם עמוק ולישון עד עלות השחר.

צילום: pexels

תושבי טבריה הוותיקים סיפרו לי שהם נהגו לישון על הגג בלילות הללו. הם היו שופכים דלי מים על רצפת הגג ותולים סדינים רטובים על חבלי הכביסה שהיו על הגג. ככה היו מצננים מעט את החום הנורא. ישנו על מזרונים שפעם היו ממולאים בקש ים. הם ביו רטובים מהמים שעל הרצפה ובמשך הלילה היו מתייבשים מהחום בחוץ ומחום הגוף. רק ככה היו ישנים קצת.

לפיג'מות בכבשן הזה לא היה מקום. היו ישנים בבגדים תחתונים וגופיות. פיג'מות היו הלוקסוס של החורף.

מאיזה חומרים מומלץ לייצר בגדי שינה?

עדיפות עליונה לכותנה. בקיץ ביגוד שינה קליל מאד. בחורף פלנל או כותנה עבה יותר. בגדי שינה או פיג'מות ממשי או מסאטן או סיבים סינטטיים לא מומלצים בכלל. אם יש שילובים של סיבים סינטטיים עם כותנה עדיפות לשילוב בו יש יותר כותנה.

צילום: pexels

מה הסיבה להעדיף כותנה?

רובנו מפרישים בתהליך הזעה של לילה אחד כליטר אחד מלא. חלק מתהליך השינה קשור לניקוי דרך הזעה. כותנה סופגת זיעה. חומרים שלא סופגים זיעה לא מאפשרים לתהליך הניקוי להיות שלם וזה מונע את הרעננות של הבוקר הטובה כל כך. קמים עייפים ובתחושה לכלוך. נכון שהמקלחת של הבוקר מרעננת אך היא אינה מחליפה תהליך שינה.

בנוסף סיבים סינתטיים יוצרים בעיקר בחורף חשמל סטטי וזה בתורו מפריע לשינה ויוצר צורך של הגוף להתמודד ולנטרל השפעות חיצוניות בשינה. זה יכול אפילו לייצר סיוטים מיותרים. התפקיד של סיוטי לנטרל השפעות מזיקות ולהעיר אותנו כדי שנפתור את העניין. אם איננו מודעים לכך – נשאף לחזור לישון אך שוב זו תהיה שנה לא יעילה ולא מרעננת אלא מפחידה ומעצבנת. זה נכון גם לגבי המצעים כמובן ואפילו לגבי המזרן.

צילום: pexels

כותנה היא הפתרון הכי קל לשינה טובה ורצופה. כמובן מומלץ להחליף ולכבס את בגדי השינה בתדירות גבוהה יחסית – יש המעדיפים כל יום ויש פעם בשלושה ימים. מעבר לפעם בשבוע עלולה להיווצר פגיעה בשינה ובבריאות. עדינה וכמעט בלתי מורגשת אך מצטברת ובעלת השפעה, שקשה לקשר אליה את מה שקורה בגוף. כיום כשיש כמעט בכל בית מכונת כביסה ואפילו מייבש – זו משימה קצת יותר קלה.

 האם יש מידע מלא יותר?

כן. בטור קבוע זה נמצאים מאמרים רבים ומגוונים בנושאי שינה רבים.  כמו כן ניתן לבקש את הספר הדיגיטלי המלא בקלות. יש לכתוב "אני רוצה ספר שינה רצופה" לכתובת המייל: goldensleep21@gmail.com לציין שם וטלפון ואשלח קישור לרכישה עצמית מיידית.

שנה טובה, שינה רצופה

וחלומות פז שמתגשמים במלואם

נ.ב. הזברה לא באמת לובשת פיג'מה. השיר חמוד מאד. הפסים של הזברה הם להסוואה מפני טורפים. כאשר כל הזברות מצטופפות יחד, הטורפים לא יכולים לבודד פרט אחד מהעדר ולטרוף אותו. הם פשוט לא מזהים אותו בתוך כל הפסים. איזו חוכמה מרהיבה של הטבע.

זו היתה פעם רק "אופנה" חולפת של בגדי שינה של גברים, אולי כדוגמת כתונת הפסים של יוסף – פותר החלומות.

המשך בשבוע הבא.